artykuły

Core i7-5960X – test ośmiordzeniowego procesora Haswell-E

8 rdzeni, 16 wątków, DDR4, X99, LGA2011‑v3 – nowa platforma Intela. Testy: CrossFire i SLI

208 29 sierpnia 2014, 18:07 Radosław Stanisławski, Łukasz Marek

Core i7-5960X to najszybszy przedstawiciel rodziny Haswell-E. Jest to najwyższa seria procesorów Intela. Podobnie jak każda poprzednia generacja układów Core z -E w nazwie przynosi on szereg usprawnień i smaczków, zaprojektowanych myślą o najbardziej wymagających użytkownikach komputera: 8 rdzeni, 16 wątków, obsługę pamięci DDR4, 40 linii PCI Express. Wszystkie te nowości wymusiły zastosowanie nowego gniazda: LGA2011-v3, oraz nowego chipsetu: X99. Oto test nowej platformy Intela.

Spis treści

  1. Core i7-5960X – osiem rdzeni dla „prawie” każdego?
  2.     Haswell-E – poważniejsze wcielenie mikroarchitektury
  3.     Intel X99 i LGA2011-v3 – opis platformy
  4. Platforma testowa i ustawienia
  5.     Testy – gry (Assassin's Creed IV: Black Flag, Arma III)
  6.     Testy – gry (Battlefield 4, Counter Strike: Global Offensive)
  7.     Testy – gry (Crysis 3, Far Cry 3)
  8.     Testy – gry (Max Payne 3, Watch Dogs)
  9.     Testy – gry (Cywilizacja V, Skyrim, Wiedźmin 2)
  10.     Testy – gry (StarCraft 2, Total War: Rome 2, Flight Simulator X)
  11.     Testy – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
  12.     Testy – dom, biuro i multimedia (obróbka zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
  13.     Testy – obróbka i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
  14.     Testy – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
  15.     Testy – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
  16.     Pobór energii
  17. Podkręcanie
  18.     Podkręcanie – gry (Assassin's Creed IV: Black Flag, Arma III)
  19.     Podkręcanie – gry (Battlefield 4, Counter Strike: Global Offensive)
  20.     Podkręcanie – gry (Crysis 3, Far Cry 3)
  21.     Podkręcanie – gry (Max Payne 3, Watch Dogs)
  22.     Podkręcanie – gry (Cywilizacja V, Skyrim, Wiedźmin 2)
  23.     Podkręcanie – gry (StarCraft 2, Total War: Rome 2, Flight Simulator X)
  24.     Podkręcanie – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
  25.     Podkręcanie – dom, biuro i multimedia (obróbka zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
  26.     Podkręcanie – obróbka i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
  27.     Podkręcanie – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
  28.     Podkręcanie – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
  29.     Pobór energii
  30. Testy CF/SLI – gry (Arma III, Counter Strike: Global Offensive)
  31. Testy CF/SLI – gry (Battlefield 4)
  32. Testy CF/SLI – gry (Crysis 3)
  33. Testy CF/SLI – gry (Far Cry 3, Max Payne 3)
  34. Testy CF/SLI – gry (Cywilizacja V, StarCraft 2, Total War: Rome 2)
  35. Testy CF/SLI – gry (Watch Dogs, Wiedźmin II)
  36. Podsumowanie testów wydajności w różnych zastosowaniach
  37. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii
  38. Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny
  39. Podsumowanie

Wyczekiwanych osiem rdzeni

Prawie równo rok temu na rynek trafił „ekstremalny” procesor Intel Ivy Bridge-E, a konkretnie: jego najszybsza odmiana, Core i7-4960X. Ten sześciordzeniowy układ na tle swojego poprzednika, a więc Core i7-3960X (Sandy Bridge-E), nie wnosił jednak wiele nowości. W istocie wszystko sprowadziło się do nieco wyższej wydajności wynikającej z zastosowania nowszej architektury. Ówcześni posiadacze procesorów Sandy Bridge-E w zasadzie nie mieli powodu, aby wymienić procesor na nowszy, a na domiar złego kilka miesięcy przed Ivy Bridge-E pojawiły się procesory Haswell do platformy LGA1150, te zaś na starcie zapewniały lepsze osiągi w wielu programach, które nie umiały wykorzystać wielowątkowego potencjału sześciordzeniowego „superprocesora” Intela. Okazywało się więc, że układ za 1000 zł... był nieraz szybszy od tego za 4000 zł.

Core i7-5960X – test

Najnowsza platforma Intela (X99 i Haswell-E) miała przynieść zdecydowanie więcej smaczków i nowości: najpierw głośnym echem odbiła się informacja o tym, że najdroższy model z tej serii, Core i7-5960X, będzie pełnoprawnym procesorem 8-rdzeniowym i 16-wątkowym. Stworzenie takiego CPU w zasadzie od dawna było możliwe, nawet przed poprzednią generacją „ekstremalnych” układów Intela: od dłuższego czasu dostępne były ośmiordzeniowe Xeony E5. Jakiś czas temu sprawdziliśmy, co by było, gdyby Core i7 miał osiem rdzeni... Wyniki były obiecujące, choć do pełni szczęścia brakowało odblokowanego mnożnika. Dziś te oczekiwania zostały spełnione, bo na rynek właśnie trafił nowy czołowy model Core i7-5960X: 8-rdzeniowa, 16-wątkowa jednostka z odblokowanym mnożnikiem. Inżynierowie Intela dają więc nam wyraźny sygnał: tym razem będzie nie trochę wydajniej, a znacznie wydajniej.

Haswell-E – parametry dostępnych modeli

Spośród nowych superprocesorów Intela tylko najszybszy model (Core i7-5960X) jest zbudowany z ośmiu rdzeni: dwa następne (Core i7-5930K oraz Core i7-5820K) to jednostki 6-rdzeniowe i 12-wątkowe. Każdy z nich ma odblokowany mnożnik, dlatego można się spodziewać, że wśród miłośników podkręcania sporym zainteresowaniem cieszyć się będzie przede wszystkim Core i7-5820K (nawet pomimo mniejszej dostępnej liczby linii PCI Express, o czym piszemy na następnej stronie).

 Core i7-5960XCore i7-4960XCore i7-4790K
Liczba rdzeni/wątków 8/16 6/12 4/8
Częstotliwość bazowa 3,0 GHz 3,6 GHz 4,0 GHz
Częstotliwości Turbo 3,3-3,5 GHz 3,7-4,0 GHz 4,2-4,4 GHz
Ilość pamięci podręcznej L3 20 15 8
Liczba dostępnych linii PCI-E 40 40 16
Obsługiwany typ pamięci 4 kanały, DDR-4 2133 4 kanały, DDR-3 1866 2 kanały, DDR-3 1600

 

Intel Core i7-5960X – najszybszy procesor Haswell-E

Oprócz zmian wewnątrz „czapki” procesora Intel Core i7-5960X nastąpiły zmiany w samej obudowie. Ma ona nieco inny kształt niż w dotychczasowych układach do podstawki LGA2011: w końcu sama podstawka również została zmodyfikowana i teraz nazywa się LGA2011-v3. O tym, co się w niej zmieniło, piszemy na następnej stronie.

Trochę grubszy niż w poprzedniku jest wielowarstwowy laminat, który jest częścią obudowy – to skutek pojawienia się dodatkowych cewek ISVR. Ogólnie Haswell-E jest od niego nieco wyższy i cięższy, choć nie powoduje to problemów z kompatybilnością układów chłodzenia.

Sporo zmienił się układ landów na spodzie procesora. Tych w nowej generacji jest zdecydowanie więcej. Odpowiedź na pytanie, dlaczego tak się stało, znajdziecie w opisie platformy.

Wróćmy jednak do samego działania CPU. Osiem rdzeni wymaga odpowiedniego zaopatrzenia w energię elektryczną, dlatego duża wartość współczynnika TDP Core i7-5960X, aż 140 W, nie powinna dziwić. Konieczność zmieszczenia się w tym budżecie energetycznym najpewniej kazała też rozsądnie ustalić wysokość mnożników Turbo:

  • 3,5 GHz, jeśli obciążone są co najwyżej dwa rdzenie;
  • 3,4 GHz, jeśli obciążone są trzy lub cztery rdzenie;
  • 3,3 GHz, jeśli obciążone są więcej niż cztery rdzenie.

Jak widać, częstotliwości taktowania są stosunkowo niskie w porównaniu chociażby z parametrami najszybszego procesora do platformy LGA1150, czyli Core i7-4790K.

Całości dopełnia aż 20 MB pamięci podręcznej trzeciego poziomu. Jak każdy ekstremalny procesor Intela, tak i Core i7-5960X nie ma zintegrowanego układu graficznego. Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć dlaczego ;)

Strona:
  1. Core i7-5960X – osiem rdzeni dla „prawie” każdego?
  2.     Haswell-E – poważniejsze wcielenie mikroarchitektury
  3.     Intel X99 i LGA2011-v3 – opis platformy
  4. Platforma testowa i ustawienia
  5.     Testy – gry (Assassin's Creed IV: Black Flag, Arma III)
  6.     Testy – gry (Battlefield 4, Counter Strike: Global Offensive)
  7.     Testy – gry (Crysis 3, Far Cry 3)
  8.     Testy – gry (Max Payne 3, Watch Dogs)
  9.     Testy – gry (Cywilizacja V, Skyrim, Wiedźmin 2)
  10.     Testy – gry (StarCraft 2, Total War: Rome 2, Flight Simulator X)
  11.     Testy – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
  12.     Testy – dom, biuro i multimedia (obróbka zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
  13.     Testy – obróbka i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
  14.     Testy – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
  15.     Testy – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
  16.     Pobór energii
  17. Podkręcanie
  18.     Podkręcanie – gry (Assassin's Creed IV: Black Flag, Arma III)
  19.     Podkręcanie – gry (Battlefield 4, Counter Strike: Global Offensive)
  20.     Podkręcanie – gry (Crysis 3, Far Cry 3)
  21.     Podkręcanie – gry (Max Payne 3, Watch Dogs)
  22.     Podkręcanie – gry (Cywilizacja V, Skyrim, Wiedźmin 2)
  23.     Podkręcanie – gry (StarCraft 2, Total War: Rome 2, Flight Simulator X)
  24.     Podkręcanie – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
  25.     Podkręcanie – dom, biuro i multimedia (obróbka zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
  26.     Podkręcanie – obróbka i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
  27.     Podkręcanie – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
  28.     Podkręcanie – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
  29.     Pobór energii
  30. Testy CF/SLI – gry (Arma III, Counter Strike: Global Offensive)
  31. Testy CF/SLI – gry (Battlefield 4)
  32. Testy CF/SLI – gry (Crysis 3)
  33. Testy CF/SLI – gry (Far Cry 3, Max Payne 3)
  34. Testy CF/SLI – gry (Cywilizacja V, StarCraft 2, Total War: Rome 2)
  35. Testy CF/SLI – gry (Watch Dogs, Wiedźmin II)
  36. Podsumowanie testów wydajności w różnych zastosowaniach
  37. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii
  38. Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny
  39. Podsumowanie
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2014.08.29, 18:09
'Niebawem' wkleimy kolejną partię bardzo interesujących wyników :)
SebZMCZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SebZMC2014.08.29, 18:13
39#2
Intel chyba chciał się poczuć jak AMD :E
maxpowerZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
maxpower2014.08.29, 18:14
-6#3
Straszna bieda, ale droga.
SeftoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Sefto2014.08.29, 18:15
11#4
Arma prosi wciąż o więcej :) Jak można tyle mocy marnować, tego nie rozumiem.. I z tego co widzę to Radek nie jest tak strasznie z tyłu :)
Adi-CZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Adi-C2014.08.29, 18:16
18#5
Huh?


EDIT:
DDR4 cl15 w działaniu? :E
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2014.08.29, 18:16
Tak, jest problem z wydajnością Haswell-E w Far Cry 3. Stawiamy, że jest to problem sterowników kart graficznych, gdyż występuje on tylko w tej grze.
motiffZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
motiff2014.08.29, 18:17
O kurdę, zapachniało fx, niby wyższy numer gwarantuje wydajność, ale niekoniecznie jest wyższa, zwłaszcza jeden wątek cienki. Słabo inteliku, dlaczego nie podali turbo wywalone dla 2-4 wątków na 4 gigaherce, coś zawodzą ostatnio. Cena 3x to co kanion diabli, a tu taki klops.

Adi-C @ 2014.08.29 18:16  Post: 779674
Huh? DDR4 cl15 w działaniu? :E

Pamięci i coś jeszcze, poluzowane taktowania uncore czy coś tam z kaszami zbadziewili.
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2014.08.29, 18:18
14#8
Czasem sprawdza się co piszę...
Procesor dobry do viewportów nie musi być dobry do renderingu.
http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/radek/201...s/def/3dmax.png
http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/radek/201...s/def/catia.png
Miałem nadzieję, że powalczy z 4790k, ale po OC rewelka, Haswell-E top, przed OC boli za taką kasę...

Szkoda, że w wielu zakładkach zabrakło IB-E (gry). Ciężko porównać... uzupełnicie?

W zasadzie tak: jeśli tylko interesuje nas wydajność wielowątkowa to nie znajdziemy na rynku lepszego procesora.

Są lepsze nie znaczy tańsze, ale lepszych jest masa... i kosztują swoje.

gdy do komputera trafia procesor LGA2011-v3 najczęściej i tak od razu jest podkręcany

Mówicie to w oparciu o coś? ja mam kompletne odwrotne odczucia, gdzie studia pracują na takich prockach i nikt nie kręci. W pracy u mnie też nikt nie tyka. Może to mało, ale na dziesiątki komputerów jakie widziałem w tym roku żaden nie był podkręcony. Wg Intela też mały % podkręca.

Coś się w tej sprawie zmieniło i osób zajmujących się OC przybyło?
DjXbeatZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
DjXbeat2014.08.29, 18:26
18#9
Nowy procesor do bicia rekordów w 3Dmarkach ;)
SquizzZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Squizz2014.08.29, 18:26
Jestem w szoku jak dobrze Max Payne 3 obsługuje 8 rdzeni
Zaloguj się, by móc komentować
1