artykuły

Core i7-4790K – test. Intel Devil's Canyon w akcji

Diabelsko szybki Core i7

160
8 czerwca 2014, 12:00 Radosław Stanisławski

Podkręcanie i7-4790K i i5-4690K

Po Devil's Canyon oczekiwaliśmy przede wszystkim lepszej podatności na podkręcanie. Pierwsze informacje o tych procesorach, które ujawniono, dotyczyły właśnie rzekomo lepszych możliwości przyspieszenia. Intel wprowadził dwie zmiany w konstrukcji procesorów, które niewielkim kosztem inżynieryjnym miały poprawić szansę na sukces w tej dziedzinie.

Więcej kondensatorów, a zamiast pasty... pasta

Pierwszą była zmiana pośrednika między krzemowym jądrem CPU a zintegrowanym rozpraszaczem ciepła. Kiedyś w tej roli stosowano niskotopliwy stop indu i cyny; IHS i jądro były do siebie przylutowane. Jednak lutowanie jest wymagającym procesem; łączone elementy muszą być podatne na lutowanie oraz odporne na temperaturę lutowania. Wraz z rozwojem techniki wytwarzania układów krzemowych stawało się ono coraz trudniejsze i kosztowniejsze. Dlatego dziś już się nie lutuje jąder, ale pokrywa je pastą termoprzewodzącą, najczęściej złożoną z zawiesiny drobin ceramicznych albo metalowych w silikonie.

Procesor Intela i jego podstawka w przekroju

Devil's Canyon zamiast dotychczas używanej pasty ma coś nowego: „nowej generacji polimerowy interfejs termiczny”. W skrócie: inną pastę. Nie ma dokładnych informacji na jej temat, ale możemy trochę pospekulować na podstawie patentów i publikacji pracowników Intela w periodykach technicznych. Możliwe, że chodzi o stop indu, cyny i bizmutu (podobny do tego, którym kiedyś lutowano IHS-y), zawieszony w postaci drobin w ośrodku o konsystencji żelu. Taka pasta jest po nałożeniu na krótko podgrzewana, dzięki czemu utwardza się i przyjmuje strukturę metalowej „gąbki”, przenikającej polimerowy ośrodek. Ma większą przewodność cieplną od zwykłych past, ale mniejszą od Indalloy (procesorowego lutowia).

Drugą zmianą jest nowa obudowa, a dokładniej: podłoże, które w Haswellach pełni ważną funkcję: zawiera magazynujące energię elementy zintegrowanego zasilacza impulsowego (ISVR). Wewnątrz zielonej płytki znajdują się cewki (przeprojektowane w Devil's Canyon), a na jej powierzchni – kondensatory (jest ich więcej niż w starszych Haswellach).

Ile megaherców więcej?

Trudno ocenić, jak te dwie zmiany wpłynęły na możliwości podkręcania. Zauważyliśmy, że wskazania cyfrowego czujnika temperatury są niższe od tych, które przyniósł test „starego” Haswella. Maksymalna częstotliwość taktowania nie jest już ograniczona przez spowalniające zabezpieczenie przed przegrzaniem: procesor traci stabilność, choć ma jeszcze duży zapas temperatury. To pozwala sądzić, że usunięcie IHS-a i zamontowanie schładzacza bezpośrednio na krzemowym jądrze nie pozwoli już poprawić osiągów.

Pora na konkrety. Nasz egzemplarz Core i7-4790K dał się przetaktować z użyciem układu chłodzenia powietrznego Noctua NH-D15 do 4720 MHz przy napięciu 1,275 V. Warto zwrócić uwagę na niską (w porównaniu z Core i7-4770K) temperaturę działania przy takim taktowaniu i napięciu.

Dla porównania: procesor Core i7-4770K po użyciu tego samego układu chłodzenia oraz identycznego napięcia nagrzewał się nawet do 93 stopni Celsjusza. Już tutaj widać bardzo wyraźnie wpływ nowego materiału przewodzącego ciepło.

To jednak nie koniec. Dla spokoju sumienia postanowiliśmy sprawdzić, ile dodatkowych megaherców pozwoli osiągnąć jeszcze wyższe napięcie zasilania. Tu jednak musieliśmy już zastosować lepszą metodę rozpraszania ciepła. W tym celu sięgnęliśmy po zestaw do chłodzenia cieczą NZXT Kraken X60. Efekt? Tylko 100 MHz więcej przy znacznie wyższym napięciu, 1,4 V. Tak wysokie, jak na Haswella, napięcie spowodowało wzrost temperatury przy dłuższym wygrzewaniu nawet do 92 stopni Celsjusza. Jednocześnie była to najwyższa stabilna częstotliwość, jaką zdołał osiągnąć w takich warunkach nasz egzemplarz.

Strona:
  1. Core i7-4790K
  2. Platforma testowa
  3.     Testy – gry (Assassin's Creed IV: Black Flag, Arma III)
  4.     Testy – gry (Battlefield 4, Counter Strike: Global Offensive)
  5.     Testy – gry (Crysis 3, Far Cry 3)
  6.     Testy – gry (GTA IV, Max Payne 3, Watch Dogs)
  7.     Testy – gry (Cywilizacja V, Skyrim, Wiedźmin 2)
  8.     Testy – gry (StarCraft 2, Total War: Rome 2, Flight Simulator X)
  9.     Testy – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
  10.     Testy – dom, biuro i multimedia (obróbka zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
  11.     Testy – obróbka i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
  12.     Testy – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
  13.     Testy – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
  14.     Pobór energii
  15. Podkręcanie
  16.     Podkręcanie – gry (Assassin's Creed IV: Black Flag, Arma III)
  17.     Podkręcanie – gry (Battlefield 4, Counter Strike: Global Offensive)
  18.     Podkręcanie – gry (Crysis 3, Far Cry 3)
  19.     Podkręcanie – gry (GTA IV, Max Payne 3, Watch Dogs)
  20.     Podkręcanie – gry (Cywilizacja V, Skyrim, Wiedźmin 2)
  21.     Podkręcanie – gry (StarCraft 2, Total War: Rome 2, Flight Simulator X)
  22.     Podkręcanie – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
  23.     Podkręcanie – dom, biuro i multimedia (obróbka zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
  24.     Podkręcanie – obróbka i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
  25.     Podkręcanie – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
  26.     Podkręcanie – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
  27.     Podkręcanie – pobór energii
  28. Podsumowanie testów wydajności w różnych zastosowaniach
  29. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii
  30. Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny
  31. Podsumowanie
15