Podsumowanie
Niniejszy artykuł został uzupełniony o wyniki testów przeprowadzonych w trzech dodatkowych miejscach.
1. GTA V ma stosunkowo małe wymagania względem procesorów (przynajmniej z punktu widzenia posiadacza karty graficznej Nvidia GeForce) i mamy wrażenie, że pod tym względem nowość jest lepiej dopasowana do swoich czasów, niż było GTA IV (chociaż dany sprzęt w GTA V osiąga mniej klatek na sekundę niż w GTA IV w analogicznej sytuacji). Wygląda jednak na to, że to głównie zasługa uproszczonego modelu fizycznego pojazdów.
2. Wydajność karty graficznej mocno zależy od tego, czy akcja toczy się w mieście czy poza nim. W rejonach, gdzie roślinności jest znacznie więcej, liczba klatek na sekundę mocno spada, czasem nawet o połowę. Wystarczy jednak zmienić ustawienie jakości flory z ultra na bardzo wysokie, by spadek wyniósł 25%.
3. GTA V w najwyższych ustawieniach alokuje ponad 3 GB pamięci karty graficznej, nawet w rozdzielczości Full HD. Efektem są chwilowe, chociaż dość częste, zacięcia animacji, jeśli karta ma tylko 2 GB własnej pamięci. Generalnie da się z tym żyć, ale zabawa nie jest komfortowa. Później sprawdzimy, co warto wyłączyć, by poprawić wydajność takich kart. Chętni na grę w rozdzielczości 2560 × 1440 w maksymalnych ustawieniach powinni wyposażyć się w kartę z 4 GB VRAM. Kogo zaś interesuje zabawa w rozdzielczości 3840 × 2160 w maksymalnych ustawieniach szczegółowości grafiki, ten musi się zaopatrzyć w kartę z więcej niż 4 GB VRAM. Realnie akceptowalną płynność są w stanie zapewnić dwie karty graficzne: GeForce GTX Titan X oraz jego młodszy brat GeForce GTX 980 Ti. W obydwu przypadkach nie ma mowy o chwilowych zacięciach animacji (typowych dla konfiguracji multi-GPU).
4. GTA V wykorzystuje około 4 GB pamięci operacyjnej. Sprawdziliśmy, na jaką płynność może liczyć posiadacz komputera wyposażonego właśnie w taką jej ilość. Nie stwierdziliśmy żadnych znaczących zacięć ani ubytków w obrazie. Oczywiście, wszystkie programy inne niż gra, takie jak przeglądarka internetowa, były wyłączone.
5. Najnowsza aktualizacja poprawiła wydajność procesorów dwurdzeniowych i dwuwątkowych. Nie trzeba już sztucznie ograniczać liczby klatek na sekundę, by zagrać w miarę komfortowo. Rzecz jasna, nie jest to możliwe w najwyższych ustawieniach... To tak, jak gdyby ktoś wpadł na pomysł łączenia karty graficznej za mniej więcej 2000 zł z procesorem za mniej więcej 250 zł.
6. GTA V w ustawieniach Normal i tak wygląda bardzo dobrze, a wymagania są stosunkowo małe. Nawet dość stare karty, takie jak GeForce GTX 460 z 1 GB własnej pamięci, zapewniają rozsądną wydajność, powyżej 30 kl./s.
Sprzęt do testów dostarczył sklep X-Kom.pl
- Grand Theft Auto V PC – test
- Platforma testowa i ustawienia
- Jakość obrazu a wydajność
- Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Normal
- Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 High
- Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Very High
- Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Very High MSAA 4×
- Wyniki kart graficznych (GPU test) – 2560 × 1440 Very High
- Wyniki kart graficznych (GPU test) – 3840 × 2160 Very High
- Wyniki procesorów (CPU test #2) – 1920 × 1080 Very High (GeForce GTX 970 OC)
- Wyniki procesorów (CPU test #2) – 1920 × 1080 Very High (Radeon R9 290X OC)
- Wyniki procesorów (CPU test #1) – 1920 × 1080 Very High
- Liczba rdzeni i wątków procesora a wydajność
- Wbudowany test (benchmark)
- GTA V a dwurdzeniowe i dwuwątkowe procesory
- Podsumowanie
#PCMR
Ooo, Phenek x4 nieźle dostał od FX4.
Titan X kontra jedna GTX 980 to różnica nie całych 4 fps , pomijając nieopłacalność zakupu Titana X w dzisiejszej cenie aż strach pomyśleć ile wyciągnie SLI 980 w tej samej cenie i cieszę się że na to się zdecydowałem o.O ale niestety mój 4790k musi zostać przy 4.8ghz inaczej ogranicza grafiki... Optymalizacja ogólna fajna w GTA V ale niestety model jazdy aut nie powala....
EDIT, już widzę że tak. Thx