artykuły

GTA V PC – test kart graficznych i procesorów

1025 29 kwietnia 2015, 08:08 Ł. Marek, R. Stanisławski, A. Skałecki,

GTA V a dwurdzeniowe i dwuwątkowe procesory

W naszych testach okazało się, że dwurdzeniowe i dwuwątkowe procesory Pentium mają problemy w GTA V. Wyposażone w takie jednostki konfiguracje osiągały stosunkowo wysoki średni wynik, ale na ekranie pojawiały się zacięcia całkowicie uniemożliwiające satysfakcjonującą rozgrywkę.

W internecie można na szczęście znaleźć rozwiązanie tego problemu i choć jest to niewygodna proteza, to... po prostu działa. Chodzi o sztuczne ograniczenie liczby klatek na sekundę do jakiejś konkretnej wartości za pomocą zewnętrznych programów, takich jak MSI Afterburner, EVGA PrecisionX czy choćby RivaTuner. Po ograniczeniu liczby klatek do 45 mogliśmy grać w takich warunkach przez kilkanaście minut bez widocznych zacięć animacji.

Dodatkowym czynnikiem, na który trzeba uważać, są ustawienia związane z generowaniem trawy (Grass Quality) oraz cząsteczkami (Particle Quality). Te opcje trzeba ustawić na najniższą wartość, czyli normal.

Poniżej zamieściliśmy film z gry, który nagraliśmy, aby zademonstrować problem i jego rozwiązanie. Pierwsza część filmu przedstawia ustawienia wysokie wymieszane z „normalnymi” bez żadnej blokady klatek – widać wyraźnie, że Pentium G3258 taktowany ze standardową częstotliwością 3,2 GHz miejscami umie wygenerować nawet powyżej 50 kl./s, aby następnie nie wygenerować ani jednej przez mniej więcej 1/4 s, co skutkuje zacięciami uniemożliwiającymi grę.

W drugiej części filmu używamy tego samego sprzętu i tych samych opcji graficznych, ale za pomocą narzędzia MSI Afterburner ustawiliśmy ograniczenie liczby klatek na sekundę na 45. Rozwiązało to problem z zacięciami animacji.

 

15