Liczba rdzeni i wątków procesora a wydajność
Postanowiliśmy też sprawdzić, jaki wpływ na wydajność w naszym miejscu testowym ma liczba rdzeni oraz wątków procesora dostępnych dla programu. GTA V wykorzystuje ten sam silnik graficzny co Max Payne 3 (choć mocno zmodyfikowany). W tamtej grze nawet 12-wątkowe procesory umiały zapewnić większą liczbę klatek na sekundę niż ośmiowątkowe. Słowem, Max Payne 3 był jedną z nielicznych gier, w których każdy dodatkowy wątek miał realny wpływ na wydajność. To, że GTA V również wykorzystuje ten silnik, pozwalało mieć nadzieję, że będzie się zachowywać podobnie. Jeśli Core i7-5960X nie będzie mógł w niej rozwinąć skrzydeł, to gdzie? ;) Inna sprawa, że taki test pomoże nam także sprawdzić, czy ośmiowątkowe Core i7 (np. Core i7-4790K) osiągną wyraźną przewagę nad czterordzeniowymi i czterowątkowymi Core i5. W tym celu wybraliśmy najszybszy dostępnie obecnie procesor (a więc Core i7-5960X) i stopniowo zmniejszaliśmy w panelu UEFI liczbę aktywnych rdzeni, przełączając również funkcję Hyper-threading. Kolejno wykonywaliśmy swoje próbne przejazdy, a wyniki zebraliśmy na poniższym wykresie.
Widać, że użytkownicy stacjonarnych układów Core i7 (a więc czterordzeniowych i ośmiowątkowych) praktycznie nie osiągną większej wydajności niż posiadacze czterowątkowych i czterordzeniowych Core i5. To samo dotyczy sztucznego scenariusza, w którym zastosowaliśmy większą liczbę wątków. To następny dowód na to, że do gry w GTA V wystarczy Core i5.
Sytuacja wygląda inaczej, gdy spojrzy się na różnice między „sztucznym” odpowiednikiem Pentium (a więc procesorem dwurdzeniowym) a sztucznym odpowiednikiem Core i3. Tutaj dopiero dwa dodatkowe wątki sprawiają, że nowość staje się grywalna.
- Grand Theft Auto V PC – test
- Platforma testowa i ustawienia
- Jakość obrazu a wydajność
- Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Normal
- Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 High
- Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Very High
- Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Very High MSAA 4×
- Wyniki kart graficznych (GPU test) – 2560 × 1440 Very High
- Wyniki kart graficznych (GPU test) – 3840 × 2160 Very High
- Wyniki procesorów (CPU test #2) – 1920 × 1080 Very High (GeForce GTX 970 OC)
- Wyniki procesorów (CPU test #2) – 1920 × 1080 Very High (Radeon R9 290X OC)
- Wyniki procesorów (CPU test #1) – 1920 × 1080 Very High
- Liczba rdzeni i wątków procesora a wydajność
- Wbudowany test (benchmark)
- GTA V a dwurdzeniowe i dwuwątkowe procesory
- Podsumowanie