Karty graficzne
Artykuł
Ł. Marek, R. Stanisławski, A. Skałecki,, Środa, 29 kwietnia 2015, 08:08

Liczba rdzeni i wątków procesora a wydajność

Postanowiliśmy też sprawdzić, jaki wpływ na wydajność w naszym miejscu testowym ma liczba rdzeni oraz wątków procesora dostępnych dla programu. GTA V wykorzystuje ten sam silnik graficzny co Max Payne 3 (choć mocno zmodyfikowany). W tamtej grze nawet 12-wątkowe procesory umiały zapewnić większą liczbę klatek na sekundę niż ośmiowątkowe. Słowem, Max Payne 3 był jedną z nielicznych gier, w których każdy dodatkowy wątek miał realny wpływ na wydajność. To, że GTA V również wykorzystuje ten silnik, pozwalało mieć nadzieję, że będzie się zachowywać podobnie. Jeśli Core i7-5960X nie będzie mógł w niej rozwinąć skrzydeł, to gdzie? ;) Inna sprawa, że taki test pomoże nam także sprawdzić, czy ośmiowątkowe Core i7 (np. Core i7-4790K) osiągną wyraźną przewagę nad czterordzeniowymi i czterowątkowymi Core i5. W tym celu wybraliśmy najszybszy dostępnie obecnie procesor (a więc Core i7-5960X) i stopniowo zmniejszaliśmy w panelu UEFI liczbę aktywnych rdzeni, przełączając również funkcję Hyper-threading. Kolejno wykonywaliśmy swoje próbne przejazdy, a wyniki zebraliśmy na poniższym wykresie.

Widać, że użytkownicy stacjonarnych układów Core i7 (a więc czterordzeniowych i ośmiowątkowych) praktycznie nie osiągną większej wydajności niż posiadacze czterowątkowych i czterordzeniowych Core i5. To samo dotyczy sztucznego scenariusza, w którym zastosowaliśmy większą liczbę wątków. To następny dowód na to, że do gry w GTA V wystarczy Core i5.

Sytuacja wygląda inaczej, gdy spojrzy się na różnice między „sztucznym” odpowiednikiem Pentium (a więc procesorem dwurdzeniowym) a sztucznym odpowiednikiem Core i3. Tutaj dopiero dwa dodatkowe wątki sprawiają, że nowość staje się grywalna.

Ocena artykułu:
Ocen: 74
Zaloguj się, by móc oceniać
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane