Far Cry 4 – test kart graficznych i procesorów
Akcja Far Cry 4 rozgrywa się w fikcyjnej himalajskiej krainie Kyrat. Główny bohater, Ajay Ghale, przybywa do tego niewielkiego kraju na prośbę swojej matki i przez „przypadek” trafia w sam środek konfliktu pomiędzy jego samozwańczym dyktatorem o imieniu Pagan Min a próbującymi go obalić rebeliantami ze Złotej Drogi. Więcej na temat samej gry możecie przeczytać w naszej recenzji. W niniejszej publikacji skupiamy się przede wszystkim na kwestiach technicznych, czyli wydajności procesorów i kart graficznych w Far Cry 4.
Nad produkcją gry czuwał Ubisoft, a dokładniej: montrealski oddział firmy. Ludzie stojący za Far Cry 4 codziennie spotykają w pracy twórców Assassin's Creed: Unity, która to gra, oględnie mówiąc, nie została zbyt ciepło przyjęta. Z tym większą ciekawością podchodzimy do dzisiejszego testu wydajności sprzętu.
Nowy Far Cry jest oparty na silniku Dunia w wersji drugiej, która przedstawiana jest jako „mocno zmodyfikowana” względem wcześniejszej (użytej w trzeciej części serii). Gra miała okazję doskonale pokazać jego możliwości. W Kyrat poruszamy się zarówno po ośnieżonych szczytach gór, jak i po małych miasteczkach, ruinach miast, a nawet gęstych lasach, gdzie na gracza czeka mnóstwo nie zawsze łagodnych zwierząt. Zróżnicowanie krajobrazu jest więc ogromne.
Ubisoft zacieśnia współpracę z Nvidią w ramach programu The Way It's Meant to Be Played i także Far Cry 4 został objęty patronatem „zielonych”. Dlatego zastosowano w nim kilka technik z pakietu Nvidia GameWorks, między innymi HairWorks (wygląd włosów), HBAO+ (światło ambientowe), PCSS (miękkie cienie), GodRays (promienie słońca), Fur (futro na zwierzętach) oraz TXAA (technika wygładzania krawędzi).
Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta gry, do jej uruchomienia:
- procesor – czterordzeniowy: Intel Core i5-750 2,66 GHz lub AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz;
- pamięć operacyjna – 4 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 1 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 460 lub AMD Radeon HD 5850;
- system operacyjny – 64-bitowy Windows (7, 8 lub 8.1).
Minimalne ustawienia graficzne według producenta gry i tak będą wymagać odpowiednio mocnego czterordzeniowego procesora. Jako przykład podano kilkuletnie układy Core i5-750 oraz Phenom II X4 955. Wymagane karty graficzne nie robią szczególnego wrażenia, ponieważ GTX 460 i HD 5850 to średniaki sprzed kilku generacji, dzisiaj jedne z najsłabszych konstrukcji na rynku.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – czterordzeniowy: Intel Core i5-2400S 2,5 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
- pamięć operacyjna – 8 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 680 lub AMD Radeon R9 290X;
- system operacyjny – 64-bitowy Windows (7, 8 lub 8.1).
Zalecenia co do procesorów w konfiguracji dla bardziej wymagających zmieniły się tylko nieznacznie, niemniej ciekawie wygląda zestawienie energooszczędnego Sandy Bridge taktowanego z częstotliwością 2,5 GHz z AMD FX-8350. Przyda się też karta graficzna zgodna z DirectX 11 z 2 GB pamięci, a podane przykłady to GTX 680 i Radeon R9 290X. Nietrudno zauważyć, że pierwsza z nich jest zdecydowanie słabsza od drugiej, więc tym ciekawszy będzie ich pojedynek.
Miejsce testowe i ustawienia
Naszym miejscem testowym jest misja kampanii rozgrywająca się na arenie Shanath. Warto przy tym wspomnieć, że zdarzają się nieco bardziej wymagające fragmenty (wyniki byłyby w nich gorsze o 15–20%), lecz gra w obecnej postaci nie pozwala przetestować w nich podzespołów w sposób powtarzalny. Ponadto niektórym konfiguracjom sprzętowym zdarzają się jeszcze drobne zacięcia. Mimo to Far Cry 4 na stałe zastąpi część trzecią w naszych procedurach testowych, więc w miarę pojawiania się kolejnych łatek oraz sterowników będziemy powtarzać testy wydajności.
Platforma testowa i ustawienia
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i5-4690K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor | Asus ROG Swift PG278Q (2560 × 1440, 144 Hz, G-Sync) | www.nvidia.pl |
Monitor 4K | Asus PB287Q (3840 × 2160, 60 Hz) | pl.asus.com |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
Wszystkie karty graficzne do testów gry Far Cry 4 dostarczyła firma:
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 14.11.2 beta,
- Nvidia GeForce 344.75 WHQL.
Ustawienia jakości obrazu
Far Cry 4 ma sporo predefiniowanych poziomów ustawień graficznych. Różnice w wydajności między najlepszym a najwydajniejszym są dość duże. W komputerach z kartą graficzną Radeon najwyższym poziomem jest Ultra, ale można jeszcze ręcznie polepszyć jakość cieni, wygładzania krawędzi (domyślnie jest włączony postprodukcyjny tryb SMAA, który jest bardzo wydajny, ale wygląda tak sobie) i wiązek światła rozproszonego w powietrzu. Karty Nvidii udostępniają dodatkowy tryb Nvidia, który teoretycznie jest nawet szczegółowszy, ale połączenie obecnej wersji gry i obecnie dostępnych sterowników wygląda w nim i działa gorzej niż w poprawionym ręcznie trybie Ultra.
Co więcej, niektóre wybory artystyczne twórców gry są niefortunne: w wielu scenach, szczególnie z rozległymi krajobrazami, ustawienie High zapewnia lepsze doznania estetyczne niż Ultra. W tym drugim perspektywa powietrzna, ambient occlusion i inne efekty zasłaniają widoczne w dali masywy i psują wrażenie przebywania w czystym górskim powietrzu. Na szczęście gama ustawień jest bardzo duża i każdy znajdzie kombinację, która mu się podoba i będzie dobrze działać na jego battlestation.
Z wyjątkiem wygładzania krawędzi TXAA wszystkie techniki z pakietu GameWorks mogą włączyć również posiadacze kart Radeon.
Porównanie jakości obrazu
Porównanie wydajności – GeForce GTX 760
Jak wspomnieliśmy, tryby High i Medium wciąż wyglądają dość dobrze, a zapewniają wyraźnie wyższą wydajność. Czynnikiem najmocniej wpływającym na osiągi sprzętu w trybie Nvidia jest wygładzanie krawędzi TXAA. W typowej rozgrywce nie zauważycie różnicy między TXAA4 a MFAA4, dlatego lepiej aktywować ręcznie ten drugi tryb.
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Medium
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 High
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Ultra, Soft Shadows, HBAO+
Wyniki kart graficznych – 2560 × 1440 Ultra, Soft Shadows, HBAO+
Wyniki procesorów – 1920 × 1080 Ultra High (GeForce GTX 970 OC)
Far Cry 4 nie działa na procesorach 2-rdzeniowych i 2-wątkowych. Wyniki jednostek z rodziny Sandy Bridge i Ivy Bridge w połączeniu z kartą graficzną Nvidia GeForce wydają się nieprawdopodobne, ale powtórzyliśmy je kilkukrotnie na różnych płytach głównych, a nawet innych kartach Nvidii. Nie potrafimy tego logicznie wyjaśnić.
Wyniki procesorów – 1920 × 1080 Ultra High (Radeon R9 290X OC)
Far Cry 4 nie działa na procesorach 2-rdzeniowych i 2-wątkowych.
Podsumowanie
Far Cry 4 okazał się całkiem dopracowany. Jakość oprawy graficznej generalnie jest bardzo dobra, a wymagania wobec sprzętu – do przyjęcia. Co ważne, gra wygląda bardzo dobrze już w ustawieniach wysokich (High), a do tego wielu po zmianie na średnie (Medium) nie zauważy różnicy.
Do najwyższych ustawień graficznych i przynajmniej 35 kl./s w rozdzielczości Full HD potrzebny jest co najmniej GeForce GTX 760 lub Radeon HD 7950. Obniżenie ustawień do High powoduje, że już GeForce GTX 660, podkręcony GeForce GTX 750 Ti lub Radeon R7 265 wystarczą do w miarę komfortowej rozgrywki. W ustawieniach Medium 35 kl./s zapewni przynajmniej GeForce GTX 750 lub Radeon HD 7790. Dodajmy, że w tych ustawieniach nie potrzeba już 2 GB pamięci na karcie graficznej.
Jeśli chodzi o procesory, ponownie obserwujemy lepsze ich wykorzystanie przez sterowniki Nvidia GeForce. Różnica wynosi, zależnie od architektury procesora, mniej więcej 20–30%. Co ważne, nawet stosunkowo słabe układy, takie jak Athlon X4 750K/860K, w połączeniu z kartą graficzną Nvidii pozwalają cieszyć się sensowną płynnością animacji, podczas gdy posiadacze Radeonów musieliby solidnie podkręcić Athlona X4 860K, by przekroczyć 35 kl./s. Niestety, Far Cry 4 nie uruchomią użytkownicy procesorów dwurdzeniowych i dwuwątkowych, na przykład desktopowych Pentium i Celeronów. Dwurdzeniowe i czterowątkowe (np. Core i3) działają już poprawnie. Staramy się zgłębić to zagadnienie i poznać powód, dla którego Ubisoft zdecydował się zablokować tego typu jednostki. Tym samym Athlon X4 860K wygrał z Pentium G3258... walkowerem.
Far Cry 4 w przynajmniej 60 kl./s?
Bardziej wymagający gracze oczekują dużej płynności w grach typu FPS, a taką właśnie grą jest Far Cry 4. W najwyższych ustawieniach jest to możliwe pod warunkiem, że konfiguracja nie będzie słabsza od następującej:
- Radeon R9 290X + podkręcony do 4,5 GHz Core i5/i7 z rodziny Haswell;
- GeForce GTX 970 (ewentualnie 780 Ti) + jakikolwiek Core i5 z rodziny Haswell (nie licząc wersji o obniżonym TDP).
Nie mniej niż 60 kl./s w ustawieniach wysokich w rozdzielczości Full HD wyświetlą konfiguracje nie słabsze od następującej:
- Radeon R9 290/290X + podkręcony do 4,2 GHz Core i5/i7 z rodziny Haswell;
- GeForce GTX 780 + jakikolwiek Core i5 z rodziny Haswell (nie licząc wersji o obniżonym TDP) lub przyspieszony do około 4 GHz Core i5 z rodziny Sandy Bridge lub Ivy Bridge.