artykuły

Mantle i TrueAudio w Thief – test

AMD TrueAudio i Mantle w akcji

128 18 marca 2014, 08:30 Łukasz Marek i Dawid Grzyb

Dzień po tym, jak Thief trafił do sklepów, opublikowaliśmy artykuł poruszający kwestię wydajności sprzętu komputerowego w tej grze. Wtedy jednak nie obsługiwała ona jeszcze technik Mantle i TrueAudio. Zapewnienia, że stosowna aktualizacja ukaże się w pierwszym tygodniu marca, okazały się gołosłowne, ale w końcu jest. Dzisiaj została udostępniona wraz ze sterownikiem pozwalającym zarówno skorzystać z alternatywnego API AMD, jak i po raz pierwszy posłuchać TrueAudio. Było na co czekać? Na te pytania odpowie dzisiejszy test!

Spis treści

Testy Mantle w Thief

Mantle w Battlefield 4 pokazał, że cała tajemnica API AMD to po prostu mniejsze obciążenie procesora, nie zaś niezwykłe optymalizacje w działaniu samych kart graficznych. Test w trybie wieloosobowym (znacznie bardziej obciążającym procesor) wykazał bowiem nawet 100-procentową poprawę osiągów, natomiast w trybie dla pojedynczego gracza (gdzie karta graficzna jest wąskim gardłem) udało się osiągnąć co najwyżej 2–3-procentową. Można było przypuszczać, że w Thief, który raczej nie jest zbyt wymagający wobec procesora, prawdopodobnie powtórzy się drugi scenariusz, bo w końcu w tej grze już procesory za 300–400 zł zapewniają wystarczającą wydajność. A może jednak warto włączyć nowe API w tej grze?

Wbudowany benchmark do testów?

Dotychczas żadne ze znanych nam narzędzi (FRAPS, FCAT itp.) nie było w stanie zmierzyć realnej wydajności w nowym API AMD. Z tego powodu, testując w Battlefield 4, byliśmy zmuszeni posiłkować się wbudowanym narzędziem do mierzenia wydajności, które jest mało wygodne, ale przynajmniej działa w dowolnym miejscu w grze.

Podejście AMD oraz Eidos Montreal jest nieco inne: testować wydajność można wyłącznie we wbudowanym benchmarku! Producenci nie zapewnili żadnej innej możliwości sprawdzenia osiągów w grze. Miejsce testowe, w którym poprzednio ocenialiśmy działanie podzespołów, okazało się bezużyteczne, i zdani jesteśmy na wbudowane benchmarki, te zaś, jak wiadomo, są bardzo podatne na wszelkie optymalizacje, a dodatkowo podczas pierwszego testu odnieśliśmy wrażenie, że niektóre wartości są generowane w co najmniej dziwny sposób. Jakby tego było mało, wbudowany benchmark przedstawia scenerię, której w grze praktycznie nie można zobaczyć. Tak dużo postaci jednocześnie nie spotkaliśmy ani razu! Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, jak duży wpływ na obciążenie procesora mają właśnie postacie w grze...

Tak czy inaczej, nie pozostało nam nic innego jak zaprezentować wyniki we wbudowanym teście, dostępnym w menu gry.

TrueAudio

To pierwsza gra, która obsługuje nową technikę AMD. Teoretycznie dla osób, którym Thief bardzo się spodobał, jest to przynajmniej dobry powód, by do niego wrócić. Jednak z ich punktu widzenia, aby to miało sens, TrueAudio musiałby zapewniać wyraźnie lepsze doznania, a do tego jest warunek: w komputerze musi się znaleźć jedna z następujących kart graficznych: AMD Radeon R9 290X, R9 290, R7 260X, R7 260 lub Radeon HD 7790. Więcej na temat techniki TrueAudio przeczytacie na poświęconej jej stronie.

Strona:
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2014.03.18, 08:33
Gotowy
BeCoolMenZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
BeCoolMen2014.03.18, 08:41
Widzę jakiś progres, ale jeden babol jest. Producenci mają teraz więcej roboty, dużo więcej, chodź wolałbym aby np. pozbyć się w ogóle DirectX'a i zastąpić go np. OpenGL'em. Spowodowało by to wysyp gier na wszystkie platformy i do tego developerzy mieli by mniej roboty. Nie rozumiem tylko dlaczego tak usilnie trzymają się tego DirectX'a:/
mbe2014.03.18, 08:42
-16#3
Focus możecie przeprowadzic test w trybie CF??
McMenelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
McMenel2014.03.18, 08:43
22#4
Ciekawe wyniki dla FX są...
jaskólZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
jaskól2014.03.18, 08:47
16#5
Czyli Radeon 280X i 270X nie mają True Audio???

Buhahahahahaaaa Jak to jest możliwe?
AdamsonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Adamson2014.03.18, 08:48
10#6
Sprawdźcie jeszcze czy aktywacja TrueAudio 'urywa' jekieś FPS :)
m a c i e kZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
m a c i e k2014.03.18, 08:51
31#7
jaskól @ 2014.03.18 08:47  Post: 732706
Czyli Radeon 280X i 270X nie mają True Audio???

Buhahahahahaaaa Jak to jest możliwe?

Proste. R9 290 to nowe GPU, 260X i 7790 to to samo GPU ale usprawione tak jak Hawaii. wszystkie 280 i 270 to kotlety w 100% bez usprawnien
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2014.03.18, 08:55
Adamson @ 2014.03.18 08:48  Post: 732707
Sprawdźcie jeszcze czy aktywacja TrueAudio 'urywa' jekieś FPS :)

Na dobrą sprawę, to ciężko to sprawdzić. Masz tylko benchmark, w którym nie do końca wiadomo czy TrueAudio działa czy nie, więc to czy jest w nim różnica czy nie nic nie przesądza. Niemniej: sprawdzimy, bo istotnie to pominęliśmy.

Dodaliśmy też kilka wyników w teście GPU (osobna strona).
franczescoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
franczesco2014.03.18, 08:59
m a c i e k @ 2014.03.18 08:51  Post: 732708
jaskól @ 2014.03.18 08:47  Post: 732706
Czyli Radeon 280X i 270X nie mają True Audio???

Buhahahahahaaaa Jak to jest możliwe?

Proste. R9 290 to nowe GPU, 260X i 7790 to to samo GPU ale usprawione tak jak Hawaii. wszystkie 280 i 270 to kotlety w 100% bez usprawnien

A co z R7 260 bez X?
edek20Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
edek202014.03.18, 09:01
Mantle w Thief miesiac po wydaniu gry? Ktoś sobie tu chyba raczy żartować. Kolejne spóźnienie, które tylko plami i tak kiepską opinię o tej firmie
Zaloguj się, by móc komentować
1