artykuły

Titanfall – test kart graficznych

(Titan)falls? Nope

84
17 marca 2014, 19:38 Łukasz Marek

Titanfall raczej nie spełnił pokładanych w nim nadziei, lecz mimo to bawi tysiące graczy na całym świecie, którzy mierzą się w rozgrywce wieloosobowej z innymi pilotami o miano tego najlepszego. Choć grafiką najnowsza produkcja studia Respawn Entertainment nie zachwyca, to swoje wymagania ma, choć spokojnie można nazwać je raczej niskimi. W każdym razie wstępnie możemy, nawiązując do tytułu, powiedzieć, że GTX Titan w starciu z Titanfall nie padnie ;) Z jakim sprzętem można przystąpić do rywalizacji? Oto test kart graficznych w tej grze.

Spis treści

Titanfall - recenzja

Titanfall

Titanfall jest oparty na silniku Source, czyli wysłużonym, ale wciąż bardzo funkcjonalnym, dzięki któremu istnieją takie gry, jak seria Counter-Strike, Left 4 Dead iTeam Fortress. Stale jest on ulepszany przez Valve i tak na dobrą sprawę prawdopodobnie został zmodyfikowany pod kątem Titanfall. Grafika nie straszy, ale tak czy inaczej, rozgrywka ma być szybka, a to nie służy podziwianiu widoków :)

Ograniczenie do 60 kl./s?

Studio Respawn Entertainment popełniło jednak kilka błędów, które, miejmy nadzieję, uda się wyeliminować w najbliższej łatce. Z pomniejszych problemów, obok delikatnego opóźnienia myszy (o którym producent wie), a w konsekwencji braku tzw. raw input, można wymienić choćby dziwne ograniczenie liczby klatek na sekundę do 60. Dziwne, bo... można je usunąć z poziomu menu gry. Po jej uruchomieniu zostaje wyświetlony ekran z ustawieniami szczegółowości obrazu, w których jedyną interesującą nas opcją jest synchronizacja pionowa (standardowo wyłączona). Okazuje się bowiem, że po ustawieniu tej opcji w tryb podwójnego buforowania (czyli synchronizacja zostaje aktywowana) ograniczenie liczby klatek znika, co sprawdziliśmy na 120-hercowym monitorze Benq XL2420T. To rozwiązanie nie jest jednak do końca satysfakcjonujące, ponieważ włączyliśmy synchronizację pionową, która wprowadza dodatkowe opóźnienie w wyświetlaniu obrazu oraz zwiększa opóźnienie sygnału z myszy. Aby to wyeliminować, trzeba się udać do sterowników karty graficznej. Najprostszym rozwiązaniem jest „globalne” wymuszenie wyłączenia synchronizacji pionowej:

  • w sterownikach GeForce: prawym przyciskiem myszy na pulpicie -> Nvidia Control Panel -> Manage 3D settings -> Vertical sync -> Off;
  • w sterownikach Catalyst: prawym przyciskiem myszy w zasobniku systemowym na ikonę AMD Catalyst Control Center -> wybieramy z listy kartę graficzną -> 3D Settings -> Wait for vertical refresh -> Always off.

Takie ustawienia spowodują, że włączenie synchronizacji pionowej w menu gry odblokuje ograniczenie liczby klatek posiadaczom monitorów o maksymalnej częstotliwości odświeżania wynoszącej ponad 60 Hz, a jednocześnie sterownik karty graficznej wymusi na grze, aby synchronizacji pionowej nie było.

Titanfall - dziewięć porad, dzięki którym nie dasz się zdeptać

Zresztą użycie 120-hercowego monitora wraz ze zmianą ustawienia w sterownikach to był jedyny sposób, żeby przetestować Titanfall w więcej niż 60 kl./s, i z tego też powodu nie mierzyliśmy wydajności w rozdzielczości 2560 × 1440 – zwyczajnie nie zdążyliśmy na czas ściągnąć do redakcji monitora, który zapewniałby takie odświeżanie w tej rozdzielczości.

Najsłabsza konfiguracja pozwalająca zagrać w Titanfall

O dziwo, producent podał wyłącznie parametry najsłabszego komputera, który pozwoli, jego zdaniem, zagrać w Titanfall:

  • procesor: AMD Athlon X2 2,8 GHz lub Intel Core 2 Duo 2,4 GHz;
  • pamięć operacyjna: 4 GB;
  • karta graficzna: Radeon HD 4770 lub GeForce 8800GT (z minimum 512 MB pamięci);
  • system operacyjny: 64-bitowy Windows 7, 8 lub 8.1.

Zatem zgodnie z oczekiwaniami silnik Source i tym razem nie jest bardzo wymagający. Na dzisiejszym sprzęcie całość powinna działać w miarę sprawnie.

Warto zwrócić za to uwagę na dodatkową informację: instalacja Titanfall wymaga 50 GB miejsca na nośniku. Koszmar posiadaczy SSD?

Miejsce testowe

Naszym miejscem testowym stała się pierwsza mapa kampanii o nazwie Tankowanie, na której bronimy trzech oddalonych od siebie punktów. W centralnej części mapy jest alejka między budynkami, na której rozgrywa się większość walk samych pilotów oraz kierowanych przez nich tytanów.

Titanfall - wyczerpujące wideo

Strona:
ProVisZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ProVis2014.03.17, 19:51
-17#1
Głupi tytuł.
ShaDow_ProZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ShaDow_Pro2014.03.17, 19:52
-5#2
Artykuł dobry szkoda że nie ma wykresu z podkręconymi kartami graficznymi.
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2014.03.17, 19:53
ShaDow_Pro @ 2014.03.17 19:52  Post: 732577
Artykuł dobry szkoda że nie ma wykresu z podkręconymi kartami graficznymi.

Tego typu artykuły prezentują szacunkową wydajność różnych kart graficznych w tym tytule. I tak pojedynczych słupków jest ponad 40, więc gdybyśmy mieli jeszcze każdą podkręcać, to nic nie dałoby się z tego wyczytać. Samodzielnie jesteś w stanie ocenić mniej więcej jaką wydajność będzie miała podkręcona karta względem wersji standardowej.
FarCry3Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
FarCry32014.03.17, 19:55
19#4
Gra by Nvidia a Radeony wypadają bardzo dobrze
storm84Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
storm842014.03.17, 19:59
16#5
przedpotopowy silnik to i wymagania dla dziadków
*Konto usunięte*2014.03.17, 20:00
15#6
chciałbym zobaczyć jak sobie poradzą integry@720p?900p?
Flimi01Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Flimi012014.03.17, 20:01
-6#7
6950 szybsza wyraźnie od 7870?
MardromZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Mardrom2014.03.17, 20:04
-5#8
Flimi01 @ 2014.03.17 20:01  Post: 732584
6950 szybsza wyraźnie od 7870?

a 7950 ledwo 0,3 klatki więcej niż 6950 ? :P
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2014.03.17, 20:04
Flimi01 @ 2014.03.17 20:01  Post: 732584
6950 szybsza wyraźnie od 7870?

A to mało gier, w których taka sytuacja ma miejsce? Tu nie liczą się shadery, które w nowej generacji są sporo szybsze. Polecam przejrzeć kilka testów z tego artykułu: http://pclab.pl/art47315-9.html
mbe2014.03.17, 20:06
Będzie test CPU??
Zaloguj się, by móc komentować
1