Titanfall
Titanfall jest oparty na silniku Source, czyli wysłużonym, ale wciąż bardzo funkcjonalnym, dzięki któremu istnieją takie gry, jak seria Counter-Strike, Left 4 Dead iTeam Fortress. Stale jest on ulepszany przez Valve i tak na dobrą sprawę prawdopodobnie został zmodyfikowany pod kątem Titanfall. Grafika nie straszy, ale tak czy inaczej, rozgrywka ma być szybka, a to nie służy podziwianiu widoków :)
Ograniczenie do 60 kl./s?
Studio Respawn Entertainment popełniło jednak kilka błędów, które, miejmy nadzieję, uda się wyeliminować w najbliższej łatce. Z pomniejszych problemów, obok delikatnego opóźnienia myszy (o którym producent wie), a w konsekwencji braku tzw. raw input, można wymienić choćby dziwne ograniczenie liczby klatek na sekundę do 60. Dziwne, bo... można je usunąć z poziomu menu gry. Po jej uruchomieniu zostaje wyświetlony ekran z ustawieniami szczegółowości obrazu, w których jedyną interesującą nas opcją jest synchronizacja pionowa (standardowo wyłączona). Okazuje się bowiem, że po ustawieniu tej opcji w tryb podwójnego buforowania (czyli synchronizacja zostaje aktywowana) ograniczenie liczby klatek znika, co sprawdziliśmy na 120-hercowym monitorze Benq XL2420T. To rozwiązanie nie jest jednak do końca satysfakcjonujące, ponieważ włączyliśmy synchronizację pionową, która wprowadza dodatkowe opóźnienie w wyświetlaniu obrazu oraz zwiększa opóźnienie sygnału z myszy. Aby to wyeliminować, trzeba się udać do sterowników karty graficznej. Najprostszym rozwiązaniem jest „globalne” wymuszenie wyłączenia synchronizacji pionowej:
- w sterownikach GeForce: prawym przyciskiem myszy na pulpicie -> Nvidia Control Panel -> Manage 3D settings -> Vertical sync -> Off;
- w sterownikach Catalyst: prawym przyciskiem myszy w zasobniku systemowym na ikonę AMD Catalyst Control Center -> wybieramy z listy kartę graficzną -> 3D Settings -> Wait for vertical refresh -> Always off.
Takie ustawienia spowodują, że włączenie synchronizacji pionowej w menu gry odblokuje ograniczenie liczby klatek posiadaczom monitorów o maksymalnej częstotliwości odświeżania wynoszącej ponad 60 Hz, a jednocześnie sterownik karty graficznej wymusi na grze, aby synchronizacji pionowej nie było.
Titanfall - dziewięć porad, dzięki którym nie dasz się zdeptać
Zresztą użycie 120-hercowego monitora wraz ze zmianą ustawienia w sterownikach to był jedyny sposób, żeby przetestować Titanfall w więcej niż 60 kl./s, i z tego też powodu nie mierzyliśmy wydajności w rozdzielczości 2560 × 1440 – zwyczajnie nie zdążyliśmy na czas ściągnąć do redakcji monitora, który zapewniałby takie odświeżanie w tej rozdzielczości.
Najsłabsza konfiguracja pozwalająca zagrać w Titanfall
O dziwo, producent podał wyłącznie parametry najsłabszego komputera, który pozwoli, jego zdaniem, zagrać w Titanfall:
- procesor: AMD Athlon X2 2,8 GHz lub Intel Core 2 Duo 2,4 GHz;
- pamięć operacyjna: 4 GB;
- karta graficzna: Radeon HD 4770 lub GeForce 8800GT (z minimum 512 MB pamięci);
- system operacyjny: 64-bitowy Windows 7, 8 lub 8.1.
Zatem zgodnie z oczekiwaniami silnik Source i tym razem nie jest bardzo wymagający. Na dzisiejszym sprzęcie całość powinna działać w miarę sprawnie.
Warto zwrócić za to uwagę na dodatkową informację: instalacja Titanfall wymaga 50 GB miejsca na nośniku. Koszmar posiadaczy SSD?
Miejsce testowe
Naszym miejscem testowym stała się pierwsza mapa kampanii o nazwie Tankowanie, na której bronimy trzech oddalonych od siebie punktów. W centralnej części mapy jest alejka między budynkami, na której rozgrywa się większość walk samych pilotów oraz kierowanych przez nich tytanów.
Titanfall - wyczerpujące wideo
Platforma testowa i ustawienia
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4770K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor | BenQ XL2420T | www.benq.com.pl |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
Wszystkie karty graficzne do testów gry Titanfall dostarczyła firma:
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 14.2 beta v1.3,
- Nvidia GeForce 335.23 WHQL.
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Very High
Podsumowanie
Titanfall przetestowaliśmy, co prawda, tylko w rozdzielczości Full HD, ale już wiemy, które karty graficzne będą się nadawały do intensywnej gry w najwyższych ustawieniach obrazu, a które nie.
Najszybsze modele obecnej generacji, czyli GeForce GTX 780 Ti, GTX Titan, Radeon R9 290X oraz R9 290, spokojnie wykorzystują możliwości przeciętnego LCD i aby osiągnąć więcej niż 60 kl./s, trzeba użyć sposobu opisanego na pierwszej stronie. Wtedy wychodzi na jaw, że czołowe konstrukcje bez trudu generują 90–100 kl./s.
Karty pokroju Radeonów R9 280X i HD 7970 GHz czy GeForce'ów GTX 770 i GTX 680 z łatwością utrzymują około 60 kl./s.
Absolutnym minimum do komfortowej rozgrywki sieciowej będzie nowy GeForce GTX 750 lub Radeon R7 260X – oba zapewnią odrobinę ponad 35 kl./s.
To wszystko w najwyższych ustawieniach szczegółowości obrazu i tekstur. Czy Titanfall można zatem nazwać wymagającą grą? Na pewno nie, zresztą nie mogła taka być, w końcu jest oparta na leciwym silniku Source.
Wszystkie karty graficzne do testów gry Titanfall dostarczyła firma: