Thief
Nasza ocena nowego Thiefa jest jednoznaczna: warto w niego zagrać. Właśnie dlatego przetestowaliśmy w nim szereg kart graficznych. Dziś jednak większą uwagę zwrócimy na stronę techniczną gry. Niezależnie od tego, czy gracz postanowi przemykać w cieniu czy eliminować kolejnych strażników, będzie mu potrzebna precyzja oraz wyczucie czasu, więc wszystko może zostać zniweczone przez spadki liczby klatek na sekundę.
Teoretycznie Thief jest oparty na silniku Unreal w wersji 3.0, oczywiście odpowiednio podrasowanym i zmodyfikowanym. O samej grafice nie ma się co w tym miejscu rozpisywać, bo wcześniej zrobił to nasz redakcyjny kolega Dawid.
Mantle? True Audio?
Gra wbrew zapowiedziom została udostępniona bez obsługi nowego API AMD, Mantle, i techniki True Audio. Producent zapewnia jednak, że stosowna łatka pojawi się już w pierwszym tygodniu marca. Mamy przy tym nadzieję, że nie powtórzy się sytuacja z „grudniową” aktualizacją do Battlefielda 4, która ostatecznie ukazała się dopiero w lutym.
Najsłabsza konfiguracja wymagana do uruchomienia gry:
- procesor: dwurdzeniowy o wysokiej wydajności lub czterordzeniowy;
- pamięć operacyjna: 4 GB lub więcej;
- karta graficzna: AMD Radeon HD 4800 / Nvidia GeForce GTS 250 lub szybsza, obsługująca DirectX 10;
- system operacyjny: Windows Vista.
Twórcy gry, określając najsłabszą dopuszczalną konfigurację, podeszli do tematu w ciekawy sposób, wyróżniając procesory „dwurdzeniowe o wysokiej wydajności” oraz w domyśle słabsze czterordzeniowe. Wcale nas to nie dziwi, bo nie brakuje przecież sytuacji, kiedy dwurdzeniowce najnowszej generacji rozstawiają starsze czterordzeniowce po kątach.
Jeśli chodzi o pozostałe wymagania, warto jeszcze zwrócić uwagę, że coraz częściej wśród obsługiwanych systemów nie pojawia się Windows XP. Czy to już nie czas zmienić system? ;)
Zalecana konfiguracja:
- procesor: Intel Core i7 lub AMD FX-8000;
- pamięć operacyjna: 4 GB lub więcej;
- karta graficzna: AMD Radeon HD 7870 / Nvidia GeForce GTX 660 lub szybsza, obsługująca DirectX 11;
- system operacyjny: Windows 7 lub 8.
Zalecana konfiguracja sprzętowa obejmuje czołowe procesory AMD oraz Intela, które przecież różnią się znacznie zarówno ceną, jak i wydajnością. Do komfortowej zabawy spośród kart graficznych wystarczą według twórców gry konstrukcje pokroju Radeona HD 7870 i GeForce'a GTX 660. Ponadto wymagana jest obsługa DX11, więc trzeba mieć Windows 7 lub Windows 8.
Miejsce testowe i ustawienia
Wybraliśmy zadanie o nazwie Man Apart, w którym celem Garetta było przedostanie się do rezydencji Barona. Po drodze czeka nas sekwencja w ogrodzie przed samym budynkiem, gdzie stosunkowo małego skrawka terenu pilnuje kilku strażników oraz pies.
W testach korzystaliśmy z predefiniowanych ustawień graficznych: Normal, High oraz Very High.
Platforma testowa i ustawienia
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu technologii FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4770K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | Asus Maximus VI Extreme | pl.asus.com |
Monitor | Dell UP2414Q (24 cale, 3840 × 2160) | www1.euro.dell.com |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
Karty graficzne z serii AMD Radeon dostarczyła firma:
Karty graficzne z serii Nvidia GeForce dostarczyła firma:
Karty graficzne Nvidia GeForce GTX 660 oraz GTX 660 Ti do testów dostarczyła firma:
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 14.2 beta v1.3,
- Nvidia GeForce 334.89.
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Very High
Płynność w najwyższych ustawieniach graficznych zapewniają dopiero karty za 700–800 zł.
Wyniki kart graficznych – 2560 × 1440 Very High
Thief w rozdzielczości 2560 × 1440 wymaga już większej ilości RAM-u.
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 High
Ustawienia wysokie są zdecydowanie mniej wymagające. Do w pełni płynnej rozgrywki (35 kl./s) wystarczą karty graficzne za mniej więcej 400 zł.
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Normal
Już 300 zł wystarczy na nową kartę, która w naszym teście osiągnie średnio 35 kl./s w ustawieniach Normal.
Wyniki kart graficznych – 4K (3840 × 2160) Normal
Thiefa w rozdzielczości 4K przetestowaliśmy wyłącznie w ustawieniach Normal i z użyciem pięciu czołowych kart graficznych na rynku, ponieważ żadne inne ustawienia czy inny dobór kart nie miałyby sensu. Przykładowo GeForce GTX Titan po zmianie szczegółowości obrazu na Very High osiągnął w tym samym miejscu testowym już tylko 21 kl./s.
Poniższy wykres jest zresztą dowodem na to, że wbrew zapowiedziom to nie ilość pamięci na współczesnych kartach jest ograniczeniem w 4K: sama wydajność rdzeni graficznych jest niewystarczająca w rozdzielczości, która odpowiada czterem monitorom Full HD.
Testy w rozdzielczości 4K wykonaliśmy na monitorze Dell UP2414Q.
Wbudowany benchmark
Testy przeprowadziliśmy również we wbudowanym w grę benchmarku. Oczywiście, nie preferujemy i nie pochwalamy testowania w jakichkolwiek wbudowanych benchmarkach, ponieważ są one bardzo podatne na przeróżne optymalizacje korzystne dla tego lub innego producenta sprzętu. Wiedząc dokładnie, co się dzieje w poszczególnych sekwencjach, można po prostu optymalizować działanie w benchmarku karty graficznej, czy nawet procesora, a kierujących się takimi wynikami graczy spotyka później w prawdziwej rozgrywce niemiłe rozczarowanie.
Benchmark z Thiefa uważamy za niemiarodajny również dlatego, że dla większości kart graficznych w teście podaje on jako minimalną liczbę klatek na sekundę... zero. Tymczasem ani nasze wyczulone oczy, ani też FCAT nie wychwyciły ani jednego zacięcia animacji w trakcie trwania testu. Na takiej samej absurdalnej zasadzie generowane są zresztą wartości maksymalne: zdarzyły się sytuacje, w których Radeon HD 7970 GHz lub R9 280X przegonił pod względem maksymalnej liczby klatek na sekundę Radeona R9 290. Dziwne, bo Tahiti XT nie ma żadnych szans w starciu z Hawaii XT ;)
Wyniki procesorów
Poniżej zamieszczamy testy wybranych procesorów w grze Thief. Pamiętać jednak trzeba, że mogą się one zmienić wraz z aktualizacją dodającą Mantle do tej gry.
Podsumowanie
Jaka karta graficzna do Thiefa?
Jeśli za płynną rozgrywką uznać okolice 40 kl./s, to do rozdzielczości Full HD oraz średnich ustawień (Normal) wystarczą nawet starsze konstrukcje, takie jak leciwy GeForce GTX 560 (czyli GTX 460 po przetaktowaniu ;)) lub Radeon HD 7790. Praktycznie stałych 60 kl./s w tych ustawieniach mogą się spodziewać posiadacze kart pokroju GTX-a 660 czy HD 7870 i szybszych.
W ustawieniach graficznych o poziom wyższych Radeon HD 7870 oraz GeForce GTX 660 zapewnią już około 40 kl./s, czyli możemy spokojnie mówić o prawie 50-procentowym spadku wydajności po zmianie ustawień ze średnich (Normal) na wysokie (High). Aby liczba klatek na sekundę nie spadała poniżej 60, potrzeba wówczas już Radeona HD 7970 GE lub GTX-a 680.
Przejście z opcji wysokich na najwyższe przynosi następny spadek wydajności, tym razem 25-procentowy. Do gry w takich ustawieniach potrzebne będą podkręcone wersje GTX-ów 760 lub Radeonów HD 7950. Najlepsza szczegółowość obrazu przy stałych 60 kl./s jest dostępna już tylko posiadaczom czołowych konstrukcji: mocno podkręconych GTX-ów 780, 780 Ti oraz Titan, a także R9 290X.
Zła wiadomość dla posiadaczy 27- i 30-calowych monitorów o rozdzielczości 2560 × 1440: wymienione karty za 2000 zł i więcej w najwyższych ustawieniach graficznych pozwolą jedynie utrzymać co najmniej 40 kl./s.
Jeszcze gorszą wiadomość mamy dla tych, którzy powoli przymierzają się do wyświetlaczy 4K: nie ma obecnie na rynku kart pozwalających zagrać w Thiefa w tej rozdzielczości w wysokich ustawieniach. Czołowe modele obu głównych rywali wyświetlają w niej ledwie około 40 kl./s w średnich ustawieniach. W takiej sytuacji pozostają zestawy multi-GPU.
Jaki procesor do Thiefa?
Na tę chwilę wyniki testów wskazują na niezbyt duże wymagania Thiefa co do procesorów. Już na jednostkach za mniej więcej 400 złotych można bezproblemowo zagrać. Lepiej radzą sobie jednostki Intela, ale w ogólnym rozrachunku i tak ważniejsza jest karta graficzna. Na końcową opinię na temat wydajności procesorów w tej grze warto poczekać do wydania stosownej aktualizacji dodającej Mantle do Thiefa.