artykuły

GeForce GTX 750 oraz GTX 750 Ti – test kart graficznych opartych na nowej architekturze Maxwell

Maxwell, następca Keplera

214
18 lutego 2014, 15:01 Łukasz Marek

Podkręcanie

Nvidia GeForce GTX 750 Ti. Model referencyjny dostarczony przez Nvidię ma następujące częstotliwości taktowania: rdzeń – 1020 MHz (Boost – do 1085 MHz), pamięć – 1350 MHz. Faktyczne taktowanie rdzenia w grach to około 1163 MHz. Podkręcanie zakończyło się na wartościach: taktowanie bazowe rdzenia – 1155 MHz, taktowanie pamięci – 1550 MHz. Boost w grach przyspieszał zegar do 1298 MHz. Możemy zatem mówić o 11-procentowym przyspieszeniu rdzenia i prawie 15-procentowym pamięci.

Gigabyte GeForce GTX 750 Ti WindForce. Karta Gigabyte'a w fabrycznej konfiguracji została przyspieszona nieznacznie: rdzeń – 1033 MHz (Boost – do 1111 MHz), pamięć – 1350 MHz. Taktowanie rdzenia w grach utrzymywało się na poziomie 1176 MHz. Podkręciliśmy kartę do 1168/1625 MHz, co poskutkowało faktycznym przyspieszeniem w trybie Boost do około 1311 MHz. Podobnie jak w przypadku wersji referencyjnej możliwe było przetaktowanie rdzenia o mniej więcej 11%, a pamięci – o mniej więcej 20%. 

MSI GeForce GTX 750 Gaming

Karta MSI to na razie jedyny przedstawiciel GTX-ów 750 w naszym teście. Z wartości bazowych, 1085/1253 MHz (rdzeń w trybie Boost przyspieszał do 1228 MHz), udało się podkręcić kartę do 1220/1503 MHz, a zegar rdzenia pod obciążeniem był taktowany z częstotliwością 1364 MHz. Przyspieszenie wyniosło więc: rdzeń – 10%, pamięć – 20%.

Palit GeForce GTX 750 Ti StormX Dual.

Palit już w konfiguracji fabrycznej został bardzo mocno podkręcony. Mowa o wartościach rzędu: taktowanie bazowe rdzenia – 1202 MHz, taktowanie pamięci – 1502 MHz. Technika GPU Boost przyspieszała rdzeń w grach aż do 1359 MHz. W związku z takimi osiągami fabrycznymi model Palita udało się przetaktować najmocniej: rdzeń – do 1252 MHz, pamięć – do 1627 MHz. Rdzeń w trybie Boost w grach w tych ustawieniach przyspieszał do 1400 MHz. Zatem w porównaniu z parametrami ustalonymi przez Palita poprawa osiągów była raczej niewielka (rdzeń – 3%, pamięć – 8%), ale na tle rywali sprzęt wypadł doskonale.

Zotac GeForce GTX 750 Ti OC Edition

Model OC Edition Zotaca udało nam się przetaktować aż do wartości: rdzeń – 1296 MHz, pamięć – 1600 MHz. Aby przyśpieszenie o 250 MHz względem standardowych ustawień było możliwe, trzeba było skorzystać z nowszej wersji sterowników, czyli 335.23 WHQL, w których zniesiono ograniczenie możliwości podkręcania. We wcześniejszych wersjach częstotliwość bazową można było zwiększyć o co najwyżej 135 MHz względem ustawień fabrycznych. Ostatecznie produkt Zotaca pracował z częstotliwością bazową 1296 MHz, co dzięki technice GPU Boost 2.0 przełożyło się na taktowanie rdzenia w grach na poziomie 1374 MHz. Dotychczasowy lider, Palit GeForce GTX 750 Ti StormX Dual, utrzymał swoją pozycję: jego rdzeń po przetaktowaniu jest taktowany najszybciej w całej stawce, nawet z częstotliwością 1398 MHz.

Asus GeForce GTX 750 Ti DirectCU II OC

Karta Asusa dała się przetaktować ze standardowych wartości 1072/1350 MHz do 1210/1600 MHz (odpowiednio rdzeń i pamięć). Tak jak w przypadku produktu Zotaca użyliśmy sterowników GeForce 335.23, aby ominąć ograniczenie podkręcania (maksymalnie + 135 MHz względem taktowania bazowego), ale na niewiele się to zdało, bo limit przekroczyliśmy tylko o 3 MHz. Ogółem rdzeń udało się przyspieszyć o 138 MHz, a realne taktowanie w grach wynosiło około 1320 MHz, a zatem sporo mniej, niż udało się osiągnąć konkurencji w postaci Zotaca, Gigabyte'a w wersji OC oraz Palita.

Gigabyte GeForce GTX 750 Ti WindForce OC

Gigabyte'a spotkał los podobny do Palita: fabryczne podkręcenie jest na tyle mocne, że rdzeń udało nam się przyspieszyć o 75 MHz. W grach dało to taktowanie rzędu 1395 MHz, co stawia tę kartę na równi z modelem StormX Dual. Pamięć udało się przetaktować o 275 MHz, aż do 1625 MHz.

Wyniki

20