AMD Mantle wreszcie jest! Choć aktualizacja do gry Battlefield 4 została udostępniona publicznie 30 stycznia, przez brak odpowiednich sterowników Catalyst nie mogliśmy zweryfikować zapewnień AMD o poprawie wydajności, jaką ma przynieść nowe API. Dopiero dziś nad ranem otrzymaliśmy od producenta paczkę ze sterownikami, które pozwalają uruchomić Mantle w grze Battlefield 4 (i nie tylko). Czy rodzi się prawdziwa konkurencja dla DirectX? Oto test procesorów i kart graficznych.
Spis treści
Mantle – co to jest?
Na temat nowego API firmy AMD pisaliśmy już wielokrotnie. O szczegółach teoretycznych pisał Mateusz Brzostek w artykule: „Mantle – sposób na pełne wykorzystanie sprzętu w grach?”. W największym możliwym skrócie:
- Mantle to API, podobnie jak DirectX lub OpenGL, będące pomostem między sprzętem komputerowym a grami.
- Według zapowiedzi Mantle ma być niskopoziomowym interfejsem, co ma zapewnić wyższą wydajność i lepsze wykorzystanie sprzętu.
- Mantle obsługuje wyłącznie karty graficzne w architekturze GCN: desktopowe Radeony HD 7000, R9, R7 i R5 oraz mobilne układy graficzne z serii Radeon HD 7000M i HD 8000M. Na razie nie ma żadnych informacji, które mogłyby świadczyć o tym, że konkurencyjne firmy (Intel i Nvidia) przystąpią do tego projektu.
- Mantle wymaga 64-bitowego systemu operacyjnego Windows 7 lub nowszego.
Battlefield 4 w Mantle
Choć wiadomo, że Mantle nie będzie dostępny wyłącznie w grze Battlefield 4, to niewątpliwie najwięcej o nowym API mówi się właśnie w kontekście tej gry Electronic Arts. Mantle w nowym Battlefieldzie miał się pojawić w formie aktualizacji w grudniu 2013 roku. Niestety, EA Games zaliczyło opóźnienie i nawet były obawy, że i w styczniu 2014 roku nie będzie on dostępny. Obawy częściowo się sprawdziły, bo wprawdzie aktualizacja do gry została wydana 30 stycznia, to obsługujący nowe API sterownik Catalyst (nieodzowny drugi składnik API) został udostępniony dopiero dziś – 1 lutego nad ranem. Na razie jest to wersja beta, przekazana dziennikarzom, ale AMD zapewnia, że szybko udostępni sterownik wszystkim zainteresowanym. Z tego też względu pierwsze testy wydajności z użyciem Mantle mogliśmy wykonać dopiero dziś.
Należy przy tym pamiętać, że aktualizacja do gry Battlefield 4 wprowadziła pewne dość istotne zmiany w wydajności w trybie DirectX, i dotyczy to kart graficznych zarówno AMD, jak i Nvidii. Oto przykłady:
Jak odczytywać powyższe wykresy? Przede wszystkim należy sobie przypomnieć, czym różni się moment w grze, w którym wydajność zależy głównie od karty graficznej, od tego, w którym ograniczeniem jest procesor. Z pierwszym przypadkiem mamy do czynienia przede wszystkim w trybie dla pojedynczego gracza, a z drugim – w trybie wieloosobowym. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule: „Czy procesor będzie ograniczał nową kartę graficzną? Wstęp do rozważań na temat ograniczania GPU przez CPU”.
Istotnie, zwiększyła się nieco wydajność w momentach zależnych od karty graficznej – zwykle o kilka procent. Lepiej wygląda to w przypadku procesorów: poprawa osiągów to około 10%. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że nie nastąpiły znaczące roszady między rywalizującymi ze sobą produktami. Wciąż Radeon R9 290X i GeForce GTX 780 GHz zapewniają porównywalną wydajność. To samo dotyczy procesorów: ich kolejność na wykresie została zachowana.
Na dalszych stronach prezentujemy wyniki testów uwzględniających wszystkie scenariusze, w tym te ze sterownikiem Mantle w grze Battlefield 4.
AMD: Mantle w Battlefield 4 to dopiero początek
Producent zapowiada, że twórcy gier już pracują nad wieloma nowymi tytułami, które będą wykorzystywały technikę Mantle. Wiemy o nadchodzącej wielkimi krokami nowej części serii Thief. AMD udostępniło nam też demo (w formie samodzielnego automatycznego testu graficznego) Star Swarm, w którym efekty optymalizacji według jego zapewnień są najlepsze.
Mantle i problemy natury testowej
Zwykle nie piszemy o trudnościach związanych z testowaniem, ale tym razem jest ich zdecydowanie więcej niż zwykle. Na razie jedynym narzędziem umożliwiającym pomiar, czy nawet obserwację liczby klatek na sekundę jest narzędzie wbudowane w konsolę gry Battlefield 4. Uruchamiamy ją klawiszem tyldy, a następnie wpisujemy następujące polecenia:
- start testu: PerfOverlay.FrameFileLogEnable 1
- koniec testu: PerfOverlay.FrameFileLogEnable 0
Niestety, ani FCAT, ani nawet FRAPS nie działają w trybie Mantle. Nie należy się temu dziwić, gdyż wszystkie te narzędzia muszą zostać przystosowane do nowego API, tak samo jak kiedyś trzeba było czekać na nową wersję FRAPS-a do DirectX 10.
Test na żywo
Podobnie jak w poprzednich tego typu sytuacjach zdecydowaliśmy się przeprowadzić test na żywo. Wyniki będą aktualizowane na bieżąco, o czym będziemy informować w komentarzach do artykułu.
http://i.imgur.com/t7BvXF7.png
64 players MP with 3770K + 290X
Siege Of Shanghai (1080p, 4x MSAA) 57.7 avg / 44 min 78.2 avg / 63 min
EDIT: jak na razie faktycznie wzrost FPS w MP jest niemal DWUKROTNY!
Dodaliśmy wyniki na procesorze Core i3-4330.