Karty graficzne
Artykuł
Łukasz Marek, Poniedziałek, 16 grudnia 2013, 09:18

Need For Speed Rivals to najnowsza część serii, w której bawimy się... w policjantów i złodziei. Cała zabawa polega, oczywiście, na tym, że wszystko dzieje się w blaszanych puszkach zwanych samochodami ;) Poprzedni NFS, o podtytule Most Wanted, zdecydowanie był kiepsko zoptymalizowany: tandem najszybszej jednordzeniowej karty graficznej i mocno podkręconego procesora Core i5 pozwalał osiągnąć ledwie 45 kl./s. Czego możemy się spodziewać po najnowszym? Oto test kart graficznych i procesorów w Need For Speed Rivals.

Need For Speed Rivals

Najnowszy Need For Speed o podtytule Rivals został oparty na silniku Frostbite 3, który jest podstawą również Battlefielda 4. To niewątpliwie najładniejsza gra z serii. Podczas pościgu czy ucieczki nietrudno się zagapić, podziwiając scenerię lub po prostu obiekty w tle, a takie zachowanie w Rivalsach szybko kończy się porażką. Celowo napisaliśmy: pościgu lub ucieczki, bo nowy NFS pozwala wybrać stronę barykady i pyta o to przed każdą rozgrywką. Można więc zasilić szeregi policji i łapać piratów drogowych na drogach Redview County (o łącznej długości ponad 100 mil) lub po prostu uciekać po nich przed policją. W ciekawy sposób działa też AllDrive, czyli wirtualny most pomiędzy rozgrywką jednoosobową a wieloosobową. Dzięki niemu można rywalizować z kierowanymi przez sztuczną inteligencję przeciwnikami, aby w dowolnym momencie przełączyć się do trybu wieloosobowego i pojawić w samym środku akcji razem z innymi graczami. Gra się przyjemnie, ale i... nerwowo, kiedy na ogonie ma się kilku gliniarzy sterowanych przez żywych przeciwników, a na szali są wcześniej zdobyte punkty ;)

Ograniczenie do 30 kl./s?

Co nam się z kolei nie podoba w nowym Need For Speed, to wprowadzone przez Electronic Arts całkowicie niepotrzebne ograniczenie do 30 kl./s. Skoro gra jest oparta na Frostbite 3, to wiemy, że silnik nie miałby żadnych problemów z operowaniem w większym zakresie, tymczasem nie po raz pierwszy gracze pecetowi są zmuszani do gry w – powiedzmy sobie szczerze – średniej płynności. Dlaczego? Powód jest najprawdopodobniej taki, że platformy konsolowe (zarówno Xbox 360, jak i PlayStation 3, a także „next-geny” w postaci Xboxa One i PlayStation 4), na których Need For Speed Rivals pojawił się równolegle, nie są zdolne zapewnić nic więcej... 

Zaradni gracze znaleźli sposób na zwiększenie tego limitu z 30 kl./s do 60 kl./s. Nie jest to szczyt marzeń, ale lepszy rydz niż nic. Co ciekawe, sposób ten jest całkowicie nieinwazyjny i pozwala grać w większej płynności nawet w trybie wieloosobowym, a polega wyłącznie na tym, aby do skrótu, który służy do uruchomienia gry, dodać linijkę z dwoma parametrami: -GameTime.MaxSimFps 60 -GameTime.ForceSimRate 60+. Po tym zabiegu licznik klatek na sekundę zatrzyma się dopiero na 60, ale jest pewien haczyk. Po przestawieniu ograniczenia do 60 kl./s trzeba dopasować ustawienia tak, aby faktycznie mieć na ekranie praktycznie stale 50–60 kl./s. Jeśli nastąpi spadek sporo poniżej tej wartości (np. do 40–45 kl./s), to pojawią się zacięcia animacji oraz ogólne spowolnienie w grze. Teoria teorią, a w praktyce musimy się trzymać prostych zasad: albo mamy w każdym momencie przynajmniej 50 kl./s (po odblokowaniu gry), albo pozostajemy przy standardowym ograniczeniu do 30 kl./s. Po przestawieniu go do 60 kl./s, jeśli średnia wydajność spada poniżej 50 kl./s, rozgrywka jest uciążliwa, a dla niektórych będzie po prostu niemożliwa.

Najsłabsza konfiguracja pozwalająca, według producenta, na grę:

  • procesor: AMD Athlon X2 2,8 GHz / Intel Core 2 Duo 2,4 GHz lub szybszy;
  • pamięć operacyjna: 4 GB lub więcej;
  • karta graficzna: AMD Radeon HD 3870 / Nvidia GeForce 8800 GT lub szybsza;
  • system operacyjny: 32-bitowy Windows Vista z SP2 lub nowszy.

Najsłabsza konfiguracja, jaką dopuszcza producent gry, obejmuje dwurdzeniowe procesory, a przykładowe modele są daleko w tyle nawet za dzisiejszymi dwurdzeniowcami pokroju Intel Pentium G3220. Problemem nie powinna też być pamięć operacyjna ani karta graficzna.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor: sześciordzeniowy AMD lub czterordzeniowy Intel;
  • pamięć operacyjna: 8 GB;
  • karta graficzna: AMD Radeon HD 7870 / Nvidia GeForce GTX 660 lub szybsza;
  • system operacyjny: 64-bitowy Windows 8.

Producent gry w roli sześciordzeniowego AMD widzi najprawdopodobniej model AMD FX serii 6000, a w roli czterordzeniowego Intela – Core i5 (to pełnoprawny czterordzeniowiec). Tak czy inaczej, te standardowo taktowane procesory mają pozwalać na płynną grę. Producent twierdzi też, że do komfortowej zabawy potrzebny będzie Radeon HD 7870 lub GTX 660, czyli karta za 600–650 zł.

Miejsce testowe

Naszym miejscem testowym jest początek jednego z pościgów w ramach tzw. szybkiej reakcji, czyli wtedy, kiedy gracz stanie po stronie odważnych stróżów prawa i zdecyduje się na pościg za jednym z piratów drogowych. Przejeżdżając przez obszar testowy, doświadczamy chwilowego spadku liczby klatek na sekundę, który może poważnie popsuć wrażenia z gry.

Ocena artykułu:
Ocen: 12
Zaloguj się, by móc oceniać
siwyAK (2013.12.16, 09:22)
Ocena: 0

0%
A nie jest tak, że po ściągnięciu blokady gra przyspiesza? Ściągałem ją i nie dało się grać, chyba, że jest inny sposób od powszechnie znanego lub jakiś patch wyszedł.
focus (2013.12.16, 09:25)
Ocena: 0

0%
siwyAK @ 2013.12.16 09:22  Post: 709538
A nie jest tak, że po ściągnięciu blokady gra przyspiesza? Ściągałem ją i nie dało się grać, chyba, że jest inny sposób od powszechnie znanego lub jakiś patch wyszedł.

Nie, my tego problemu nie mieliśmy.
guzek (2013.12.16, 09:31)
Ocena: 12

0%
Czyli silnik Frostbite 3.0 nie gwarantuje dobrych wyników FXów. To nie jest dobra informacja dla (fapboyów) AMD
darkmartin (2013.12.16, 09:39)
Ocena: 5

0%
guzek @ 2013.12.16 09:31  Post: 709542
Czyli silnik Frostbite 3.0 nie gwarantuje dobrych wyników FXów. To nie jest dobra informacja dla (fapboyów) AMD


Kibicuj konkurencji zamiast się naśmiewać.
Pamiętasz jak sie zmieniał PC w czasach początków Pentium.
Ile kosztowały procesory.
Sukces AMD jest sukcesem wszystkich klientów.
Vena wydajność, postęp wszystko.
pybek (2013.12.16, 09:39)
Ocena: 25

0%
Eclipse @ 2013.12.16 09:30  Post: 709541
Mogli byscie juz nei dawac tych testow procesorow po co sie pastwic nad AMD. Mantle pewnie takie same 'optymalizacje' przyniesie.

Jeśli Mantle nie pomoże to będą czekali na FX Steamroller :E
guzek (2013.12.16, 09:44)
Ocena: 11

0%
darkmartin @ 2013.12.16 09:39  Post: 709543
guzek @ 2013.12.16 09:31  Post: 709542
Czyli silnik Frostbite 3.0 nie gwarantuje dobrych wyników FXów. To nie jest dobra informacja dla (fapboyów) AMD


Kibicuj konkurencji zamiast się naśmiewać.
Pamiętasz jak sie zmieniał PC w czasach początków Pentium.
Ile kosztowały procesory.
Sukces AMD jest sukcesem wszystkich klientów.
Vena wydajność, postęp wszystko.

Karty graficzne lub dyski twarde również były kiedyś droższe bo 'intel'?
Foper (2013.12.16, 09:45)
Ocena: 11

0%
O co chodzi z tymi limitami FPS w nowych grach? W czymś to ma pomagać?
edek20 (2013.12.16, 09:49)
Ocena: 23

0%
Foper @ 2013.12.16 09:45  Post: 709546
O co chodzi z tymi limitami FPS w nowych grach? W czymś to ma pomagać?

Równanie w dół względem konsol
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane