Gry i konsole
Artykuł
M. Brzostek, R. Stanisławski, Ł. Marek, Środa, 24 grudnia 2014, 23:44

Nagrywanie obrazu z gier

Każdy lubi się pochwalić spektakularnym zagraniem lub śmieszną sytuacją z gry. Rejestrowanie rozgrywki i strumieniowanie w takich witrynach, jak Twitch czy YouTube, są dziś prawie równie popularne jak samo granie. Nowoczesne platformy do gier są doskonale przygotowane na tę popularność. W konsole i pecety wbudowano sprzętowe i programowe funkcje wspomagające nagrywanie wideo. Sprawdziliśmy, jak łatwo się ich używa i jakie mają możliwości. 

PlayStation 4

Nagrywanie wideo na PlayStation 4 jest bardzo proste: służy do tego specjalny przycisk na kontrolerze. Konsola rejestruje bez pytania ostatnie 15 minut wszystkiego, co dzieje się na ekranie. Naciśnięcie przycisku share pozwala albo zapisać minione 15 minut, albo rozpocząć nowe nagranie od tego momentu. Jeśli sprzęt zapisuje ostatnie 15 minut, przerywa się rozgrywkę na krótką chwilę: na ekranie wyświetli się tylko powiadomienie, a wtedy trzeba wcisnąć jeden dodatkowy przycisk, i już można kontynuować. W dogodnej chwili można wywołać menu nagrywania i zapisać film. W ten sam sposób można zrobić zrzut ekranu.

W części gier zdarzają się sceny, których nagrywanie jest zablokowane – fragmenty mogące zawierać tzw. spojlery zostaną po prostu pominięte na filmie. Spojlery są oznaczone przez twórców gry. Użytkownik może wybrać, czy chce być powiadamiany, kiedy rozpoczyna się i kończy „zakazana” scena. 

PlayStation 4 pozwala rejestrować dźwięk z mikrofonu wbudowanego w zestaw słuchawkowy lub w kamerę PlayStation Eye. Użytkownik musi odpowiednio wcześnie wybrać, czy chce nagrywać swoją mowę – nie można tego zrobić w 15-minutowej retrospekcji.

Gotowy film można udostępnić w sieci na swoim koncie PlayStation Network albo na Facebooku. Nie da się go wysłać bezpośrednio z konsoli na YouTube czy inne podobne witryny. Film można też bardzo łatwo skopiować na pamięć przenośną USB lub dysk przenośny, a stamtąd – przy użyciu peceta – wysłać w dowolne miejsce lub edytować w dowolny sposób.

Jakość nagrań

PlayStation 4 nagrywa w zmniejszonej rozdzielczości, 1280 × 720, w 30 kl./sek. Filmy są kompresowane kodekiem H.264 przy użyciu sprzętowego kodera, co gwarantuje, że nagrywanie nie wpływa na płynność rozgrywki. Minuta nagrania z PS4 ma objętość około 60 MB. Kompresja jest zauważalna, ale nie razi – jakość obrazu jest zadowalająca.

Udostępniamy krótką próbkę filmu nagranego przez PS4. Jest to wycięty, ale nie przekodowany fragment filmu: PlayStation 4 – fragment nagrania.

Edycja nagrań – SHAREfactory

Nagrane filmy można edytować również bezpośrednio na konsoli za pomocą narzędzia SHAREfactory. SHAREfactory ma podobne możliwości jak wiele komputerowych programów do edycji wideo, ale jednocześnie większość funkcji jest ograniczona w porównaniu ze swobodą, jaką zapewnia pecet.

Można przycinać i łączyć filmy, dodawać efekty przejścia między ujęciami, dodawać znaki wodne lub tekst. Gama znaków wodnych jest ograniczona i nie ma możliwości dodania własnego pliku graficznego.

SHAREfactory pozwala nagrać komentarz dźwiękowy lub filmowy (kamerą PlayStation Eye) do zmontowanego filmu. Filmowy komentarz można umieścić obok zapisu rozgrywki w kilku trybach picture-in-picture. Można też podłożyć ścieżkę dźwiękową w postaci dostarczonych z konsolą utworów lub własnego, z pamięci USB.

Niedokończony projekt w SHAREfactory można zapisać, by wrócić do niego później. Niestety, podobieństwa do komputerowych edytorów wideo nie sięgają zbyt daleko. W jednym projekcie można umieścić pliki wideo o łącznej długości do 20 minut (czyli nie da się zmontować dwóch 15-minutowych nagrań) i maksymalnie sześć plików audio, a zmontowany film nie może być dłuższy niż 15 minut. Wynikowy film generuje się dość szybko: około czterech razy krócej, niż wynosi czas jego trwania.

Xbox One

Xbox One również zapewnia spore możliwości nagrywania filmów. Odpowiednia funkcja jest wbudowana w oprogramowanie konsoli, a samemu trzeba zainstalować tylko narzędzie do edycji filmów.

Xbox nagrywa obraz z gry non stop i przechowuje ostatnie 5 minut. W dowolnym momencie można zapisać ostatnie 5 minut lub rozpocząć nowe nagranie: wystarczy dwa razy wcisnąć przycisk z logo „Xbox” i wybrać odpowiednią opcję. W ten sam sposób można zrobić zrzut ekranu.

Konsola Microsoftu nie wycina ważnych scen fabularnych, ale twórcy gier mogą całkowicie zablokować rejestrowanie wideo w swoich produktach (co na szczęście bardzo rzadko się zdarza).

Xbox One nie nagrywa dźwięku z zestawu słuchawkowego lub sensora Kinect. Komentarz filmowy lub dźwiękowy można dodać dopiero po nagraniu, podczas edycji filmu.

Zarejestrowane filmy są przechowywane na konsoli tylko tymczasowo. Żeby zapisać je na dobre, trzeba w narzędziu Upload Studio zaznaczyć wybrane pliki. Z niewiadomych przyczyn funkcja nie zawsze działa poprawnie: czasem wyświetla się lakoniczny komunikat o błędzie i trzeba próbować zapisać klip jeszcze raz, do skutku.

Obsługa wbudowanej nagrywarki za pomocą kontrolera jest zdecydowanie mało wygodna. Funkcje potrzebne do nagrania i zapisania filmu są rozdzielone między trzy narzędzia, albo raczej strefy interfejsu, i zorientowanie się w ich działaniu zajmuje trochę czasu. Również przełączanie się między nagrywarką a grą w trybie podzielonego ekranu wymaga więcej kliknięć i przerwania rozgrywki na dłużej, niż w przypadku PS4. Znacznie łatwiej to robić za pomocą sensora Kinect: wystarczy powiedzieć: Xbox, record that, a maszyna posłusznie nagra ostatnie 30 sekund rozgrywki (lub więcej, do 5 minut, zależnie od konfiguracji). Inne funkcje lub nagrywanie na żądanie trzeba obsługiwać padem.

Jakość nagrań

Filmy z Xboxa są nagrywane w rozdzielczości 1280 × 720 i 30 kl./sek. Oprócz tego są poddawane dość agresywnej kompresji, dzięki czemu pliki są niewielkie (ok. 30 MB na minutę), ale jakość wideo pozostawia nieco do życzenia. Podobnie jak w PS4 kodowaniem wideo zajmuje się sprzętowy akcelerator i proces ten nie wpływa na płynność rozgrywki.

Udostępniamy krótką próbkę filmu nagranego przez Xboxa One. Jest to wycięty, ale nie przekodowany fragment: Xbox One – fragment nagrania.

Edycja nagrań – Upload Studio

Do edycji filmów służy oddzielne narzędzie Upload Studio, które trzeba samodzielnie zainstalować (do pobrania jest ok. 1 GB danych). Możliwości edycji są ograniczone do czterech predefiniowanych trybów. W pierwszym można tylko przyciąć film; w drugim – umieścić na tle filmu komentarz audio lub wideo (nagrany Kinectem); w trzecim – umieścić komentarz wideo przed filmem i po filmie; w czwartym – połączyć kilka filmów. Co najdziwniejsze, połączyć można dokładnie pięć filmów, nie mniej i nie więcej (tak, nie sposób połączyć na przykład trzech!). Nie da się też zmontować kilku filmów razem z komentarzem.

Gotowy 5-minutowy klip generuje się przez mniej więcej 1,5 minuty. Można go zapisać na konsoli, wysłać na swoje konto Xbox Live lub na połączone z nim konto Microsoft OneDrive. By móc opublikować klip na Xbox Live, trzeba mieć wykupiony abonament Live Gold. Jeśli film ma się znaleźć i na Xbox Live, i na OneDrive, zostanie on przesłany dwa razy, mimo że połączone usługi Microsoftu mogłyby po prostu przechowywać jedną kopię filmu...

Microsoft planuje umożliwić wysyłanie filmów bezpośrednio z konsoli na YouTube i Facebooka, ale nie określono, kiedy to nastąpi.

PC – Nvidia ShadowPlay

Pecety zapewniają dziesiątki możliwości nagrywania wideo. Opiszemy tę, która dla hipotetycznego użytkownika któregokolwiek z naszych testowych komputerów (za 2 tys. zł, 2,6 tys. zł i ponad 4 tys. zł) jest najłatwiejsza: program Nvidia ShadowPlay.

ShadowPlay jest najłatwiejszy w użyciu, bo instaluje się sam, razem z oprogramowaniem GeForce Experience i sterownikiem karty graficznej. Funkcja nagrywania jest jednak wyłączona, trzeba więc ją samodzielnie włączyć i przestawić w wybrany tryb.

Są cztery tryby do wyboru: nagrywanie w pętli, nagrywanie na żądanie, tryb łączący oba poprzednie oraz tryb strumieniowania. ShadowPlay pozwala wybrać miejsce zapisywania plików wideo oraz plików tymczasowych i określić ilość miejsca zarezerwowanego na ten cel. Pozwala też wybrać dowolne skróty klawiszowe do rozpoczynania i zatrzymywania przechwytywania obrazu.

Nagrywać na żądanie można do woli, aż wyczerpie się miejsce na dysku. Nagrywanie w pętli jest ograniczone do 20 minut (można ustawiać ten czas w 1-minutowych przyrostach) niezależnie od wybranej jakości i rozdzielczości. ShadowPlay wykorzystuje wbudowany w karty graficzne Nvidii sprzętowy koder wideo, który kompresuje film, nie korzystając z mocy obliczeniowej CPU ani jednostek cieniujących GPU. W praktyce sprzętowy koder wykorzystuje w pewnym stopniu zasoby CPU i GPU, co sprawia, że spadek wydajności w grach podczas nagrywania wynosi zaledwie 2–5% – nawet w tych wymagających i na najmniej wydajnym z naszych trzech komputerów.

Jedynym zauważalnym efektem jest wyraźne półsekundowe zacięcie animacji za każdym razem, kiedy zostaje wydane polecenie rozpoczęcia nowego nagrania lub zapisania w oddzielnym pliku już nagranych kilku minut. Nie trzeba przerywać rozgrywki, aby zapisać film, ale w szybkich strzelankach lepiej to zrobić w spokojniejszym momencie.

ShadowPlay pozwala umieścić na nagraniu licznik FPS lub pomniejszony obraz z kamery internetowej w trybie picture-in-picture. Można też rejestrować dźwięk z mikrofonu („zawsze aktywny” lub „push-to-talk”).

Jakość nagrań

ShadowPlay pozwala wybrać jakość nagrywania: rozdzielczość standardową ekranu lub zmniejszoną, 60 kl./sek. lub 30 kl./sek. oraz przepływność w granicach 10–50 Mb/s w krokach co 5 Mb/s. W domyślnej konfiguracji jest wybrana wysoka jakość, czyli rozdzielczość 1920 × 1080, 30 kl./sek. i przepływność 30 Mb/s.

Udostępniliśmy krótki fragment filmu nagranego narzędziem ShadowPlay (1920 × 1200, 60 kl./sek.). Jest to wycięty, ale nie przekodowany fragment: ShadowPlay – fragment nagrania.

Edycja nagrań i inne oprogramowanie na PC

Nvidia ShadowPlay jest wyłącznie nagrywarką: nie ma żadnych funkcji do edycji lub publikowania filmów. Użytkownik peceta nie powinien mieć jednak problemu ze znalezieniem odpowiednich programów, również darmowych. Warto wymienić choćby Windows Movie Maker (za darmo w pakiecie Windows Live Essentials), Lightworks (hollywoodzki program, w darmowej wersji ograniczony do 720p), Shotcut (bardzo funkcjonalny „kombajn” open source). W pecetowych narzędziach pojawia się ważna funkcja, której nie mają edytory wideo w obu konsolach: możliwość spowalniania lub przyspieszania wideo. Na PC użytkownik ma też pełen dostęp do plików, na których operuje, więc nie jest ograniczony do małej liczby znaków wodnych lub czcionek.

Filmy z PC też trzeba publikować w sieci ręcznie, w przeglądarce internetowej. Z jednej strony jest to utrudnienie, z drugiej zaś pozwala na pewną kontrolę nad jakością wideo (np. podczas wysyłania filmów 1080p60 na YouTube). Nieliczne wyjątki (Raptr) pozwalają łatwo wysłać film na powiązaną witrynę, ale to bardzo niszowe zastosowania. Większość graczy będzie chciała skorzystać z któregoś z dużych serwisów.

Wreszcie sam ShadowPlay też jest tylko jednym z wielu programów do nagrywania. Jest łatwy w obsłudze, ale inne narzędzia mają inne zalety. Wymienimy najpopularniejsze:

  • OBS (Open Broadcasting Software) – otwartoźródłowy program do wszystkiego związanego z przechwytywaniem obrazu. Nie jest prosty w użyciu, ale ma nieskończone możliwości konfiguracji. Umożliwia strumieniowanie i nagrywanie na wszystkich platformach (Windows, Mac, Linux), a baza instrukcji i wtyczek stworzonych przez społeczność jest niewyczerpana: są dostępne nawet takie funkcje jak użycie smartfona jako kamery internetowej. Wykorzystuje sprzętowe kodery w GPU AMD, Nvidii i Intela. 
  • Raptr – darmowy program o funkcjonalności podobnej do GeForce Experience, ale działa również z kartami graficznymi AMD i Intela. Wbudowana nagrywarka wideo jest niemal dokładną kopią ShadowPlay. Umożliwia strumieniowanie w witrynie Twitch.tv i wykorzystuje sprzętowe kodery wideo.
  • FRAPS, Bandicam, Mirillis Action, XSplit – płatne programy, bardzo funkcjonalne, ale o ograniczonej funkcjonalności w darmowej wersji. Najczęściej ograniczenie dotyczy długości wideo, rozdzielczości lub znaku wodnego.
  • MSI Afterburner – darmowy program do podkręcania kart graficznych. Nagrywa nisko skompresowane wideo, nie obsługuje sprzętowego kodowania.

Porównanie

 Xbox OnePlayStation 4PC Nvidia
ShadowPlay
Maksymalny czas nagrania 5 min 15 min ograniczony przestrzenią dyskową
Rozdzielczość 1280 × 720
30p
1280 × 720
30p
do 2560 × 1440
do 60p
Nagrywanie wstecz Tak, do 5 min Tak, do 15 min Tak, do 20 min
Nagrywanie dźwięku z gry z gry
z mikrofonu
z gry
z mikrofonu
Automatyczne
nagrywanie
osiągnięć
Tak Nie Nie
Zrzuty ekranu Tak
1920 × 1080
Tak
1920 × 1080
Tak
Publikacja nagrań na koncie Xbox Live na koncie PSN lub Facebook dowolna
Kopiowanie
nagrań
Microsoft One Drive PS Cloud
pamięć USB
dowolne
Strumieniowanie Twitch TV Twitch TV Twitch TV

 

Podsumowanie

Najłatwiejsze w praktyce jest rejestrowanie rozgrywki na PlayStation 4. Bardzo szybko i w intuicyjny sposób można zrobić wszystko, czego może się spodziewać zwykły użytkownik. Jakość wideo jest dość dobra, a możliwości edycji i eksportu filmów – duże.

Na Xboxie One nagrywanie nie jest tak wygodne, chyba że użyje się sensora Kinect. W przeciwnym razie wadą jest niewygodny interfejs, w którym powiązane funkcje są niepotrzebnie rozdzielone na zbyt wiele narzędzi. Ograniczenie długości nagrania do 5 minut w większości przypadków nie sprawi problemów, ale uniemożliwia tworzenie filmów typu Let's Play albo wideoprzewodników. Edytor filmów jest wygodny, lecz pełen absurdalnych ograniczeń.

Komputer PC jest jak zwykle najbardziej uniwersalną platformą. Nvidia ShadowPlay jest bardzo łatwy i wygodny w użyciu, a możliwości manipulowania plikami są nieskończone. Jednak to wystarcza tylko do prostego nagrywania. Kto chciałby zademonstrować nie surowe nagranie, ale doszlifowany film, ten musi użyć innych, trudniejszych w obsłudze i bardziej czasochłonnych programów. Oczywiście, zaawansowana edycja wymaga pewnej wiedzy i doświadczenia, ale tylko na pececie da się stworzyć film najwyższej jakości.

Komentarze dotyczące tego odcinka (od #1377)

Spis treści
Ocena artykułu:
Ocen: 97
Zaloguj się, by móc oceniać
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane