Gry i konsole
Artykuł
M. Brzostek, R. Stanisławski, Ł. Marek, Środa, 24 grudnia 2014, 23:44

Odcinek 2. Zapotrzebowanie konsol (PlayStation 4 i Xbox One) na energię w porównaniu z PC

Zapotrzebowanie urządzeń elektronicznych na energię staje się coraz ważniejsze dla ich użytkowników. W świecie komputerów PC już od kilku lat widać trend polegający na zmniejszaniu energochłonności. Komputer, który podczas gry pobiera 100–150 W, nie jest niczym niezwykłym. Jak wygląda to w przypadku konsol obecnej już generacji, czyli PlayStation 4 i Xbox One?

Sprawdziliśmy, ile prądu pobierają konsole Xbox One i PlayStation 4 oraz zaproponowane przez nas komputery: konfiguracja za mniej więcej 2000 zł w małej obudowie, typowy pecet za mniej więcej 2600 zł oraz pecet wysokiej klasy w niewielkiej obudowie za mniej więcej 4000 zł.

W stanie spoczynku (wyświetlanie pulpitu lub głównego menu konsoli) najoszczędniejsze są pecety z mało funkcjonalnymi płytami głównymi i efektywnymi zasilaczami. W nieobciążonym pececie procesor i karta graficzna są dużo wolniej taktowane i mają wyłączonych wiele części. Największymi konsumentami energii są układy wejścia-wyjścia, które nie przechodzą w stan spoczynku, oraz zasilacz. Dlatego mniej wydajny pecet może pobierać więcej prądu od najwydajniejszego – jego zasilacz jest po prostu mniej efektywny. Taką sytuację obserwujemy powyżej: najwydajniejszy komputer (za 4 tys. zł, z procesorem Core i5 i kartą graficzną GeForce GTX 970) pobiera mniej energii niż jednostka za 2,6 tys. zł (Core i3, GeForce GTX 760). Po prostu zasilacz w droższym zestawie jest sprawniejszy.

Konsole mają problemy z oszczędzaniem energii w spoczynku, głównie z powodu ukrytej aktywności w tle. Wyjątkowym jej marnotrawcą jest zewnętrzny zasilacz Xboxa One, który nawet wtedy, gdy konsola jest wyłączona, pobiera 3–11 W i w którym nieustannie pracuje wentylator (na szczęście bardzo cichy). Tymczasem wyłączone pecety i PS4 pobierają poniżej 1 W.

Obie konsole umożliwiają też pobieranie gier z internetu w czasie, gdy konsola jest wyłączona. Oczywiście, można tę funkcję zablokować. PlayStation 4 potrzebuje w takim stanie około 60 W, a Xbox One – około 20 W. Peceta trzeba by po prostu zostawić w stanie spoczynku, żeby móc pobierać coś „w tle”.

Pobór energii podczas gry

Pobór energii podczas wirtualnej zabawy zmierzyliśmy w dwóch multiplatformowych produkcjach w tych samych okolicznościach w grze. Trzeba jednak pamiętać, że każda z testowanych maszyn wyświetla obraz w innej jakości! Wyższa rozdzielczość i lepsza płynność animacji oznaczają więcej obliczeń do wykonania przez APU/CPU/GPU, a więc i większe zużycie energii.

Lords of the Fallen jest wyświetlana przez Xboxa w rozdzielczości 1600 × 900, a przez PlayStation 4 i testowe pecety – w 1920 × 1080. Różnice w płynności rozgrywki i jakości obrazu pokazuje nasza analiza wydajności w Lords of the Fallen.

Dying Light jedynie na Xboxie działa w rozdzielczości mniejszej niż 1920 × 1080. Różnice w płynności rozgrywki i jakości obrazu pokazuje nasza analiza wydajności w Dying Light.

Adaptive VSync – ograniczenie płynności do 30 kl./sek.

Pecety pozwalają użyć pewnych funkcji zmniejszających zużycie energii: włączyć synchronizację pionową i ograniczenie liczby klatek. Podczas gry najwięcej prądu zużywa karta graficzna. Im więcej klatek na sekundę generuje komputer, tym więcej obliczeń wykonuje i tym więcej prądu zużywa. Przez programowe ograniczenie płynności do 30 kl./sek. można odjąć komputerowi pracy i otrzymać „cinematic experience” :)

W przypadku obu wydajniejszych pecetów można w ten sposób zmniejszyć pobór energii o kilkadziesiąt watów. Uważamy jednak, że oszczędność nie jest warta spadku ogólnej jakości zabawy.

Komentarze dotyczące tego odcinka (od #1182)

Spis treści
Ocena artykułu:
Ocen: 97
Zaloguj się, by móc oceniać
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane