Gry i konsole
Artykuł
M. Brzostek, R. Stanisławski, Ł. Marek, Środa, 24 grudnia 2014, 23:44
opublikowano: 28 kwietnia 2017 r.

Mass Effect Andromeda – jakość obrazu na PlayStation 4 Pro, PlayStation i PC

Mass Effect: Andromeda słusznie zebrała od recenzentów i graczy cięgi za liczne problemy z oprawą graficzną. Twórcy gry skorzystali z silnika Frostbite i tego samego zestawu narzędzi, który posłużył do stworzenia dobrze działającego i imponującego wizualnie Battlefielda 1. Nie mogli jednak użyć znanej z Battlefielda techniki fotogrametrii, umożliwiającej niezwykle szczegółową reprodukcję naturalnego środowiska. Konsolowa wersja Mass Effect: Andromeda korzysta z zaawansowanych technik programistycznych, żeby zapewnić dobrą jakość obrazu na wyświetlaczach 4K i zachować przy tym zadowalającą płynność. Zbadaliśmy ich działanie w praktyce.

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

Obie konsole mają problemy z płynnością w specyficznych sytuacjach, przy czym większe ma PlayStation 4 Pro. W trakcie walki notorycznie zdarzają się 50-milisekundowe przerwy w wyświetlaniu, przez co postrzegana płynność jest bliższa 20 kl./sek. niż 30 kl./sek. Spadki płynności są związane bardziej z otoczeniem niż z obecnością wrogów: na obszarze dostępnym w pierwszym rozdziale gry niektóre miejsca w kanionach powodują regularne zacięcia nawet wtedy, kiedy nikt nie walczy. PlayStation 4 znacznie częściej zapewnia wymaganą płynność na poziomie 30 kl./sek., ale zdarzają się problemy z tempem wyświetlania klatek, których nie ma na PS4 Pro: czasem po klatce trwającej 50 ms następna jest wyświetlana po 16 ms, co daje średnią 30 kl./sek., ale oznacza nieco gorsze wrażenie płynności.

Podczas eksploracji i przemierzania kolonii na Eos płynność spadała znacznie rzadziej – obie wersje gry tylko sporadycznie gubią klatki.

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

 

Jakość obrazu

 

Podobnie jak w większości innych gier wykorzystujących rekonstrukcję temporalną albo temporalne wygładzanie krawędzi (TAA) jakość nieruchomego obrazu 4K na konsoli PS4 Pro jest bardzo dobra, zbliżona do obrazu 4K generowanego bezpośrednio, na przykład tak jak na PC. W ruchu pojawiają się typowe artefakty: rozmycie na kontrastujących krawędziach oraz powidoki za ruchomymi obiektami. Śledzenie obiektów pomiędzy klatkami zauważalnie poprawia jakość obrazu: kolor sąsiadujących ze sobą statycznych obiektów jest poprawnie przenoszony do następnych klatek w inne lokalizacje. Zawodzi tylko w przypadku ruchomych obiektów (np. postaci gracza), które przesłaniają w kolejnych klatkach inne obiekty tła.

Jak potwierdzają twórcy gry, obraz w wersji PS4 Pro najpierw jest generowany w rozdzielczości 1600 × 1800 pikseli, a następnie skalowany do 3200 × 1800 dzięki przeplotowi szachownicowemu. W tej rozdzielczości nakładane są ostatnie efekty postprodukcyjne, na przykład rozmycie w ruchu i rozmycie tła w dialogach. Wynikowy obraz jest rozciągany do rozdzielczości 3840 × 2160 pikseli (4K).

Na konsoli PlayStation 4 obraz jest generowany w połowie rozdzielczości (960 × 1080) i skalowany temporalnie do 1920 × 1080.

Wszystkie operacje związane z geometrią sceny są wykonywane przed zastosowaniem przeplotu szachownicowego. Na przykład maska określająca, który obszar obrazu ma być poddany rozmyciu, ma tę pierwszą, niską, rozdzielczość. Prawdopodobnie właśnie to powoduje, że rozmyte tło w dialogach jest oddzielone od samych postaci wąską obwódką nierozmytego obrazu. Ten i inne drobne problemy (np. migotanie krawędzi na nieruchomym obrazie) nie dają się „odzobaczyć” – nie trzeba przechwytywać nieskompresowanego obrazu ani dzielić piksela na czworo. Kilku postronnych obserwatorów z naszej redakcji już po kilku minutach zidentyfikowało te problemy.

Podsumowanie

Konsolowa wersja Mass Effect: Andromeda nie jest przełomem, ani nawet krokiem naprzód, w dziedzinie jakości obrazu. Wersja PS4 wygląda dobrze i działa dobrze – przynajmniej z technicznego punktu widzenia. Wersja PS4 Pro wygląda lepiej, ale tylko o tyle, żeby nie razić niską rozdzielczością na ekranach 4K – daleko jej do poziomu Uncharted 4 w 4K. Zaawansowane techniki skalowania oprócz tego, że zwiększają szczegółowość, wprowadzają szereg błędów wizualnych, które DICE musi usunąć w kolejnych generacjach swojego silnika. Słynne problemy z animacjami postaci albo kanciaste i mało szczegółowe elementy środowiska są raczej problemem artystycznym niż technicznym i tworzą ogromny kontrast z Battlefieldem 1.

Spis treści
Ocena artykułu:
Ocen: 97
Zaloguj się, by móc oceniać
focus (2014.12.24, 23:45)
Ocena: 0

0%
To dopiero start naszego porównania konsol (Xbox One i PlayStation 4) z PC-ami. Artykuł będzie regularnie aktualizowany o nowe gry, ale też o nasze obserwacje i wnioski.
Alex Mor (2014.12.24, 23:51)
Ocena: 42

0%
Świetny pomysł. Szkoda tylko, że przed świętami nie zrobiliście tego.
Wielu rodziców miało by większą wiedzę przy wyborze.
Pozdrawiam :)
focus (2014.12.25, 00:09)
Ocena: 0

0%
WildFire2 @ 2014.12.25 00:05  Post: 815162
Poproszę o porównanie w AC: Unity

Bierzemy tą grę pod uwagę. Wypisujcie swoje propozycje, zapewne założymy ankietę i te najpopularniejsze tytuły już niebawem zbadamy.
focus (2014.12.25, 00:10)
Ocena: 0

0%
inightwolf @ 2014.12.25 00:07  Post: 815164
Pozwole sobie zacytowac sam siebie z jednego z watkow na forum:

'Do pewnych ludzi poprostu nie dociera ze proces starzenia podzespolow komputerowych jest o wiele szybszy niz w konsolach. Wynika to ze srodowiska w jakim musza pracowac programisci. Przy konsoli masz takie same srodowisko przez cala zywotnosc konsoli, kod moze byc udoskonalany przez lata zeby wycisnac wszystkie soki z tej stalej konfiguracji. W przypadku pecetow programisci musza tworzyc kod kompatybilny z wieloma konfiguracjami. Jest za wiele zmiennych zeby dopracowac kod/optymalizacje tak dobrze jak na konsoli. i3/gtx750 nawet jak teraz dorownuje ( NOPE ) PS4 to z biegiem czasu, ze wzgledu na brak supportu programistow, przegra z kretesem.'


Zmierzam do tego ze komputer nawet jak teraz jest lepszy ( fps/grafika itp ) od konsoli to z biegiem lat bedzie tracil tylko wydajnosc wzgledem ww konsoli

No i właśnie to zamierzamy sprawdzić, bo w sumie nikt się tego nie podjął.
royalKing (2014.12.25, 00:11)
Ocena: 33

0%
Zaciekawił mnie punkt 'darmowe granie'. W co obecnie warto pograć za darmo?
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane