Gry i konsole
Artykuł
M. Brzostek, R. Stanisławski, Ł. Marek, Środa, 24 grudnia 2014, 23:44

Doom – pierwsze wrażenia z gry w wersję beta

Na Dooma czekają chyba wszyscy weterani komputerowych strzelanek. Pierwsza gra o tym tytule, wydana w 1993 roku, zmieniła wyobrażenia o grafice komputerowej oraz spopularyzowała pierwszoosobową grafikę 3D, zabawę przez sieć z ludzkimi przeciwnikami i fanowskie modyfikacje, a nawet została przedmiotem jednego z pierwszych oskarżeń dotyczących promowania przemocy przez gry. Przez lata strzelanki pierwszoosobowe były traktowane jako „klony” Dooma i trudno wskazać dzisiaj grę 3D, która niczego mu nie zawdzięcza. Doom 3 z 2004 roku pokazał, jak ważną część doznań estetycznych zapewnia szczegółowa grafika, stał się najbardziej rentowną grą id Software, a po opublikowaniu przez firmę kodu źródłowego wywarł trudny do przecenienia wpływ na całą grupę programistów i artystów tworzących dzisiejsze gry.

Następną cześć Dooma tworzono przez kilka lat bez zadowalających postępów. Nowy właściciel id Software, Bethesda, rozpoczął niemal od zera i zmienił tytuł. Prace nad grą, nazwaną po prostu Doom, zbliżają się już ku końcowi: nowość ma trafić do sklepów w maju tego roku. Czy Doom i silnik id Tech bez Johna Carmacka też będą rewolucyjne? Tego jeszcze nie wiemy, ale okazja do zagrania w wersję beta trybu wieloosobowego pozwala nam ocenić techniczną stronę Dooma w wersji PC i PlayStation 4.

Uwaga: filmy należy oglądać w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli i w 60 kl./sek. (wybierz 1080p60 z menu ustawień jakości).

Od razu po włączeniu gry widać, że mamy do czynienia z wersją beta. W edycji pecetowej nie można zmienić zaawansowanych ustawień graficznych, a więc i dostosować ich do wydajności komputera. Można tylko zmienić rozdzielczość, tryb wygładzania krawędzi (są trzy, wszystkie postprodukcyjne – nie ma tradycyjnego MSAA) i rozmycie w ruchu. Spodziewamy się, że finalna wersja będzie miała wszystkie pecetowe opcje.

Producent wskazuje najsłabszą i zalecaną konfigurację sprzętową zależnie od rozdzielczości.

Minimalne wymagania (do gry w rozdzielczości 720p):

  • Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (wyłącznie wersje 64-bitowe)
  • Intel Core i5-2400 lub szybszy / AMD FX-8320 lub szybszy
  • 8 GB RAM
  • Nvidia GeForce GTX 670 (2 GB) lub szybsza / AMD Radeon HD 7870 (2 GB) lub szybsza.

Zalecana konfiguracja (do gry w rozdzielczości 1080p):

  • Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (wyłącznie wersje 64-bitowe)
  • Intel Core i7-3770 lub szybszy / AMD FX-8350 lub szybszy
  • 8 GB RAM
  • Nvidia GeForce GTX 970 (4 GB) lub szybsza / AMD Radeon R9 290 (4 GB) lub szybsza.

Przy okazji zaznaczono, że GeForce GTX 750 Ti nie spełnia wymagań sprzętowych wersji beta i że te zapewne zmienią się przed wydaniem ukończonej wersji. 

Jak twierdzą przedstawiciele id Software, bardzo ważne było dla twórców to, by zapewnić płynność na poziomie 60 kl./sek. w rozdzielczości 1080p posiadaczom konsol. Wersja PlayStation 4 jest dość bliska tego celu. Zastosowano elastyczną synchronizację pionową: powyżej 60 kl./sek. jest włączona, a poniżej dopuszcza rozrywanie obrazu (tearing).

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

Pecetom zdecydowanie nie służą zablokowane ustawienia jakości grafiki. Naszej najwydajniejszej maszynie zdarzały się kilkusekundowe spadki do około 40 kl./sek. Elastyczna synchronizacja pionowa w pecetowej wersji zaczyna wyświetlać rozdarte klatki dopiero poniżej 30 kl./sek. Mimo to na dwóch wydajniejszych komputerach można było grać bez problemu; dopiero komputer z GTX-em 750 (który jest wolniejszy od karty wymienionej w minimalnych wymaganiach) osiągał płynność w okolicach 20 kl./sek., co w przypadku strzelanki sieciowej oznacza zupełną niegrywalność.

Jakość obrazu

Wersja beta Dooma nie olśniła nas techniczną stroną grafiki. Technikalia nie przeszkadzają w zawieszeniu niewiary (jak zdarzało się w Rage) i są najzupełniej wystarczające do trybu wieloosobowego, w którym przecież nie podziwiamy wnętrz, a chcemy dobrze widzieć przeciwników i przebieg akcji.

 

Ustawienia jakości grafiki były zablokowane i takie same dla wszystkich trzech pecetów. Na ekranie podłączonym do najsłabszej maszyny niekiedy było widać charakterystyczne wyostrzanie się tekstur z czasem, znane graczom Rage. PlayStation 4 wyświetla grę w takiej samej rozdzielczości (1920 × 1080), ale widać, że jakość tekstur jest nieco niższa i szybciej się pogarsza wraz z odległością obiektu od kamery.

Z materiałów filmowych udostępnionych przez wydawcę gry wnioskujemy, że predefiniowane w wersji beta ustawienia jakości nie są maksymalnymi, jakie będą dostępne w finalnej. Do tego, żeby Doom został godnym przedstawicielem serii, brakuje jeszcze tylko kilku technicznych szlifów, bez których nie powinno się wydawać żadnej pecetowej strzelanki, między innymi funkcji bezpośredniego odczytu ruchów myszy (raw input) oraz możliwości całkowitego wyłączenia rozmycia w ruchu.

Spis treści
Ocena artykułu:
Ocen: 97
Zaloguj się, by móc oceniać
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane