artykuły

Konsole (PlayStation 4 i Xbox One) kontra PC. Czy komputer może być konsolą do gier?

24 grudnia 2014, 23:44 M. Brzostek, R. Stanisławski, Ł. Marek

Uncharted 4 – rzut oka na wersję beta dla wielu graczy (PlayStation 4)

Miłośnicy serii Uncharted czekają od 4 lat na kolejną część przygód Nathana Drake'a. Uncharted 4: Kres złodzieja ukaże się na PlayStation 4 w marcu przyszłego roku. To pierwsza gra z serii stworzona z myślą o nowej konsoli – poprzednie były tytułami na wyłączność (exclusive) dla PlayStation 3. Gracze, którzy kupili Kolekcję Nathana Drake'a, zostali zaproszeni do testów wersji beta rozgrywki wieloosobowej w Uncharted 4. Mieliśmy okazję zagrać w wersję próbną.

Uwaga: filmy należy oglądać w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli i w 60 kl./sek. (wybierz 1080p60 z menu ustawień jakości).

Seria Uncharted jest tworzona przez należące do Sony studio Naughty Dog. Kolejne gry są postrzegane jako wizytówka możliwości technicznych konsol Sony. Oczywiście, nawet najlepsze narzędzia artystyczne nie mogą zagwarantować najlepszego efektu, a Uncharted czy The Last of Us są cenione głównie za historię, rozgrywkę i doznania estetyczne, a nie za liczbę pikseli czy klatek na sekundę. Na ocenę tych pierwszych musimy poczekać, a wersja beta daje nam okazję, żeby przyjrzeć się kwestiom technicznym.

Twórcy gry w trybie multiplayer przedłożyli płynność nad jakość obrazu. Jeśli wierzyć zapowiedziom, kampania dla pojedynczego gracza będzie wyświetlana w rozdzielczości Full HD i 30 kl./sek. Tryb wieloosobowy oglądamy w 1600 × 900 i 60 kl./sek. Sprawdziliśmy wydajność i jakość obrazu w kilku rundach rozgrywki sieciowej.

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

 

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

Kiedy na ekranie pojawia się większa liczba graczy, eksplozje lub efekty paranaturalnych artefaktów, płynność wyświetlania spada. Cały czas jest włączona synchronizacja pionowa. Spowolnienia niezwykle rzadko składają się z kilku 33-milisekundowych klatek z rzędu i choć są zauważalne, nie utrudniają rozgrywki.

Jakość obrazu

Rezygnacja z maksymalnej rozdzielczości była konieczna, żeby osiągnąć pożądaną w trybie wieloosobowym płynność. Bez porównania do trybu dla pojedynczego gracza nie możemy ocenić, jakie inne efekty graficzne zostały ograniczone. Wydaje się, że uproszczono przynajmniej kilka efektów związanych z globalnym oświetleniem (ambient occlusion), być może ze względu na wydajność, a być może dla lepszej widoczności.

Bardzo liberalnie użyto efektu rozmycia w ruchu, liczonego oddzielnie dla każdego obiektu. Widoczne na zrzutach ekranu powyżej artefakty nie są efektem kompresji, ale właśnie motion blur. Jak można zobaczyć na filmach, w ruchu wygląda to nieźle, choć zdarzają się sytuacje, w których przez kilka sekund obecności innego gracza na ekranie ani razu nie zobaczymy go ostro i w szczegółach.

Trzeba pamiętać, że pokazana wersja gry to dopiero beta, a do wydania pozostało kilka miesięcy – jeszcze wiele może się zmienić.

Strona:
  1. PlayStation 4 kontra Xbox One kontra PC
  2. Jak mierzymy wydajność?
  3.     Platforma do przechwytywania obrazu 4K
  4.     PlayStation 4 – cechy
  5.     Xbox One – cechy
  6.     PC wielkości konsoli za mniej więcej 2000 zł
  7.     PC wielkości konsoli za mniej więcej 4000 zł
  8.     PC (tradycyjny) za mniej więcej 2600 zł
  9. Obudowa do salonu – dylemat pecetowca
  10. Odcinek 1. Zmiany w pecetach. Wydatki w styczniu. W co gramy w tym miesiącu?
  11.     Graliśmy w: Infamous First Light (PS4), Black Mesa (PC) oraz D4: Dark Dreams Don't Die (XO)
  12. Odcinek 2. Zapotrzebowanie konsol (PlayStation 4 i Xbox One) na energię w porównaniu z PC
  13. Odcinek 3. Darmowe gry w lutym i marcu oraz wydatki
  14. Odcinek 4. Wydatki i zmiany w proponowanych pecetach - kwiecień
  15. Odcinek 5. Nagrywanie obrazu z gier
  16. Odcinek 6. Pomiar głośności - konsole i PC
  17.     Test wydajności w GTA V
  18.     Test wydajności w Lords of the Fallen
  19.     Test wydajności w Forza Motorsport 5 oraz Forza Horizon 2
  20.     Test wydajności w Halo 5: Guardians (wersja beta dla wielu graczy)
  21.     Test wydajności w Dying Light
  22.     Test wydajności w Battlefield Hardline (beta)
  23.     Test wydajności w DmC: Devil May Cry Definitive Edition
  24.     Test wydajności w Battlefield Hardline
  25.     GTA V na PC - pierwsze wrażenia i szybkość działania
  26.     GTA V na PC - porównanie jakości obrazu i test wydajności
  27.     Test wydajności w Project CARS
  28.     Wiedźmin 3: Dziki Gon - małe porównanie wersji konsolowych
  29.     Test wydajności w Wiedźminie 3: Dziki Gon
  30.     Test wydajności w Batman: Arkham Knight (konsole)
  31.     FIFA 16 – krótki test wydajności
  32.     Might & Magic: Heroes VII - test wydajności (PC)
  33.     Uncharted: Kolekcja Nathana Drake'a (PS4)
  34.     Star Wars Battlefront - pierwsze wrażenia z gry w wersję beta (PC)
  35.     Wiedźmin 3: Serca z kamienia - dodatek fabularny i aktualizacja 1.10 na PC i konsolach
  36.     WRC 5 FIA World Rally Championship - krótki test (PC i konsole)
  37.     Assassin's Creed Syndicate - test wydajności i jakości obrazu (Xbox One i PlayStation 4)
  38.     Halo 5: Guardians - test (Xbox One)
  39.     Rise of the Tomb Raider - test wydajności (Xbox One)
  40.     Fallout 4 na komputerze nie spełniającym mnimalnych wymagań sprzętowych
  41.     Assassin's Creed Syndicate - porównanie wersji konsolowych i pecetowej
  42.     Star Wars: Battlefront – porównanie PC kontra konsole (Xbox One i PlayStation 4)
  43.     Uncharted 4 - rzut oka na wersję beta dla wielu graczy (PlayStation 4)
  44.     Doom – pierwsze wrażenia z gry w wersję beta (PC i PlayStation 4)
  45.     Quantum Break – test wydajności i analiza obrazu (Xbox One)
  46.     Gears of War 4 – rzut oka na wersję beta dla wielu graczy (Xbox One)
  47.     Quantum Break – wersja PC po aktualizacji
  48.     Uncharted 4: Kres Złodzieja – test płynności (PlayStation 4)
  49.     Mass Effect Andromeda – jakość obrazu na PlayStation 4 Pro, PlayStation i PC
43