Gry i konsole
Artykuł
M. Brzostek, R. Stanisławski, Ł. Marek, Środa, 24 grudnia 2014, 23:44

Assassin's Creed Syndicate – porównanie PC kontra konsole (Xbox One i PlayStation 4)

Assassin's Creed Syndicate ukazała się w wersji na komputery osobiste i wywołała mieszane uczucia. Gra jest też dość wymagająca dla sprzętu, można nawet powiedzieć, że nieproporcjonalnie wymagająca w stosunku do jakości obrazu. Szczegółową analizę wydajności przeprowadzoną z użyciem różnych konfiguracji znajdziecie w naszym teście: „Assassin's Creed Syndicate – test kart graficznych i procesorów”.

Sprawdziliśmy, jak Assassin's Creed Syndicate działa na trzech testowych komputerach:

Uwaga: filmy należy oglądać w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli i w 60 kl./sek. (wybierz 1080p60 z menu ustawień jakości).

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

 

PC za mniej więcej 2000 zł

Dlaczego na wykresach brakuje najtańszego komputera? Dlatego, że – w skrócie – nie da się grać. Najtańszy komputer nie spełnia minimalnych wymagań sprzętowych pod żadnym względem: ma za mało RAM-u, za słaby procesor i kartę graficzną z niedostateczną ilością własnej pamięci. Pierwsza udostępniona wersja Assassin's Creed Syndicate nie pozwalała się uruchomić na komputerze z dwuwątkowym procesorem. Po zaktualizowaniu do wersji 1.12 nie było lepiej, dopóki nie dołożyliśmy drugiego modułu RAM, by zwiększyć pojemność pamięci operacyjnej do 8 GB.

Z 8 GB RAM-u gra uruchamia się bez problemu, ale ciągle rozgrywka nie jest płynna. Co kilka–kilkadziesiąt sekund animacja zacina się na kilka sekund, żeby wymienić dane w RAM-ie i pamięci karty graficznej. Podczas biegu ulicami miasta notorycznie widujemy doczytujące się przed nosem ściany budynków, woźniców na powozach, przechodniów na chodnikach. Nawet bez regularnych zacięć płynność jest zbyt mała, by dało się choćby ukończyć główny wątek fabularny.

PC (tradycyjny) za mniej więcej 2600 zł

Gra automatycznie ustawia najniższą jakość obrazu i rozdzielczość standardową ekranu. I dobrze, bo w takich ustawieniach gra się bardzo płynnie, ale posiadacz takiego komputera może sobie jeszcze podnieść niektóre ustawienia bez pogorszenia płynności do niekomfortowego poziomu. 

PC za mniej więcej 4000 zł

Automatyczny algorytm dobrał ustawienia wysokie ze średnim poziomem wygładzania krawędzi – kombinacją MSAA i postprodukcyjnego FXAA.

Płynność nie spada poniżej 30 kl./sek., ale my wybralibyśmy inne ustawienia: wyższą jakość tekstur i niższą jakość cieni. 

Jakość obrazu i rozdzielczość

Wymagające gry są kojarzone z imponującą technicznie oprawą graficzną. Assassin's Creed Syndicate nie oszałamia pod tym względem, szczególnie w zestawieniu z poprzednią częścią serii, Assassin's Creed Unity. Tłum na ulicach Londynu nie jest tak gęsty jak w Paryżu 70 lat wcześniej.

 

W porównaniu z konsolowymi wersjami ustawienia niskie wyglądają po prostu słabo; nawet wyższa rozdzielczość (na konsolach gra jest wyświetlana w rozdzielczości mniej więcej 1600 × 900 pikseli) nie robi oczekiwanego wrażenia, bo niskiej jakości tekstury sprawiają, że nie widać wielu szczegółów, a konsolowe wygładzanie krawędzi dość dobrze ukrywa ich schodkowanie.

Ustawienia wysokie są już wizualnie efektowniejsze od obrazu na konsolach. Co ciekawe, gęstość tłumu na ulicach i liczba zaprzęgów konnych w wersji PC są zauważalnie większe, nawet w najniższych ustawieniach jakości obrazu.

Naszym zdaniem nie warto inwestować mocy obliczeniowej komputera w najwyższą jakość cieni (PCSS) – w większości przypadków trudno zauważyć różnicę między średnim a najwyższym ustawieniem i jedynie niska jakość razi pikselozą.

Spis treści
Ocena artykułu:
Ocen: 97
Zaloguj się, by móc oceniać
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane