Gry i konsole
Artykuł
M. Brzostek, R. Stanisławski, Ł. Marek, Środa, 24 grudnia 2014, 23:44

Assassin's Creed Syndicate – test wydajności (Xbox One i PlayStation 4)

Assassin's Creed: Syndicate to najnowsza, dziewiąta pełnoprawna część sprzedającej się w wielomilionowym nakładzie serii firmy Ubisoft. Za jej przygotowanie odpowiada przede wszystkim studio z siedzibą w kanadyjskim mieście Quebec (współtwórcy m.in. Assassin's Creed: Brotherhood), wspierane przez inne oddziały francuskiego giganta. Podobnie jak poprzednia odsłona serii, gra została stworzona wyłącznie z myślą o PC oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One, chociaż posiadacze pierwszej z wymienionych platform sprzętowych muszą uzbroić się w cierpliwość do 19 listopada. W związku z tym najpierw przyjrzeliśmy się Assassin's Creed: Syndicate na konsole obecnej generacji, które powinno działać płynniej niż powstałe na tym samym silniku (zmodyfikowany Anvil) zeszłoroczne Unity, a to m.in. dzięki mniejszym tłumom NPC-ów.

Akcja Assassin's Creed: Syndicate przenosi graczy do 1868 roku, a konkretnie do Londynu z epoki wiktoriańskiej i czasów rewolucji przemysłowej. Głównymi bohaterami opowieści są Jaycob Frye oraz jego bliźniacza siostra, Evie. Podczas swobodnej eksploracji można się między nimi bezproblemowo przełączać, wzorem chociażby GTA V. Postać jest jednak czasem narzucona przez grę w określonych przez twórców głównych misjach fabularnych. Zmiany w mechanice rozgrywki obejmują chociażby sposoby poruszania się po mieście (np. specjalna linka z hakiem, dyliżanse), skradanie (nowe możliwości, lepsze wykorzystywanie elementów otoczenia) i walkę (więcej starć na bliski dystans, przy użyciu pięści, kastetów, noży czy rewolwerów). Warto też wspomnieć o tym, że w tej części zrezygnowano z rozgrywek sieciowych.

Przetestowaliśmy obie wersje konsolowe gry. Przed uruchomieniem trzeba pobrać aktualizację do wersji 1.11, która zajmuje łącznie około 1 GB. Sprawdziliśmy wydajność w trzech scenariuszach.

Uwaga: filmy należy oglądać w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli i w 60 kl./sek. (wybierz 1080p60 z menu ustawień jakości).

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

Xboksowi One zdarzają się regualrnie klatki przygotowywane przez 50 ms, co odpowiada chwilowej płynności 20 kl./sek. Średnia płynność okazjonalnie spada do 25 kl./sek. PlayStation 4 w tych warunkach utrzymuje stałe 30 FPS.

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

Podczas pieszego pościgu bocznymi uliczkami PlayStation 4 cały czas utrzymuje stałą płynność, a Xboksowi One zdarzają się sporadyczne spadki płynności.

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

Ucieczka powozem ulicami miasta jest znacznie bardziej wymagającym scenariuszem dla obu konsol. PlayStation 4 nie radzi sobie dobrze ze scenami pełnymi symulacji fizycznej i latających odłamków; czasem zdarzają się nawet klatki wyświetlane przez ponad 80 ms. Xbox One ma takich wyraźnych zacięć, ale regularnie zdarzają się chwilowe spadki do 20 kl./sek., a średnia płynność prawie cały czas jest poniżej 30 FPS.

Porównanie jakości obrazu

Po bliższym przyjrzeniu się zrzutom ekranu widać zaskakująco mało różnic w jakości grafiki pomiędzy obiema konsolami. Xbox One ma czasem problemy z doczytywaniem elementów otoczenia przy szybkiej zmianie ujęcia, jednak zasięg widzenia, jakość tekstur i obiektów są w przybliżeniu takie same na obu konsolach.

 

Obie konsole wyświetlają obraz w zmniejszonej rozdzielczości, około 1600×900 pikseli. Zastosowano wygładzanie krawędzi, prawdopodobnie jakąś formę TAA (temporalny antyaliasing – próbki koloru i wypełnienia mogą pochodzić z dwóch kolejnych klatek obrazu), dzięki czemu krawędzie nieruchomych obiektów wyglądają całkiem dobrze, jak na zmniejszoną rozdzielczość. Jednak niektóre efekty postprodukcyjne są nakładane po wygładzaniu krawędzi, co powoduje, że np. błyszczące obiekty sprawiają wrażenie, że nie są wygładzone, lub że zostały wyrenderowane w niższej rozdzielczości, niż reszta obrazu. 

Spis treści
Ocena artykułu:
Ocen: 97
Zaloguj się, by móc oceniać
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane