artykuły

Konsole (PlayStation 4 i Xbox One) kontra PC. Czy komputer może być konsolą do gier?

1908 24 grudnia 2014, 23:44 M. Brzostek, R. Stanisławski, Ł. Marek

WRC 5 FIA World Rally Championship - krótki test (PC i konsole)

WRC 5 to najnowsza gra odwzorowująca oficjalne rajdowe mistrzostwa świata WRC. Stworzona przez inne studio, niż poprzednie części, miała być powiewem świeżości po średnio przyjętej 4. części. Jak opisaliśmy w recenzji WRC 5, gra spełnia tylko niektóre oczekiwania fanów rajdów. Mimo (albo właśnie w związku z) konwencji symulacji, która zwykle nakłada na deweloperów duże wymagania, WRC 5 ma sporo problemów technicznych.

Sprawdziliśmy działanie gry na trzech komputerach:

Przetestowaliśmy również obie wersje konsolowe – na Xboksa One i PlayStation 4.

Uwaga: filmy należy oglądać w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli i w 60 kl./sek. (wybierz 1080p60 z menu ustawień jakości).

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

Udostępniliśmy również zapis rozgrywki na tańszych pecetach:

Spostrzeżenia techniczne

Na pierwszy rzut oka gra wygląda po prostu staro. Szczegółowość otoczenia i samochodów zatrzymała się w poprzedniej dekadzie; szczególnie rażą niski zasięg rysowania otoczenia, ukryty za białą mgłą, oraz koła samochodów nie połączone z karoserią.

Wersja PC – Na PC można uruchomić grę w dwóch trybach: DirectX 9 i DirectX 11. Przetestowaliśmy WRC 5 w trybie DX 11, ale ciężko zauważyć jakiekolwiek różnice wizualne między dwoma trybami. Mechanizm automatycznego doboru ustawień nie umie oszacować wydajnosci komputera; najwyższe ustawienia zaproponował... najsłabszemu komputerowi, i tylko dlatego ten ostatni wyświetlał rajdy z płynnością od 40 do 50 kl./sek. Na obu mocniejszych komputerach automatycznie ustawił się miks średnich i wysokich ustawień; bez problemu wyświetlały grę w 60 klatkach na sekundę.

PlayStation 4 – liczba klatek na sekundę jest ograniczona do 60, ale ponieważ konsola dość rzadko potrafi przygotować kolejną klatkę w 1/60 sekundy, średnia płynność waha się między 50 a 60 kl./sek. z rzadkimi spadkami do 45 kl./sek. Nie zastosowano żadnej formy synchronizacji pionowej: tearing występuje niemal cały czas, na szczęście w grze rajdowej nie jest zbyt irytujący, nawet przy oglądaniu wyścigu z kamery trzecioosobowej.

Xbox One – płynność jest ograniczona do 30 kl./sek. i konsola stale utrzymuje tę wartość. Nie zauważyliśmy większyć różnic wizualnych między PS4 a Xboksem. Różnica między 30 FPS na Xboksie a 50-60 na PS4 jest wyraźnie odczuwalna z powodu większej responsywności sterowania, nawet na konsolowych kontrolerach.

Strona:
  1. PlayStation 4 kontra Xbox One kontra PC
  2. Jak mierzymy wydajność?
  3.     Platforma do przechwytywania obrazu 4K
  4.     PlayStation 4 – cechy
  5.     Xbox One – cechy
  6.     PC wielkości konsoli za mniej więcej 2000 zł
  7.     PC wielkości konsoli za mniej więcej 4000 zł
  8.     PC (tradycyjny) za mniej więcej 2600 zł
  9. Obudowa do salonu – dylemat pecetowca
  10. Odcinek 1. Zmiany w pecetach. Wydatki w styczniu. W co gramy w tym miesiącu?
  11.     Graliśmy w: Infamous First Light (PS4), Black Mesa (PC) oraz D4: Dark Dreams Don't Die (XO)
  12. Odcinek 2. Zapotrzebowanie konsol (PlayStation 4 i Xbox One) na energię w porównaniu z PC
  13. Odcinek 3. Darmowe gry w lutym i marcu oraz wydatki
  14. Odcinek 4. Wydatki i zmiany w proponowanych pecetach - kwiecień
  15. Odcinek 5. Nagrywanie obrazu z gier
  16. Odcinek 6. Pomiar głośności - konsole i PC
  17.     Test wydajności w GTA V
  18.     Test wydajności w Lords of the Fallen
  19.     Test wydajności w Forza Motorsport 5 oraz Forza Horizon 2
  20.     Test wydajności w Halo 5: Guardians (wersja beta dla wielu graczy)
  21.     Test wydajności w Dying Light
  22.     Test wydajności w Battlefield Hardline (beta)
  23.     Test wydajności w DmC: Devil May Cry Definitive Edition
  24.     Test wydajności w Battlefield Hardline
  25.     GTA V na PC - pierwsze wrażenia i szybkość działania
  26.     GTA V na PC - porównanie jakości obrazu i test wydajności
  27.     Test wydajności w Project CARS
  28.     Wiedźmin 3: Dziki Gon - małe porównanie wersji konsolowych
  29.     Test wydajności w Wiedźminie 3: Dziki Gon
  30.     Test wydajności w Batman: Arkham Knight (konsole)
  31.     FIFA 16 – krótki test wydajności
  32.     Might & Magic: Heroes VII - test wydajności (PC)
  33.     Uncharted: Kolekcja Nathana Drake'a (PS4)
  34.     Star Wars Battlefront - pierwsze wrażenia z gry w wersję beta (PC)
  35.     Wiedźmin 3: Serca z kamienia - dodatek fabularny i aktualizacja 1.10 na PC i konsolach
  36.     WRC 5 FIA World Rally Championship - krótki test (PC i konsole)
  37.     Assassin's Creed Syndicate - test wydajności i jakości obrazu (Xbox One i PlayStation 4)
  38.     Halo 5: Guardians - test (Xbox One)
  39.     Rise of the Tomb Raider - test wydajności (Xbox One)
  40.     Fallout 4 na komputerze nie spełniającym mnimalnych wymagań sprzętowych
  41.     Assassin's Creed Syndicate - porównanie wersji konsolowych i pecetowej
  42.     Star Wars: Battlefront – porównanie PC kontra konsole (Xbox One i PlayStation 4)
  43.     Uncharted 4 - rzut oka na wersję beta dla wielu graczy (PlayStation 4)
  44.     Doom – pierwsze wrażenia z gry w wersję beta (PC i PlayStation 4)
  45.     Quantum Break – test wydajności i analiza obrazu (Xbox One)
  46.     Gears of War 4 – rzut oka na wersję beta dla wielu graczy (Xbox One)
  47.     Quantum Break – wersja PC po aktualizacji
  48.     Uncharted 4: Kres Złodzieja – test płynności (PlayStation 4)
  49.     Mass Effect Andromeda – jakość obrazu na PlayStation 4 Pro, PlayStation i PC
36