Gry i konsole
Artykuł
M. Brzostek, R. Stanisławski, Ł. Marek, Środa, 24 grudnia 2014, 23:44

Batman: Arkham Knight – wersja konsolowa 

Batman: Arkham Knight kończy trylogię gier akcji studia Rocksteady opartą na przygodach Człowieka Nietoperza. Poprzednie części były chwalone za innowacyjny system walki wręcz; Arkham Knight dalej rozbudowuje rozgrywkę i zapewnia otwarte środowisko większe niż w drugiej części. W grze Batman zmierzy się ze Strachem na Wróble, tajemniczym Rycerzem Arkham i arcyzłoczyńcami znanymi z komiksów, którzy wspólnie zamierzają na dobre usunąć go z Gotham. Jednym z najważniejszych nowych mechanizmów rozgrywki jest Batmobil, którym bohater przemierza miasto oraz walczy z innymi pojazdami i który pomaga mu w wykonywaniu misji.

Porównaliśmy działanie wersji konsolowych, przeznaczonych na PlayStation 4 i Xboksa One. Wersja pecetowa ze względu na problemy techniczne została wycofana ze sprzedaży na nieokreślony czas. Postanowiliśmy wstrzymać się z jej analizą dopóty, dopóki nie zostanie ponownie udostępniona.

Wersje konsolowe wymagają instalacji na dysku oraz pobrania obszernej, 3,5-gigabajtowej aktualizacji. Aktualizacja dodaje nieco dodatkowej treści i poprawia wydajność; zdecydowanie warto ją zainstalować. 

Na PlayStation 4 gra jest wyświetlana w rozdzielczości 1920 × 1080, a na Xboksie One – w rozdzielczości 1600 × 900. Na obu konsolach jest włączona adaptacyjna synchronizacja pionowa: jeśli płynność spadnie poniżej 30 kl./sek., kolejne klatki nie są synchronizowane z odświeżaniem ekranu i pojawia się rozrywanie obrazu (tearing).

Uwaga: filmy należy oglądać w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli i w 60 kl./sek. (wybierz 1080p60 z menu ustawień jakości).

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

Pościg ulicami miasta jest pełen graficznych fajerwerków. Mnóstwo efektów cząsteczkowych i dynamicznych świateł stanowi niemałe obciążenie dla sprzętu i obu konsolom zdarzają się spadki płynności. Na PlayStation 4 są ograniczone do sporadycznych, wydłużonych do 50 ms klatek i również sporadycznego rozrywania. Na Xboxie One średnia płynność jest bardzo podobna, ale rozrywanie zdarza się znacznie częściej. Nie rzuca się to za bardzo w oczy ze względu na wszechobecne rozmycie ruchomych obiektów, ale bez wątpienia jest zauważalne.

Uwaga: filmy należy oglądać w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli i w 60 kl./sek. (wybierz 1080p60 z menu ustawień jakości).

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

W trakcie typowej rozgrywki – poruszania się po mieście, rachowania kości przestępcom czy szukania śladów w miejscu zbrodni – płynność jest znacznie lepsza. Obie konsole nie mają problemu z utrzymaniem 30 kl./sek. Przedstawioną wyżej sekwencję pościgu można traktować jako najbardziej ekstremalne warunki, które niemal nie powtarzają się w dalszej rozgrywce.

Porównanie jakości obrazu

 

Rzuca się w oczy różnica w rozdzielczości. Obraz na PlayStation 4 jest ostrzejszy i bardziej szczegółowy. Przynajmniej w bezruchu, bo artyści nie żałowali efektów rozmycia i aberracji chromatycznej, które w ruchu zacierają większość różnic.

W Batman: Arkham Knight zdecydowanie postawiono na wrażenia artystyczne, a nie na fotorealizm. Efekty świetlne, odbicia, rozmycia, głębia ostrości dominują w każdej scenie, ale nie przeszkadzają. Czasem zaskakuje wysoka rozdzielczość tekstur – na przykład karta dań w barze, na której da się bez trudu przeczytać bardzo drobny druk. Niestety, nie wyeksponowano tego zbyt dobrze.

Do najnowszego Batmana jeszcze wrócimy – kiedy wersja pecetowa zostanie naprawiona i przywrócona do sprzedaży.

Komentarze dotyczące tego odcinka (od #1521)

Spis treści
Ocena artykułu:
Ocen: 97
Zaloguj się, by móc oceniać
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane