artykuły

Konsole (PlayStation 4 i Xbox One) kontra PC. Czy komputer może być konsolą do gier?

24 grudnia 2014, 23:44 M. Brzostek, R. Stanisławski, Ł. Marek

Wiedźmin 3: Dziki Gon na trzech platformach

Wreszcie mamy okazję sprawdzić w działaniu pecetową wersję Wiedźmina 3 na trzech komputerach, które mogłyby zastąpić konsole do gry. O wrażeniach z rozgrywki oraz edycjach na PlayStation 4 i Xboxa One pisaliśmy na poprzedniej stronie.  Testy przeprowadziliśmy po najnowszej aktualizacji, do wersji 1.03. Zastosowaliśmy te same dwa scenariusze testowe co w teście wersji konsolowych.

Uwaga: film należy oglądać w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli i w 60 kl./sek. (wybierz 1080p60 z menu ustawień jakości).

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

 

Uwaga: film należy oglądać w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli i w 60 kl./sek. (wybierz 1080p60 z menu ustawień jakości).

Duże wykresy w nowym oknie: klatki na sekundę, frametime

PC za mniej więcej 2 tys. zł – w automatycznych ustawieniach Wiedźmin 3 jest zupełnie niegrywalny. Płynność animacji nie przekracza 20 kl./sek. Wyjątkowo w tym przypadku postanowiliśmy sprawdzić, czy da się ręcznie zmusić grę do działania w komfortowej płynności. Po ustawieniu wszystkich opcji graficznych na najniższe wartości rozgrywka staje się wystarczająco płynna, żeby sterowanie nie sprawiało kłopotu. Wciąż jednak raz na kilkadziesiąt sekund zdarzają się irytujące zacięcia, czasem trwające 1/3 sekundy. Średnia płynność animacji oscyluje pomiędzy 20 kl./sek. a 35 kl./sek.

PC za mniej więcej 2,6 tys. zł – gra zaproponowała ustawienia średnie z niską jakością tekstur, synchronizacją pionową i ograniczeniem do 30 kl./sek. W trakcie rozgrywki czasem kolejne klatki wyświetlają się szybciej, za to rzadko zdarzają się spowolnienia do 20 kl./sek. i mniej. Gra jest komfortowa.

PC za mniej więcej 4 tys. zł – automatyczne ustawienia zadziałały tu bez sensu: gra dobrała miks ustawień średnich i wysokich z włączoną większością efektów postprodukcyjnych, ale jakość tekstur ponownie została ustawiona na niską. Nie rzuca się to w oczy podczas zwykłej wędrówki po dziczy, ale w trakcie konwersacji zauważalnie brakuje szczegółów na twarzach i ubraniach rozmówców. Płynność niemal cały czas pozostawała na poziomie 60 kl./sek., tylko sporadycznie zdarzały się spowolnienia do 30 kl./sek.

Porównanie jakości obrazu

 

Pecetowa wersja pada ofiarą niezdarnego mechanizmu automatycznego doboru ustawień graficznych. Nie zapewnił on płynnej rozgrywki na najtańszym komputerze ani dobrej jakości obrazu na droższym. Pecetowy Wiedźmin uruchomiony na konfiguracji z mało wydajnym procesorem i tylko 4 GB pamięci operacyjnej ma ciągle problemy z ładowaniem elementów otoczenia: zdarza się, że gracz wjeżdża konno na plac, na którym brakuje ludzi i elementów budynków. W rezultacie wersja pecetowa ma potencjał, żeby być najładniejszym Wiedźminem 3, ale tylko pod warunkiem, że ręcznie dostosuje się ustawienia graficzne. Najlepsze połączenie wygody i jakości obrazu zapewnia PlayStation 4 (choć i tej platformie zdarzają się problemy z doczytywaniem tekstur).

Komentarze dotyczące tego odcinka (od #1440)

Strona:
  1. PlayStation 4 kontra Xbox One kontra PC
  2. Jak mierzymy wydajność?
  3.     Platforma do przechwytywania obrazu 4K
  4.     PlayStation 4 – cechy
  5.     Xbox One – cechy
  6.     PC wielkości konsoli za mniej więcej 2000 zł
  7.     PC wielkości konsoli za mniej więcej 4000 zł
  8.     PC (tradycyjny) za mniej więcej 2600 zł
  9. Obudowa do salonu – dylemat pecetowca
  10. Odcinek 1. Zmiany w pecetach. Wydatki w styczniu. W co gramy w tym miesiącu?
  11.     Graliśmy w: Infamous First Light (PS4), Black Mesa (PC) oraz D4: Dark Dreams Don't Die (XO)
  12. Odcinek 2. Zapotrzebowanie konsol (PlayStation 4 i Xbox One) na energię w porównaniu z PC
  13. Odcinek 3. Darmowe gry w lutym i marcu oraz wydatki
  14. Odcinek 4. Wydatki i zmiany w proponowanych pecetach - kwiecień
  15. Odcinek 5. Nagrywanie obrazu z gier
  16. Odcinek 6. Pomiar głośności - konsole i PC
  17.     Test wydajności w GTA V
  18.     Test wydajności w Lords of the Fallen
  19.     Test wydajności w Forza Motorsport 5 oraz Forza Horizon 2
  20.     Test wydajności w Halo 5: Guardians (wersja beta dla wielu graczy)
  21.     Test wydajności w Dying Light
  22.     Test wydajności w Battlefield Hardline (beta)
  23.     Test wydajności w DmC: Devil May Cry Definitive Edition
  24.     Test wydajności w Battlefield Hardline
  25.     GTA V na PC - pierwsze wrażenia i szybkość działania
  26.     GTA V na PC - porównanie jakości obrazu i test wydajności
  27.     Test wydajności w Project CARS
  28.     Wiedźmin 3: Dziki Gon - małe porównanie wersji konsolowych
  29.     Test wydajności w Wiedźminie 3: Dziki Gon
  30.     Test wydajności w Batman: Arkham Knight (konsole)
  31.     FIFA 16 – krótki test wydajności
  32.     Might & Magic: Heroes VII - test wydajności (PC)
  33.     Uncharted: Kolekcja Nathana Drake'a (PS4)
  34.     Star Wars Battlefront - pierwsze wrażenia z gry w wersję beta (PC)
  35.     Wiedźmin 3: Serca z kamienia - dodatek fabularny i aktualizacja 1.10 na PC i konsolach
  36.     WRC 5 FIA World Rally Championship - krótki test (PC i konsole)
  37.     Assassin's Creed Syndicate - test wydajności i jakości obrazu (Xbox One i PlayStation 4)
  38.     Halo 5: Guardians - test (Xbox One)
  39.     Rise of the Tomb Raider - test wydajności (Xbox One)
  40.     Fallout 4 na komputerze nie spełniającym mnimalnych wymagań sprzętowych
  41.     Assassin's Creed Syndicate - porównanie wersji konsolowych i pecetowej
  42.     Star Wars: Battlefront – porównanie PC kontra konsole (Xbox One i PlayStation 4)
  43.     Uncharted 4 - rzut oka na wersję beta dla wielu graczy (PlayStation 4)
  44.     Doom – pierwsze wrażenia z gry w wersję beta (PC i PlayStation 4)
  45.     Quantum Break – test wydajności i analiza obrazu (Xbox One)
  46.     Gears of War 4 – rzut oka na wersję beta dla wielu graczy (Xbox One)
  47.     Quantum Break – wersja PC po aktualizacji
  48.     Uncharted 4: Kres Złodzieja – test płynności (PlayStation 4)
  49.     Mass Effect Andromeda – jakość obrazu na PlayStation 4 Pro, PlayStation i PC
29