Gry i konsole
Artykuł
M. Brzostek, R. Stanisławski, Ł. Marek, Środa, 24 grudnia 2014, 23:44

Grand Theft Auto V – PlayStation 4 kontra XBox One

Zmierzyliśmy, jaką płynność animacji w GTA V zapewniają obie konsole nowej generacji (Xbox One oraz PlayStation 4). Dlaczego GTA V? Bo to bardzo ważna gra. (Jeszcze nie jest dostępna w wersji PC).

W pierwszym wybranym przez nas scenariuszu w trakcie pieszego pościgu za członkiem rywalizującego gangu obie konsole zapewniały płynność rozgrywki: cały czas wyświetlały 30 kl./sek. Ale w wielu sytuacjach bywa gorzej: na przykład podczas szybkiej jazdy ulicami miasta po przejechaniu dwóch lub trzech skrzyżowań z dużą prędkością można zauważyć spadki płynności.

Uwaga: film należy oglądać w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli i w 60 kl./sek. (wybierz 1080p60 z menu ustawień jakości).

Porównajcie wykres klatek na sekundę z wykresem przedstawiającym frametime. Na tym drugim wyraźnie widać, że synchronizacja pionowa pozostaje włączona, kiedy czas przygotowywania klatki dochodzi do 50 ms. Gdyby każda klatka była wyświetlana tak długo, to na ekranie pojawiałoby się 20 kl./sek., ale na wykresie z liczbą klatek na sekundę pokazujemy większą wartość. To dlatego, że dla każdej chwili rozgrywki obliczamy średnią liczbę klatek wyświetlonych przez ostatnie 0,5 sek. Sytuacja, w której klatki są naprzemiennie wyświetlane przez 33 ms lub 50 ms, daje średnią pomiędzy 30 kl./sek. a 20 kl./sek., choć synchronizacja pionowa eliminuje zjawisko rozrywania obrazu (tearing). Dlatego trzeba przeanalizować oba wykresy, by wiedzieć, jakiej płynności animacji można się spodziewać: średnia liczba klatek na sekundę daje ogólne pojęcie, a frametime pokazuje dokładnie, jak działa synchronizacja pionowa.

Uwaga: film należy oglądać w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli i w 60 kl./sek. (wybierz 1080p60 z menu ustawień jakości).

Podobny przejazd na PlayStation 4 oznacza zbliżone spadki wydajności. Nie porównujemy obu wykresów bezpośrednio, bo nie jest łatwo odtworzyć warunki i zdarzenia na drodze. 

Porównanie jakości obrazu

Obie konsole wyświetlają grę w rozdzielczości Full HD (1920 × 1080 pikseli). Nie widać też znaczących różnic w szczegółowości otoczenia oraz jakości oświetlenia i efektów.

 

Nie zauważyliśmy żadnych różnic w jakości obrazu. Płynność animacji również jest porównywalna na obu konsolach. Gracze PC wciąż muszą czekać na swoją kolej.

Spis treści
Ocena artykułu:
Ocen: 97
Zaloguj się, by móc oceniać
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane