Część zwolenników jak największej wydajności woli połączyć ze sobą dwie lub więcej słabszych kart graficznych, zamiast kupić jeden czołowy model. I tak dość popularnym rozwiązaniem są dwie karty GeForce GTX 760, które przy cenie 1800 zł teoretycznie mogłyby się zrównać z GTX-em 780. Tylko czy... ma to jeszcze sens po ostatnich obniżkach w segmencie „high-end”? Swoich sił postanowił mimo wszystko spróbować Asus, który jest znany z innowacyjnego podejścia w wielu dziedzinach – także z nietuzinkowych kart graficznych. Oto Asus GeForce GTX 760 MARS!
Spis treści
- Asus GeForce GTX 760 MARS – wstęp
- Galeria
- Platforma testowa
- Wydajność – Assassin's Creed III, Battlefield 3
- Wydajność – Battlefield 4
- Wydajność – Crysis 3, Far Cry 3
- Wydajność – Max Payne 3, Metro: Last Light
- Wydajność – Need For Speed Most Wanted, Shogun 2: Total War
- Wydajność – Tomb Raider, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
- Wydajność – 3DMark
- Wydajność – Unigine: Heaven 4.0, Unigine: Valley 1.0
- Pobór energii
- Głośność (ciśnienie akustyczne)
- Temperatura
- Podkręcanie
- Podsumowanie
Asus GeForce GTX 760 MARS – test
To, o czym wspomnieliśmy we wstępie, czyli możliwość łączenia tańszych produktów, aby zapewnić sobie wydajność droższego, w przypadku kart graficznych jest powszechnie dostępna za sprawą technik SLI oraz CrossFireX. Nvidia określa to jako swego rodzaju machinę do podróży w czasie. Firma wie, że bliżej nieokreślony model „GTX-a 960” będzie miał wydajność, powiedzmy, dwóch GTX-ów 780, więc już dziś pozwala to współpracującym z nią twórcom oprogramowania tworzyć i testować gry, które pojawią się na rynku w czasie, gdy kartą za mniej więcej 1000 zł będzie właśnie hipotetyczny GTX 960, a nam – ocenić wydajność przyszłej generacji sprzętu.
Zamożni użytkownicy PC zwiększają w ten sposób wydajność podsystemu graficznego do nieosiągalnych innymi sposobami poziomów, na przykład łącząc cztery karty GTX Titan. Ale jest również druga, znacznie liczniejsza grupa, która postępuje odwrotnie: ci zamiast na przykład GTX-a 780 będą woleli dwa podkręcone GTX-y 760. Faktycznie całość będzie nieco tańsza, liczba jednostek cieniujących i teksturujących będzie taka sama, a wyższe częstotliwości taktowania wskazują, że taki tandem powinien zawsze bez problemu pokonać GTX-a 780. Teraz pytanie: czy ten sposób się sprawdzi?
Asus postanowił spróbować swoich sił i pójść na rękę właśnie tym, którzy i tak kupiliby dwie karty ze średniego segmentu, aby osiągnąć wydajność większą, niż zapewniłby pojedynczy produkt wyższej klasy. A to wszystko za niższą cenę. I tak powstał pomysł na nową kartę z serii MARS, obejmującej nietypowe „potworki” tej firmy. Jej inżynierowie wpadli na pomysł, by połączyć dwa GTX-y 760 na jednym laminacie i zamontować na nich pokaźnych rozmiarów układ chłodzenia, tak aby zapewnić wydajność dwóch GTX-ów 760 bez zajmowania w obudowie czterech slotów. Oto dane techniczne modelu Asus GeForce GTX 760 Mars:
GeForce GTX 780 Ti | Asus GTX 760 MARS | GeForce GTX 780 | GeForce GTX 760 | |
---|---|---|---|---|
Jednostki cieniujące | 2880 | 2 × 1152 | 2304 | 1152 |
ROP |
48 |
2 × 32 | 48 | 32 |
Jednostki teksturujące | 240 | 2 × 96 | 192 | 96 |
Zegar rdzenia |
876 MHz 928 MHz (Boost) |
1006 MHz 1072 MHz (Boost) |
863 MHz 900 MHz (Boost) |
980 MHz 1033 MHz (Boost) |
Moc obliczeniowa | ~5290 gigaflopów | ~4860 gigaflopów | ~4169 gigaflopów | ~2367 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami | ~44,1 gigapiks./s | ~67,50 gigapiks./s | ~42,1 gigapiks./s | ~32,9 gigapiks./s |
Szybkość wypełniania teksturami | ~220,5 gigateks./s | ~202,5 gigateks./s | ~173,7 gigateks./s | ~98,7 gigateks./s |
Zegar pamięci | 1750 MHz | 1502 MHz | 1502 MHz | 1502 MHz |
Szyna pamięci | 384 b | 256 b | 384 b | 256 b |
Rodzaj pamięci | 3072 MB GDDR5 | 2 × 2048 MB GDDR5 | 3072 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 328,12 GB/s | 187,75 GB/s | 281,60 GB/s | 187,75 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 11.1 | DirectX 11.1 | DirectX 11.1 | DirectX 11.1 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
Jeśli odpowiednio pomnożymy jednostki cieniujące i teksturujące karty Asus GeForce GTX 760 MARS i zestawimy ją ze standardowym GTX-em 780, to się okazuje, że MARS ma ich dokładnie tyle samo. Dodatkowo jest szybciej taktowany (znacznie), ale za to z 4 GB w specyfikacji tak naprawdę zostają dwa. Dlaczego? Bo pamięć ta rozkłada się po równo na oba rdzenie i jej zawartość jest duplikowana, realnie zatem mamy do wykorzystania 2 GB, a nie dwa razy tyle, jak mogliby sądzić mniej zaawansowani użytkownicy.
- Asus GeForce GTX 760 MARS – wstęp
- Galeria
- Platforma testowa
- Wydajność – Assassin's Creed III, Battlefield 3
- Wydajność – Battlefield 4
- Wydajność – Crysis 3, Far Cry 3
- Wydajność – Max Payne 3, Metro: Last Light
- Wydajność – Need For Speed Most Wanted, Shogun 2: Total War
- Wydajność – Tomb Raider, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
- Wydajność – 3DMark
- Wydajność – Unigine: Heaven 4.0, Unigine: Valley 1.0
- Pobór energii
- Głośność (ciśnienie akustyczne)
- Temperatura
- Podkręcanie
- Podsumowanie
Dla mnie przez pobór energii/głośność należy się solidna rekompensata. Wolę dopłacić 200zł, by mieć cicho, energooszczędnie (prąd sporo kosztuje). W tym przypadku 780 zaoferuje mi zarówno lepszą jakość jak i cenę.
Do tego pobierając znacznie więcej niż 290X. AMD może się uczyć od Asusa.
Taa a w BF3 i 4, czyli generalnie najważniejszych grach potrzebujących mocnego kompa jest bida z nędzą. Co mi po 100 fps w wiedźminie czy Tomb Rider?