artykuły

Ultra HD 4K – wydajność karty GeForce GTX Titan w rozdzielczości „jutra”

GeForce GTX Titan w 4K (Ultra HD)

119
15 października 2013, 17:37 Łukasz Marek

„Koniec Full HD! Nadchodzi era Ultra HD!” Tak brzmią nagłówki niemal wszystkich prospektów reklamowych monitorów i telewizorów o rozdzielczości Ultra HD 4K. Do naszej redakcji dotarło urządzenie firmy Sony o rozdzielczości ekranu 3840 × 2160, TV Bravia 55X9005A. Postanowiliśmy szybko sprawdzić, jak z tak gigantyczną liczbą pikseli poradzi sobie obecnie najszybsza jednordzeniowa karta graficzna: GeForce GTX Titan. Oto krótki test.

Spis treści

Full HD to standard, Ultra HD 4K to luksusowa przyszłość

Jak doskonale wiemy, rozdzielczość ma kolosalny wpływ na obciążenie karty graficznej. Jeszcze nie tak dawno temu stwierdzenie „Crysis chodzi mi w Full HD na Ultra” było wręcz czymś niespotykanym. Na takie słowa mogli sobie pozwolić naprawdę wybrani. Jeszcze w 2011 roku komputer zdolny osiągnąć w tej grze akceptowalną wydajność musiał być wyposażony w kartę graficzną za przynajmniej 1,5 tys. zł i procesor za mniej więcej połowę tej kwoty. W 2013 roku do grania w wysokich ustawieniach w większości gier wystarczą karty za mniej więcej 500 zł, takie jak bardzo popularny GeForce GTX 650 Ti Boost czy Radeon R7 260X. Zadowalającą wydajność w maksymalnych ustawieniach w większości gier zapewniają już karty za 700–900 zł, czyli GeForce GTX 660, Radeon R9 270X czy GeForce GTX 760 (wymieniliśmy je w kolejności od najtańszej i najwolniejszej do najdroższej i najszybszej). Ale już dziś Full HD to dla wielu przeżytek. Od jakiegoś czasu najszybsze karty graficzne testowaliśmy także w rozdzielczości 2560 × 1440. Jednak technika nie stoi w miejscu i od kilku miesięcy wiele mówi się na temat ekranów Ultra HD 4K.

Ultra HD 4K to w pewnym sensie cztery ekrany Full HD. Liczba pikseli w pionie i poziomie została podwojona, a zatem jest ich aż czterokrotnie więcej niż w popularnym formacie 1920 × 1080. Oznacza to ni mniej, ni więcej, jak tylko czterokrotnie większą ilość danych do przerobienia. Nie brzmi to zbyt optymistycznie, jeśli weźmiemy pod uwagę wysokie wymagania wobec kart graficznych w rozdzielczości 2560 × 1440. Na dobrą sprawę nawet takie za 1300–1500 zł niespecjalnie sobie radzą w tej rozdzielczości. Ogrom danych, jakie trzeba przetworzyć, doskonale obrazują rozmiary filmów w jakości Ultra HD. Podczas gdy minuta przeciętnego materiału Full HD zajmuje 90–100 MB, tak w trybie 4K jest to już ponad 300 MB. Pomyślcie, że pełnometrażowy, skompresowany film w takiej rozdzielczości zajmuje blisko 40 GB! „Zaraz, gdzie ja zostawiłem swoje SSD 1 TB?”

Jednak gry w Ultra HD 4K wcale nie muszą być aż tak wymagające. Pierwsze wyświetlacze o rozdzielczości 3840 × 2160, np. Asus PQ321 czy Samsung mają przekątną ekranu o długości 31,5 cala. Tak więc rozmiar plamki jest zdecydowanie mniejszy, a to oznacza, że wygładzanie krawędzi może być zbędne. Niestety, tego nie mogliśmy sprawdzić, gdyż użyty przez nas telewizor Sony Bravia 55X9005A ma przekątną o długości 55 cali.

Ultra HD a 4K i 8K

Warto też wspomnieć o nazewnictwie dotyczącym nowej rozdzielczości. Ultra HD odnosi się do nowych standardów, w których obrębie funkcjonują dwa tryby: 4K (3840 × 2160) oraz 8K (7680 × 4320). Trudno określić, która nazwa stanie się popularniejsza, ale niewątpliwie samo określenie „Ultra HD”, bez „4K”, nie będzie odpowiednio precyzyjne i nie powie zbyt wiele.

Nasz test w rozdzielczości Ultra HD 4K

Test przeprowadziliśmy z użyciem tylko jednej karty graficznej: GeForce GTX Titan. Jest to najmocniejsza jednordzeniowa karta dostępna obecnie na rynku. Na wykresach oprócz testów w trzech rozdzielczościach (1920 × 1080, 2560 × 1440 oraz 3840 × 2160) zamieściliśmy testy w wybranych grach przeprowadzone w rozdzielczości 4K, ale w niższych ustawieniach, w których karta zapewniała odpowiednią płynność. Tak, możemy to już powiedzieć: w wielu grach pojedynczy GeForce GTX Titan nie wystarczy do „ultra w Ultra HD”. Właśnie dlatego Nvidia w swoich komputerach GeForce BattleBox przeznaczonych do grania w rozdzielczości 4K umieszcza przynajmniej dwa GeForce'y GTX 780.

Strona:
WTFurdoinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
WTFurdoin2013.10.15, 17:45
43#1
Nie ma co, Tytan się dławi. Zabawa tylko dla bogatych.
WaltherZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Walther2013.10.15, 17:45
15#2
'oraz… nowy Radeon R9 290X, również w tandemie :)'

Jakiś przybliżony termin ? :)
eXecutableZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
eXecutable2013.10.15, 17:47
28#3
Bardzo dobry art. Oby takich więcej.
mlody_tarnowZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mlody_tarnow2013.10.15, 17:50
19#4
Przypominam, że konsole 'nowej generacji' mają problem z 1080p, a co więcej nadchodzące tytuły będą śmigać w 720p@30kl/s także nie ma co spinać pośladów na 4K.

[ironia mode off]
franczescoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
franczesco2013.10.15, 17:50
15#5
Screeny 4K omnom omnom :E
jaskólZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
jaskól2013.10.15, 17:52
-11#6

nie mam pytań......
ZodiacZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Zodiac2013.10.15, 17:54
15#7
O ile kiedys bez FHD sobie ni wyobrażałem grania w żadną grę, teraz UHD to dla mnie przerost formy. W zasadzie chybe nie tylko dla mnie, skoro konsole będą latać jak ktoś wyżej zauważył na 720p.

Na PC 4K jest fajne do pracy, gdzie potrzebny jest dobry i czytelny workspace.
StjepanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Stjepan2013.10.15, 17:57
-8#8
Na takie coś czekałem, chciałem zobaczyć jak najwydajniejsze karty graficzne poradzą sobie w rozdzielczości 4K, teraz myślę że do grania w 8K Titan jest za słaby, w grach będzie 15kl/s :O
ReveAngeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ReveAnge2013.10.15, 18:02
31#9
8K to nie dwukrotność 4K tylko czterokrotność więc raczej 5fps może wyciągnie a nie 15 :)
szefonsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szefons2013.10.15, 18:06
Jak to dobrze, że wszystkie filmy są w 4hd, nic tylko czekać na popularyzację 4hd, telewizorów i czekać na bluray z 4hd.
Zaloguj się, by móc komentować
1