Pierwszy „BioShock”, który pojawił się w połowie 2007 roku, wyglądał bardzo dobrze. Zapewniał ciekawe efekty oświetlenia, szczegółowe otoczenie oraz dość dobrą (jak na tamte czasy) rozdzielczość tekstur. Dwójka, wydana niemal 2 lata później, mogła się pochwalić tylko nieco lepszą oprawą graficzną. Niestety, „BioShock Infinite” również nie jest znaczącym krokiem naprzód w tej dziedzinie. Wszystkie części gry korzystają z właściwie tego samego silnika i trudno tego nie zauważyć. Konsekwencją jest to, że nowość jest po prostu przestarzała od strony technicznej. Dzieli ją przepaść od takich gier, jak „Crysis 3”, „Far Cry 3” czy choćby najnowszy „Tomb Raider”. Większość głośnych tytułów, które trafiły do sklepów w 2012 roku, wygląda, naszym zdaniem… nie gorzej. Oczywiście, grafika mimo to może się podobać, nawet jeśli nie jest bardzo zaawansowana. W tej sytuacji oczekiwaliśmy, że wymagania względem sprzętu będą bardzo umiarkowane i karta graficzna ze średnio dobrej półki pozwoli bez problemu zagrać w rozdzielczości Full HD. Czy tak jest, pokażemy na dalszych stronach.
Stary silnik oznacza też, że nie ma co liczyć na dobre wykorzystanie procesorów wielordzeniowych. Gra zaprzęga do pracy trochę ponad dwa rdzenie… Ale jeśli chodzi o procesory, mamy bardzo dobrą wiadomość, którą zamieściliśmy na końcowych stronach ;)
Wodotrysków nie brakuje
„BioShock Infinite” należy do programu AMD Game Evolved. Oznacza to, że nadciąga szereg technik, które zwiększają jakość wyświetlanego obrazu. Firma AMD wraz z Irrational Games mocno promuje kilka z nich, przede wszystkim Contact Hardening Shadows: jej zadaniem jest znajdowanie odległości od źródeł światła, w której cień stopniowo się „stępia”. W efekcie otrzymujemy na ekranie cień, którego „twardość” maleje wraz z odległością od źródła światła, tak jak w rzeczywistym świecie.
Innym efektem, którego użycie inżynierowie AMD silnie podkreślają, jest High Definition Ambient Occlusion (HDAO). Jego zadaniem jest określanie stopnia rozjaśnienia elementów, których okolice mogą być zaciemnione (przykładem fałdy tworzące się na tkaninach, które w zależności od ułożenia są różnie zacienione). Bezpośrednim odpowiednikiem tego rozwiązania u „zielonych” jest dobrze już znane HBAO.
Powrót do przeszłości?
Mimo że „cukierkowa” oprawa graficzna nowego „BioShocka” wygląda naprawdę dobrze (można by rzec: wręcz uroczo), zdarzają się momenty, w których... trudno cokolwiek powiedzieć, bo wyraz politowania na twarzy gracza mówi wszystko. Spójrzcie chociażby na tę teksturę dywanu i kolumny.
Co pewien czas napotykaliśmy też źle zoptymalizowane/zaprojektowane obiekty. Poniżej znajdziecie nagranie ze zbliżeniem na „zabójczą kłódkę”, która gdy tylko pojawia się w polu widzenia, jakimś czarodziejskim sposobem zmniejsza liczbę klatek na sekundę o 30–50%.
Mimo tych kilku uwag trzeba mocno podkreślić, że nowy „BioShock” wygląda naprawdę dobrze, nawet jeśli grafika jest specyficzna.
Wymagania sprzętowe
Producent twierdzi, że zagrać pozwoli komputer z dwurdzeniowym procesorem klasy Core 2 Duo (przynajmniej o taktowaniu na poziomie 2,4 GHz) lub Athlon X2 (o zegarze działającym z częstotliwością nie mniejszą niż 2,7 GHz). Jeśli chodzi o kartę graficzną, to wystarczy GeForce 8800 GT lub Radeon HD 3870. Wymagań minimalnych nie spełnia Windows XP.
Pisząc o zalecanej konfiguracji, producent oznajmia, że będą potrzebne:
- czterordzeniowy procesor (bez określania jaki),
- karta graficzna zgodna z DirectX 11: Nvidia GeForce GTX 560 lub AMD Radeon HD 6950,
- 4 GB pamięci,
- Windows 7 SP1 w wersji 64-bitowej.
Nie taki diabeł straszny, jak go malują ;)
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności zostały wykonane na platformie składającej się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i5-3570K | www.morele.net |
Płyta główna | MSI Z77A-GD55 | pl.msi.com |
Monitor | EIZO FlexScan SX2762W (27 cali, 2560 × 1440) | www.alstor.pl |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda 7200.12 1 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Karty graficzne z serii Radeon, w tym VTX3D Radeon HD 7970 X-Edition, do testów dostarczył:
Karty graficzne Nvidia GeForce do testów dostarczyła firma:
Kartę graficzną GeForce GTX 650 Ti do testów dostarczył:
System operacyjny:
- Windows 7 Ultimate 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Radeon – Catalyst 13.3 beta3,
- Nvidia GeForce – ForceWare 314.22.
BIOS płyty głównej – 7751v17.
Wyniki kart graficznych. 1920 × 1080
Przygotowaliśmy dwa miejsca testowe na mapie "Plac sali bohaterów". Test uwzględnia zniszczenie automatycznego karabinu. Wszystkie suwaki w ustawieniach graficznych były przesunięte maksymalnie w prawo.
Wyniki kart graficznych. 2560 × 1440
Przygotowaliśmy dwa miejsca testowe na mapie „Plac sali bohaterów”. Test obejmuje zniszczenie automatycznego karabinu. Wszystkie suwaki w ustawieniach graficznych były przesunięte maksymalnie w prawo.
Wyniki procesorów – AMD Radeon
Przygotowaliśmy dwa miejsca testowe na mapie „Plac sali bohaterów”. Test obejmuje zniszczenie automatycznego karabinu oraz walkę z przeciwnikami, m.in. przy użyciu ataku ptaków (umownie nazwane „Kruki”). Wszystkie suwaki w ustawieniach graficznych były przesunięte maksymalnie w prawo.
Wyniki procesorów – Nvidia GeForce GTX 680
Przygotowaliśmy dwa miejsca testowe na mapie „Plac sali bohaterów”. Test obejmuje zniszczenie automatycznego karabinu oraz walkę z przeciwnikami, m.in. przy użyciu ataku ptaków (umownie nazwane „Kruki”). Wszystkie suwaki w ustawieniach graficznych były przesunięte maksymalnie w prawo.
Podsumowanie
„BioShock Infinite” pod względem technicznym plasuje się, tak jak napisaliśmy we wstępie, bardzo daleko nie tylko za tegoroczną konkurencją, ale też zeszłoroczną. Widać to wyraźnie po szczegółowości oprawy graficznej: wiele tekstur jest w naprawdę niskiej rozdzielczości. Na przestarzałych rozwiązaniach najwięcej z pola do popisu straciły procesory: ze świecą szukać różnicy między FX-em 4300 a FX-8350. Wszystko za sprawą tego, że gra wykorzystuje tylko dwa rdzenie. Na szczęście nawet najwolniejszy z użytych w teście (Pentium G2120) bez problemu zapewni w pełni satysfakcjonującą wartość 45 kl./s*. Tak naprawdę nie ma więc znaczenia, jaki procesor działa w komputerze (o ile, rzecz jasna, będzie w miarę nowoczesny), „BioShock” bowiem i tak będzie działał w pełni płynnie, oczywiście pod warunkiem, że karta graficzna będzie odpowiednio szybka.
* Nie spodziewamy się, że ktoś zechce połączyć dwurdzeniowe Pentium z GeForce'em.
Jaka karta graficzna do „BioShocka Infinite”?
Lepsze wyniki kart AMD Radeon nie powinny być dla nikogo zaskoczeniem. Radeon HD 7970 (nie GHz Edition) jest znacznie szybszy od GTX-a 680, podczas gdy zwykle (w innych grach) relacje są odwrotne. Jedynie GeForce GTX Titan trzyma poziom, ale trzeba pamiętać, że jest znacznie droższy.
Warto zwrócić uwagę na to, jak niską wydajność ma poprzednia generacja kart Nvidii: GTX 580 jest porównywalnie szybki jak GTX 650 Ti (nie BOOST). Wielu użytkowników GeForce'ów zgłasza też bardzo krótkie zacięcia, które występują w losowych momentach, zwykle podczas przechodzenia między różnymi obszarami. My również je zaobserwowaliśmy. Nie przeszkadzają one co prawda w rozgrywce (nie występują w kluczowych momentach), ale niewątpliwie są bardzo denerwujące. Mamy nadzieję, że Nvidia szybko usunie ten problem, a także poprawi wydajność poprzedniej generacji swoich produktów.
Do płynnej gry w rozdzielczości 1920 × 1080 wystarczy karta pokroju Radeona HD 7790 lub GeForce'a GTX 650 Ti BOOST. Ktoś, kto chciałby zagrać w maksymalnych ustawieniach w 2560 × 1440, bez Radeona HD 7950 lub GeForce'a GTX 660 Ti nie powinien do nowego „BioShocka” podchodzić.
Słowo końcowe
„BioShock Infinite” jest przykładem gry, która wygląda przeciętnie, a wymaga mocnego sprzętu. Co prawda wymagania te dotyczą przede wszystkim karty graficznej, ale naszym zdaniem są one zbyt wysokie, jak na techniczne zaawansowanie oprawy wizualnej, nawet jeśli może się ona podobać.
Karty graficzne z serii Radeon, w tym VTX3D Radeon HD 7970 X-Edition, do testów dostarczył:
Karty graficzne Nvidia GeForce do testów dostarczyła firma:
Kartę graficzną GeForce GTX Titan do testów dostarczył:
Wyniki kart graficznych na ustawieniach: bardzo wysokich i wysokich w 1920 × 1080
Oto dodatkowe testy kart graficznych na niższych ustawieniach graficznych.