artykuły

PlayStation 4 – specyfikacja. Procesor i układ graficzny AMD

Idą nowe gry

330
21 lutego 2013, 10:10 Mateusz Brzostek i Eryk Napierała

Dla graczy właśnie rozpoczyna się nowa era. Dziś w nocy w Nowym Jorku Sony pokazało zapowiedziało zupełnie nową konsolę stacjonarną z rodziny PlayStation – PlayStation 4. Taka nowość nie trafia się codziennie – ostatni raz prawie siedem lat temu. Chociaż główny bohater imprezy nie pojawił się na niej, więc nie wiemy nawet, jak wygląda, firma potwierdziła większość dotychczas opublikowanych plotek na temat budowy konsoli i kontrolera oraz nowych funkcji platformy, a także... przedstawiła gry nowej generacji – coś, czego właściciele staruszki Trójki wyczekują najbardziej.

Spis treści

Oficjalny zwiastun konsoli

Nowy pad i nowa kamera

Czwarta wersja głównego kontrolera konsoli Sony – pada DualShock – zachowuje styl poprzedników, ale ma coś, czego próżno w nich szukać: dwupunktową płytkę dotykową, pozwalającą kontrolować gry w zupełnie nowy sposób niż do tej pory. Tak jak poprzednia wersja nowy pad łączy się z konsolą za pomocą interfejsu Bluetooth (w wersji 2.1) lub kabla. Ten drugi służy również do ładowania wbudowanego akumulatora (o pojemności 1000 mAh), przy czym jest zgodny z interfejsem USB (gniazdo Micro-B), dzięki czemu można wykorzystać uniwersalne ładowarki obsługujące ten standard lub... komputer.

Na tylnej (zwróconej tyłem do użytkownika) ściance kontrolera umieszczono diodę mogącą świecić wszystkimi kolorami tęczy. Nie jest to bynajmniej jedynie gadżet, bo dioda ma służyć do identyfikacji gracza: każdy pad podłączony do konsoli będzie mieć inny kolor, odzwierciedlany w samej grze, na przykład jako kolor postaci kierowanej przez gracza. Podświetlenie będzie się zmieniać także w zależności od akcji na ekranie, jeśli postać dozna obrażeń itd. Nie zabraknie jednakże wibracji obecnych w DualShocku do tej pory.

Sama dioda została umieszczona w taki sposób, by jej kolor mógł być odczytywany przez kamerę PlayStation 4 Eye skierowaną w stronę grających. To zupełnie nowe urządzenie, bardzo przypominające Kinecta do konsoli Xbox 360; ma zestaw mikrofonów oraz dwie szerokokątne kamery z matrycami o rozdzielczości 1280 × 800 pikseli. Kamery mogą przechwytywać obraz w pełnej rozdzielczości z prędkością 60 kl./s, a po jej zmniejszeniu (do 300 × 192 pikseli) – nawet... 240 kl./s. Jedno takie oko rejestruje zwykły, kolorowy obraz, drugie odczytuje głębię, czyli położenie padów lub kontrolerów PlayStation Move (więc także graczy) w przestrzeni. Wewnątrz nowego DualShocka zamontowano trzyosiowy żyroskop i akcelerometr, również umożliwiające śledzenie położenia.

Strona:
ClawZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Claw2013.02.21, 10:19
40#1
Mam nadzieję, że dzieki architekturze x86, nie będzie już problemów z wprowadzeniem gier na PCty.
eagleZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
eagle2013.02.21, 10:21
30#2
Najważniejszą sprawą jest wspólna pamięć dla gpu i cpu.
ZeXeLZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ZeXeL2013.02.21, 10:21
14#3
W końcu gry nie będą upośledzane.
jackowoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
jackowo2013.02.21, 10:22
28#4
mooon @ 2013.02.21 10:21  Post: 637803
Najważniejszą sprawą jest wspólna pamięć dla gpu i cpu.

Dokładnie! Bardzo jestem ciekaw, jaki wpływ na gry będzie miało zastosowanie procesora x86 w konsoli. Zdaje się, że dzięki temu nie trzeba będzie tyle czekać na grę na PC, jeśli ta w pierwszej kolejności wyszła na konsole, prawda?
SebZMCZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SebZMC2013.02.21, 10:24
42#5
To była ostatnia deska ratunku dla AMD. Mają farta ;)
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2013.02.21, 10:25
-9#6
Bardzo ciekaw APU...
20cu ma 7870 przy powierzchni 212mm^2 (18CU@PS4). Taka moc graficzna robi wrażenie vs poprzednie konsole. Jednak nie na tle dzisiejszych GPU.
Gdy wchodził xbox posiadał GPU wykraczające poza to co było i świetne rozwiązanie z 'AA'. Dziś mamy PC-ta z GPU, które nie wygląda na nic nowego, wykraczającego poza to co jest. CPU bardzo słabe na tle IB. Znowu Xbox posiadał 3rdzeniowy procesor przez długie lata wyprzedzający to co wtedy było...

Pytanie co zaprezentuje MS? Czy będzie to mocny procesor i dGPU? Może APU steamroller+dGPU?

Na dzień dzisiejszy absurdalnym limitem dla PCta jest 8GB GDDR5. To jedyny chyba element sprzętowy, który musi dogonić PS4. Tak jak pisał Arval, to PCty absurdalnie mogą być tutaj limitem dla PS4 przez jakiś czas bo muszą tworzyć gry, które zmieszczą się w tym co jest.

Nie mogę się doczekać Gran Turismo !
____
|Jako PCtowieć idealny konfig. Gry z PS4 powinny ruszyć na 'wszystkim'. Havok na GPU nie mogłem w to uwierzyć.

CougarV6Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
CougarV62013.02.21, 10:25
40#7
Przejście na PCtową architekturę dobrze wróży graczom PCtowym i z tego się cieszę. Wykorzystanie układów akurat AMD też mnie cieszy, bo pomoże firmie stanąć na nogi (Jest to w interesie WSZYSTKICH) to raz, a dwa znacząco wzmocni wykorzystanie HAVOC'a w grach zamiast sztucznie (czyt płatnie) promowanego na siłę Physx.
Duża ilość pamięci to także dobra wiadomość, bo była to bolączka poprzedniej generacji.
Teraz czekamy co powie nam Microsoft.
wuzetkowiecZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
wuzetkowiec2013.02.21, 10:27
19#8
Jest moc :)
rayfeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
rayfe2013.02.21, 10:32
16#9
wuzetkowiec @ 2013.02.21 10:27  Post: 637809
Jest moc :)

Ale nie ma (?) ceny...
WibowitZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Wibowit2013.02.21, 10:33
16#10
jackowo @ 2013.02.21 10:22  Post: 637805
mooon @ 2013.02.21 10:21  Post: 637803
Najważniejszą sprawą jest wspólna pamięć dla gpu i cpu.

Dokładnie! Bardzo jestem ciekaw, jaki wpływ na gry będzie miało zastosowanie procesora x86 w konsoli. Zdaje się, że dzięki temu nie trzeba będzie tyle czekać na grę na PC, jeśli ta w pierwszej kolejności wyszła na konsole, prawda?

Między konsolami, a pecetami jest pewna bardzo ważna różnica z punktu widzenia oprogramowania - PC wymagają warstwy abstrakcji typu OpenGL lub Direct3D, z powodu dużej ilości różnych konfiguracji, typów układów itp W przypadku konsol programiści mają dostęp do bebechów bezpośrednio i mogą bezpośrednio ładować dane i polecenia do GPU. Dlatego niekoniecznie wersje na PC będą tak samo efektywne jak wersje na konsole. Jeśli chodzi o narzut sterowników to widać to było już nieraz w testach PCLabowych w grach ograniczanych przez CPU.
Zaloguj się, by móc komentować
1