Laptopy
Artykuł
Robert Graczyk, Poniedziałek, 25 lutego 2013, 12:00

Laptopy są z nami tak długo, że już zdążyły się opatrzyć. Świeżym powiewem był swego czasu MacBook Air, a ostatnio – ultrabooki, ale z którejkolwiek strony by spojrzeć na ten sprzęt, nadal są to stare, dobre laptopy, tyle że z grubą warstwą makijażu: smuklejsze obudowy i lepsze materiały niespecjalnie przekładają się na poprawę funkcjonalności. Dlatego bardzo ucieszyło nas to, że Intel rozpoczął następny etap wdrażania ultrabooków, wprowadzając urządzenia konwertowalne, czyli takie, które łączą w sobie zalety laptopów i tabletów.

Laptop + tablet = ultrabook konwertowalny

Komputery przenośne wyposażone w dotykowe ekrany i dające się złożyć w taki sposób, aby zapewniały wygodę użytkowania charakterystyczną dla tabletów, to nic nowego. Tego typu urządzenia są z nami od co najmniej dekady (nie potrafimy dokładnie określić, kto był pierwszy, ale przykładowo jeden z członków naszej redakcji nadal korzysta z konwertowalnego HP, który ma już blisko 6 lat), nigdy jednak nie zdobyły większej popularności. Problemem były wcześniejsze wersje systemu Windows, które nie sprawdzały się w połączeniu z ekranami dotykowymi, i choć niektórzy producenci próbowali ratować sytuację, dodając nakładki systemowe zoptymalizowane pod kątem dotyku, to zwykli użytkownicy postrzegali laptopy konwertowalne raczej w kategoriach ciekawostki.

Ten laptop nie jest śpiewem przyszłości, ani nawet teraźniejszości. To raczej kilkuletnia ballada z minionej epoki ;)

Ale zmieniły się czasy i urządzenia, z których korzystamy. Obecnie serca młodych użytkowników podbijają coraz mocniejsze smartfony i tablety, przy których tradycyjne laptopy wyglądają staromodnie i wręcz nieporęcznie. Dlatego właśnie Microsoft, wprowadzając Windows 8, wyciągnął dłoń w kierunku osób przyzwyczajonych do obsługi urządzeń za pomocą dotyku, a producenci komputerów przenośnych odświeżyli swoje stare projekty i wprowadzili do sprzedaży sporą liczbę modeli konwertowalnych. Idąc jednak z duchem czasu, przygotowali laptopy smukłe, szybkie, bezpieczne i zapewniające przyzwoity czas działania – ultrabooki konwertowalne.

Teraźniejszość jest znacznie ciekawsza

Czym tak właściwie jest ultrabook, obszerniej wyjaśnialiśmy w niedawnym teście przeglądowym. Dlatego, żeby się nie powtarzać, tym razem jedynie wymienimy najważniejsze cechy tych smukłych laptopów, jednocześnie zachęcając do przeczytania strony dotyczącej kategorii ultra.

Najważniejsze cechy ultrabooków:

  • są szybkie (na pokładzie musi się znaleźć niskonapięciowy procesor z rodziny Core i);
  • są cienkie (grubość nie powinna przekraczać 21 mm);
  • działają długo na zasilaniu akumulatorowym (minimum to 5 godzin);
  • błyskawicznie się uruchamiają (ze stanu hibernacji powinny się wybudzać w ciągu 7 sekund);
  • są bezpieczne (obsługują technikę Intel Anti-Theft);
  • są wyposażone w nowoczesne interfejsy służące do komunikacji (Wi-Fi obsługujące technikę bezprzewodowego przesyłania obrazu na ekran, na przykład telewizora, czy USB 3.0).
Ocena artykułu:
Ocen: 8
Zaloguj się, by móc oceniać
Greg.Z (2013.02.25, 12:22)
Ocena: 0

0%
Yoga wygląda rewelacyjnie! :) Zgadzam się jednak z autorem, że jeśli można wydać trochę więcej gotówki, to Dell XPS jest najlepszym wyborem.

Ta ramka jest rzeczywiście taka sztywna? Nie trzeba się obawiać o jej solidność?
użyszkodnik2 (2013.02.25, 12:24)
Ocena: 0

0%
Może wypadłem z obiegu, ale laptopy hybrydowe to jakie?
focus (2013.02.25, 12:26)
Ocena: 0

0%
użyszkodnik2 @ 2013.02.25 12:24  Post: 639462
Może wypadłem z obiegu, ale laptopy hybrydowe to jakie?

Nie ma ich zbyt wiele, ale przetestowaliśmy już trzy takie urządzenia:

Asus VivoTab TF810
Samsung Smart PC
HP Envy x2
użyszkodnik2 (2013.02.25, 12:28)
Ocena: 0

0%
focus @ 2013.02.25 12:26  Post: 639463
użyszkodnik2 @ 2013.02.25 12:24  Post: 639462
Może wypadłem z obiegu, ale laptopy hybrydowe to jakie?

Nie ma ich zbyt wiele, ale przetestowaliśmy już trzy takie urządzenia:

Asus VivoTab TF810
Samsung Smart PC
HP Envy x2

O, dzięki. Zobaczę co to takiego :)

Ale widzę, że to ma Atoma.....
yorobo (2013.02.25, 12:32)

0%
Greg.Z @ 2013.02.25 12:22  Post: 639461
Yoga wygląda rewelacyjnie! :) Zgadzam się jednak z autorem, że jeśli można wydać trochę więcej gotówki, to Dell XPS jest najlepszym wyborem.

Ta ramka jest rzeczywiście taka sztywna? Nie trzeba się obawiać o jej solidność?


Jest zaskakująco dobrze - ramka jest tak solidna, że zachowuje większą sztywność niż konstrukcje ekranów w tradycyjnych laptopach z niższej półki :)
yorobo (2013.02.25, 12:34)

0%
użyszkodnik2 @ 2013.02.25 12:28  Post: 639464
focus @ 2013.02.25 12:26  Post: 639463
(...)

Nie ma ich zbyt wiele, ale przetestowaliśmy już trzy takie urządzenia:

Asus VivoTab TF810
Samsung Smart PC
HP Envy x2

O, dzięki. Zobaczę co to takiego :)

Ale widzę, że to ma Atoma.....


Są też modele z Pentiumem, Core i3 oraz Core i5 (oczywiście w wersjach niskonapięciowych). My akurat mieliśmy same Atomy :P
jackowo (2013.02.25, 12:36)
Ocena: 1

0%
użyszkodnik2 @ 2013.02.25 12:28  Post: 639464
focus @ 2013.02.25 12:26  Post: 639463
(...)

Nie ma ich zbyt wiele, ale przetestowaliśmy już trzy takie urządzenia:

Asus VivoTab TF810
Samsung Smart PC
HP Envy x2

O, dzięki. Zobaczę co to takiego :)

Ale widzę, że to ma Atoma.....

Spokojnie da radę! To jest sprzęt głównie do netu, zdjęc i filmów i w tego typu zadaniach w zupełności wystarcza.
focus (2013.02.25, 12:36)
Ocena: 0

0%
użyszkodnik2 @ 2013.02.25 12:28  Post: 639464
focus @ 2013.02.25 12:26  Post: 639463
(...)

Nie ma ich zbyt wiele, ale przetestowaliśmy już trzy takie urządzenia:

Asus VivoTab TF810
Samsung Smart PC
HP Envy x2

O, dzięki. Zobaczę co to takiego :)

Ale widzę, że to ma Atoma.....

Atom w podstawowych zastosowaniach daje rady - jest i tak znacznie szybszy od konstrukcji ARM-owych.

W każdym razie masz wybór: albo tablet na ARM (niektóre modele mają doczepianą klawiaturę), albo takiego laptopa hybrydowego (wciąż dość niska wydajność), ale właśnie takiego ultrabooka konwertowalnego - dużo szybszy, ale też dużo większy i cięższy.
użyszkodnik2 (2013.02.25, 12:38)
Ocena: 0

0%
yorobo @ 2013.02.25 12:34  Post: 639470
użyszkodnik2 @ 2013.02.25 12:28  Post: 639464
(...)

O, dzięki. Zobaczę co to takiego :)

Ale widzę, że to ma Atoma.....


Są też modele z Pentiumem, Core i3 oraz Core i5 (oczywiście w wersjach niskonapięciowych). My akurat mieliśmy same Atomy :P

Taki pełny Core i5 (nawet jeśli niskonapięciowy)? Nie grzeje się to?
Greg.Z (2013.02.25, 12:39)
Ocena: 3

0%
W każdym razie Pclab czyta w moich myślach. Chciałem sobie sprawić takie urządzenia niebawem, a tu test :)
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane