artykuły

Nowy 3DMark – rzut oka na benchmark ery tabletów i smartfonów

Trzy nowe 3DMarki w jednym

72
4 lutego 2013, 19:00 Mateusz Brzostek i Łukasz Marek

Podsumowanie

Nowy 3DMark jest skazany na sukces. To nie przesada – test „Ice Storm” będzie pierwszym tego typu benchmarkiem pozwalającym porównać bezpośrednio tablety, smartfony, laptopy i pecety, choć różnią się one między sobą architekturami procesorów i systemami operacyjnymi. Nie jesteśmy pewni, na ile zasadne będą takie porównania – w końcu te urządzenia są wykorzystywane w innych celach, więc nie muszą być mierzone tą samą miarą. Ale nawet gdyby miało to być bezsensowne, to prasa, czytelnicy, a przede wszystkim producenci uwielbiają porównywać liczby.

Inaczej może być z popularnością pozostałych testów. „Cloud Gate” zapewne będzie umiarkowanie popularny wśród użytkowników i producentów sprzętu z niskiej i średnio dobrej półki. Ale większość tych komputerów obsługuje DirectX 11, a wiele z nich ma ekrany o rozdzielczości 1920 × 1080, zatem z powodzeniem można w ich przypadku korzystać z testu „Fire Strike”.

Ostatni test ma przyciągnąć „entuzjastów”, w tym miłośników ekstremalnego podkręcania. Nie wiadomo jednak, czy Futuremark pokaże się tej społeczności z dobrej strony. We wspomnianej dokumentacji twórcy programu rezerwują dla siebie określenie „rekord świata” – jedynym źródłem informacji o rekordach świata ma być prowadzony przez nich ranking „Hall of Fame”. Oznacza to jawne odcięcie się od społeczności entuzjastów, którzy od dawna są niezadowoleni z tego rankingu. Futuremark dopuszcza dodawanie do niego tylko wyników osiągniętych z użyciem zaaprobowanych wersji sterowników, a na aprobatę nowych wersji niekiedy trzeba czekać miesiącami. Oszukane wyniki często goszczą na szczytach rankingów, a funkcja automatycznego wykrywania parametrów sprzętu częściej zupełnie nie działa, niż się do czegoś przydaje. To niezadowolenie sprawiło, że powstała liga HWBot.org, którą teraz wspiera wielu producentów sprzętu, zakochanych w możliwości reklamowania rekordów osiągniętych za pomocą ich urządzeń. Futuremarkowi z pewnością nieśpieszno na wojnę z entuzjastami, ale będzie musiał naprawdę się postarać, żeby odzyskać ich zaufanie.

Gdzie się podziały tamte 3DMarki...

Odkąd do sieci wyciekły pierwsze zrzuty ekranu z nowego 3DMarka, rozległy się głosy, że kolejne edycje nie podnoszą już poprzeczki i nie są dla twórców gier wzorem graficznej doskonałości. I rzeczywiście, ostatnie 3DMarki mogą się nie podobać. Zarzuca się twórcom, że świat przedstawiony w scenach testowych jest zasłonięty nadmiernymi rozmyciami, poświatami, migotaniem i efekciarskimi filtrami.

3DMark w trybie „wszystkie suwaki w prawo” w rozdzielczości 2560 × 1440

Naszych zastrzeżeń nie budzi techniczna strona tej grafiki: głębia ostrości, dynamiczne oświetlenie, odbicia, wolumetryczne oświetlenie i setka innych technik to bardzo pożądane usprawnienia. Chodzi o to, że przedstawione obrazy nie zachwycają czysto wizualnie. Wystarczy spojrzeć choćby na demo „Samaritan”, zrealizowane przecież za pomocą nie najnowszego silnika, aby zobaczyć, że wszystkie wymienione efekty nie muszą przeszkadzać i rozmywać obrazu; wręcz przeciwnie, stają się dodatkowymi środkami wyrazu artystycznego. Trzeba się po prostu pogodzić z tym, że Futuremark nie tworzy gier. Wydany przez tę firmę „Shattered Horizon” miał pewne zalety, ale walory artystyczne do nich nie należały. 3DMark ma za zadanie śledzić i przewidywać rozwój technik graficznych – sztuki trzeba szukać w dziełach artystów, nie programistów.

Nowego 3DMarka możecie pobrać z serwisu pliki.onet.pl

Strona:
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2013.02.04, 19:03
Wyników kilku kart graficznych jeszcze brakuje, ale będą one uzupełnione niebawem.
cienislawZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
cienislaw2013.02.04, 19:08
a sam benchmark można pobrać z Onet Pliki. ciekawe czy serwer wytrzyma...
jackowoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
jackowo2013.02.04, 19:18
26#3
Czy tylko ja mam wrażenie, że ten najnowszy 'czydemark' wyglądem odstaje od dzisiejszych gier?
ADeHaDeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ADeHaDe2013.02.04, 19:27
-7#4
I jednak Radeony górą.
OlsonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Olson2013.02.04, 19:28
cienislaw @ 2013.02.04 19:08  Post: 634193
a sam benchmark można pobrać z Onet Pliki. ciekawe czy serwer wytrzyma...


to sprawdzamy czy wytrzyma ... :-)
http://pliki.onet.pl/3DMark,Kompleksowe,Windows,112719.html
FarCry3Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
FarCry32013.02.04, 19:29
12#6
Ten 3dmark tylko potwierdza moją opinię na temat tego typu testów - nie ufać! Relacje kart graficznych w grach typu Far Cry 3, Metro 2033, Crysis 2 są jednak inne.
WujekRadaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
WujekRada2013.02.04, 19:32
-9#7
A wiadomo dokładnie kiedy bedą wersje mobilne ? Chciałbym sprawdzić mojego pc, ipada i The one x ;)
rayfeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
rayfe2013.02.04, 19:34
Chyba jednak lepiej testować grami albo markami które już są z nami od dłuższego czasu tj vantage i 11. Poza tym zawsze trzeba uzupełnić recenzje testami w grach ;)
*Konto usunięte*2013.02.04, 19:34
-1#9
ADeHaDe @ 2013.02.04 19:27  Post: 634202
I jednak Radeony górą.

'wirtualnie', choć na benchmarku już nie takie rzeczy pokazywali. Zrobienie dobrego testu widać wymaga nie tyle co umiejętności co rzetelnego podejścia. 3d mark obiektywnym testem raczej nie będzie w tej wersji może zabrakło umiejętności, może rzetelności. Gry się zmieniają i za parę lat jedyna możliwość porównania kart to będzie 3d mark. Ten preferuje niemiłosiernie radeony.
Może tak obciąża CPU?

Jest wiele możliwości, ale faktem jest, że w pocie czoła nie pracowali nad optymalizacją i na tym by grafika była najważniejsza. Pracowali nad tym by działało iOS/Android/WinRT/Win...
Adi-CZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Adi-C2013.02.04, 19:35
13#10
7770 szybszy od 560ti? Dobrze wiedzieć.

Teraz nv/amd zamiast siedzieć i poprawiać stery pod gry, to będą siedzieć i optymalizować pod kolejnego ściemnionego marka żeby wyciągnąć więcej numerków. Gry tylko na tym stracą.
Porównywać wydajność należy w grach, i to używając nie min/avg fps, tylko milisekund na klatkę, czyli 'czy jest stutter czy nie'. Ostatnio techreport narobił szumu na ten temat (film slowmo ze skyrim) i co? I amd grzecznie podreptało i poprawiło stery! Efekt- płynniejsze gry! I tak ta branża działać powinna, ale nie - teraz będą siedzieć i kombinować żeby więcej punkcików w smarku wyszło. A gry? I ich faktyczna płynność? A kogo to obchodzi, liczy się kto ma dłuższy słupek...
Dżizas!
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
6