Rome II: Total War – test kart graficznych i procesorów
Gry strategiczne o takim rozmachu, jaki ma seria Total War, zawsze są utrapieniem dla sprzętu, szczególnie procesora. Do wygenerowania są tysiące obiektów. Dla każdego z nich trzeba policzyć między innymi fizykę czy sztuczną inteligencję. Ponieważ główny strateg w osobie gracza siedzącego przed komputerem zawsze chce mieć dobry punkt obserwacyjny, nieustannie go zmienia. Raz ustawia widok na pole walki tak, aby widzieć w danym momencie jak najwięcej, innym razem nieco przybliża obraz. Zwykle jednak nie stosuje się maksymalnego przybliżenia na poziomie gruntu, charakterystycznego dla wbudowanych testów lub poprzedzających bitwę filmów renderowanych z użyciem silnika gry. W związku z tym przez większość czasu na ekranie widoczna jest ogromna liczba obiektów, a tym samym nie można ich wykluczyć z obliczeń i odciążyć choć na chwilę jednostki centralnej. Obciążenie jest praktycznie stałe i procesor w grach z serii Total War cały czas pracuje pełną parą, o czym zresztą przekonali się ci, którzy grali we wcześniejsze.
Rome II: Total War – konfiguracja minimalna (1024 × 768):
- system operacyjny: Windows XP / Vista / 7 / 8;
- procesor: dwurdzeniowy Intel 2 GHz lub jednordzeniowy Intel 2,6 GHz;
- pamięć operacyjna: 2 GB;
- karta graficzna: kompatybilna z DirectX 9.0c, z 512 MB pamięci.
Jednordzeniowy procesor o taktowaniu na poziomie 2,6 GHz lub 2-gigahercowy dwurdzeniowiec? Wymagania są naprawdę minimalne i nawet nieco dziwią, choć producent sam przyznaje, że sprzęt określony jako minimalny wystarczy wyłącznie do grania w rozdzielczości 1024 × 768, jak w 15-calowych monitorach sprzed 7–8 lat ;)
Rome II: Total War – konfiguracja zalecana (1920 × 1080):
- system operacyjny: Windows 7 / 8;
- procesor: Intel Core i5 drugiej generacji lub szybszy;
- pamięć operacyjna: 4 GB;
- karta graficzna: kompatybilna z DirectX 11 z 1 GB pamięci.
Procesor Intel Core i5 drugiej generacji to już nie przelewki, bo na razie wciąż jest niedościgniony w grach dla jakichkolwiek produktów AMD. Wydawca i zarazem producent gry najwyraźniej zdaje sobie sprawę z tego, jak ogromne ma ona wymagania względem jednostki centralnej.
Procedura i miejsce testowe
Wybraliśmy jedną z kanonu historycznych bitew: inwazję na Kartaginę. Gdy zaczynamy, na miejscu stoi już kilkanaście statków wypakowanych po brzegi naszymi jednostkami. Ta scena doskonale pokazuje graficzne możliwości gry: wygląd wody jest urzekający, a szczegółowość statków oraz dalszego krajobrazu robi wrażenie. Gdybyśmy tylko mieli monitor o rozdzielczości 4K… i sprzęt, który zdołałby utrzymać płynność rozgrywki ;)
Gra zapewnia aż sześć predefiniowanych ustawień szczegółowości obrazu: Extreme, Ultra, Very High, High, Medium oraz Low. Po kilka najmocniejszych kart graficznych z obozów AMD i Nvidii postanowiliśmy przetestować w dwóch ustawieniach: Extreme oraz Ultra (różnica w jakości i wydajności między Ultra a Very High jest symboliczna). Pozostałe karty podołają jedynie ustawieniom High, dlatego w takich były testowane.
Porównanie ogólnej wydajności w poszczególnych ustawieniach z użyciem karty ze średniego segmentu (Radeon HD 7850) zamieściliśmy na stronie siódmej. Tam znajdują się również zrzuty ekranu z porównaniem ustawień graficznych (od najwyższych do najniższych).
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności zostały wykonane na platformie składającej się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-2600K @ 4700 MHz | www.morele.net |
Płyta główna | MSI Z77A-GD55 | pl.msi.com |
Monitor | EIZO FlexScan SX2762W (27 cali, 2560 × 1440) | www.alstor.pl |
Sprzęt do porównania | Karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Karty graficzne z serii AMD Radeon do testów dostarczył:
Karty graficzne Nvidia GeForce GTX 660 oraz GTX 660 Ti do testów dostarczyła firma:
Karty graficzne GeForce GTX 650 Ti oraz GTX 650 Ti Boost do testów dostarczyła firma:
Kartę graficzną GeForce GTX 650 do testów dostarczyła firma:
System operacyjny:
- Windows 7 Ultimate 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Radeon – Catalyst 13.8 beta 2;
- Nvidia GeForce – ForceWare 326.80 beta.
BIOS płyty głównej – 7751v17.
Wyniki kart graficznych. Tryb Extreme
Wyniki kart graficznych. Tryb Ultra
Wyniki kart graficznych. Tryb High
Wyniki procesorów. Tryb Extreme
Wyniki procesorów – Tryb High
Ustawienia a wydajność – AMD Radeon HD 7850
Konfigurację z kartą ze średniego segmentu (Radeon HD 7850) postanowiliśmy przetestować również w każdym z zestawów predefiniowanych parametrów: od bardzo wysokiej jakości obrazu aż do niskiej.
Poniżej przedstawiamy również porównanie jakości grafiki na predefiniowanych ustawieniach gry.
Ustawienia Extreme
Ustawienia Ultra
Ustawienia Very High
Ustawienia High
Ustawienia Medium
Ustawienia Low
Podsumowanie – jaka karta graficzna do Rome II: Total War?
Wykresy wydajności są bardzo płaskie, co nie powinno nikogo dziwić. Wyraźnie widać, że większość kart docierała do granicy możliwości Core i7-2600K @ 4,7 GHz. Ta gra ma tak ogromne wymagania wobec procesora, że z powodzeniem można wybrać kartę średniej klasy i połączyć ją z najszybszym obecnie na rynku CPU – i będzie to zestaw optymalny. Odwrotna konfiguracja (mocna karta graficzna, ale słaby procesor) zupełnie się nie sprawdzi w tej grze.
Żeby móc zagrać w maksymalnych ustawieniach (tryb: Extreme) w rozdzielczości 1920 × 1080, trzeba mieć kartę za mniej więcej 1000 zł: Radeon HD 7950 lub GeForce'a GTX 760.
Do ustawień Ultra wystarczą nieco tańsze karty, na przykład Radeon HD 7870 lub GeForce GTX 660.
Ustawienie High, w którym to jakość obrazu, między innymi wody, znacznie spada, pozwoli zagrać posiadaczom kart za mniej więcej 300–400 złotych, takich jak Radeon HD 7750 i GeForce GTX 650.
Jaki procesor do Rome II: Total War?
Wymagania co do procesora są znacznie, znacznie wyższe. Do gry w ustawieniach Extreme nie ma co podchodzić bez podkręconego do przynajmniej 4,5 GHz Core i5 lub Core i7. Jedynie w przypadku czołowych Haswelli można przyjąć, że podkręcanie nie jest konieczne.
Do ustawienia High wystarczą już wyraźnie słabsze procesory. Jednostki klasy Core i3-3240, FX-6300 i lepsze powinny w nim zapewnić wystarczającą płynność. Mówiąc: wystarczającą, mamy na myśli grę w co najmniej 25 kl./s.
I na tym moglibyśmy zakończyć, gdyby nie to, że nie ma dziś procesora, który pozwoliłby wyświetlić przynajmniej 25 kl./s w trybie Extreme podczas gry czterech na czterech. Wówczas Core i7-3930K @ 4,5 GHz zapewniał zaledwie 17–18 kl./s. Niestety, wykorzystanie sześciu rdzeni w tej grze jest mizerne, silnik umie spożytkować moc jedynie czterech. Różnica między Pentium a Core i5 jest znacząca, blisko dwukrotna.
Karty graficzne z serii AMD Radeon do testów dostarczyła firma:
Karty graficzne Nvidia GeForce GTX 660 oraz GTX 660 Ti do testów dostarczyła firma:
Karty graficzne GeForce GTX 650 Ti oraz GTX 650 Ti Boost do testów dostarczyła firma:
Kartę graficzną GeForce GTX 650 do testów dostarczyła firma: