Karty graficzne
Artykuł
Łukasz Marek, Czwartek, 29 listopada 2012, 18:14

Wygląda na to, że seria Far Cry ma ustalony cykl wydawniczy: każda kolejna część pojawia się co cztery lata. Dziś do sprzedaży trafia Far Cry 3. Wcielamy się w Jasona Brody'ego, który będąc na wakacjach, wpada w niezłe tarapaty i... Nie zdradzimy nic więcej, bo za kilka dni będziecie mogli o tym przeczytać w naszej recenzji. Na razie powiemy tylko tyle, że grafika jest zdecydowanie ponadprzeciętna, a rajska wyspa, ze swoją różnorodną roślinnością, stwarza programistom rozległe pole do popisu. Ale nie jest tajemnicą, że aby to wszystko płynnie wyświetlić, trzeba mieć niezły sprzęt. Jaki? Oto test kart graficznych i procesorów w Far Cry 3!

Far Cry 3

Kiedy w pierwszym kwartale 2004 roku pojawił się Far Cry, gracze byli zachwyceni. Tropikalne tereny doskonale nadają się do tego, aby umieścić w nich akcję świetnie wyglądającej gry. Potwierdzają to takie tytuły jak kultowy już Crysis, a nawet Sniper: Ghost Warrior. Z jakiegoś powodu wydarzenia w Dwójce rozgrywają się w Afryce, gdzie znacznie częściej mieliśmy do czynienia z pustynią i sawanną. Nie wyszło to produkcji na dobre, grafika wydawała się wyblakła, a mierna, naszym zdaniem, jakość samej rozgrywki nie sprzyjała biciu rekordów sprzedaży. Far Cry wraca jednak w niezłym stylu... przynajmniej pod względem jakości oprawy graficznej. Trzecia część to powrót do podstaw: Ubisoft rękoma czterech zespołów (Montreal, Shanghai, Massive Entertainment i Reflections) na nowo osadził akcję w miejscu, gdzie widoki są najprzyjemniejsze dla oczu gracza, czyli na tropikalnej wyspie. Zgodnie z tradycją powrót w tego typu scenerię jest zabójczy dla sprzętu komputerowego. 

Najsłabsza konfiguracja nadająca się, zdaniem producenta, do gry

  • procesor – dwurdzeniowy: Intel Core 2 Duo E6700 (2,66 GHz) lub AMD Athlon 64 X2 (3,0 GHz),
  • pamięć – 4 GB,
  • karta graficzna – wyposażona w 512 MB pamięci, z obsługą DirectX 9.0 oraz Shader Model 4.0.

Minimalne wymagania spełni praktycznie każdy w miarę nowoczesny komputer. Nawet kilkuletnie procesory dwurdzeniowe mają pozwolić na grę w najniższych ustawieniach. Jeśli chodzi o karty graficzne, to w przeciwieństwie do procesorów nie zostały podane żadne przykłady. Wiemy tylko, że karta ma obsługiwać Shader Model 4.0 i mieć 512 MB pamięci, aby zapewnić względny komfort zabawy. My pokusimy się tutaj o wskazanie Radeona HD 2900 XT i GeForce'a 8800 Ultra.

Zalecana konfiguracja

  • procesor – dwurdzeniowy: Intel Core i3-350 lub AMD Phenom II X2 565,
  • pamięć – 6 GB,
  • karta graficzna – wyposażona w 1024 MB pamięci, z obsługą DirectX 11 oraz Shader Model 4.0.

Zaleca się procesory szybsze od podanego wcześniej minimum, ale w dalszym ciągu są to dwurdzeniowce. W wyższych ustawieniach o 50% wzrasta zapotrzebowanie na pamięć, a karta graficzna musi już obsługiwać DX11. Teoretycznie mógłby to być nawet Radeon HD 5550 lub GeForce GT 430, ale kto w to uwierzy ;) W praktyce przyda się co najmniej HD 7770 lub GTX 460.

Wysoce zalecana konfiguracja

  • procesor – czterordzeniowy: Intel Core i7-2600K lub AMD FX-4130,
  • pamięć – 8 GB,
  • karta graficzna – wyposażona w 1024 MB pamięci, z obsługą DirectX 11 oraz Shader Model 4.0.

„Wysoce zalecana konfiguracja” pozwoli według producenta gry uruchomić ją w najwyższych ustawieniach. Osoby obeznane ze sprzętem od razu zwrócą uwagę na mocno zastanawiające zestawienie Core i7-2600K z dwumodułowym FX-em 4130. Nie wiemy, jaki był zamysł Ubisoftu, skoro to dwa układy zupełnie różniące się nie tylko wydajnością, ale i ceną. Ilość pamięci względem minimum została podwojona: bez 8 GB się nie obędzie. Wymagania co do kart graficznych znowu nie zostały sprecyzowane, możecie być jednak pewni, że HD 7770 czy GTX 460 nie starczą.

Miejsce testowe

W otwartym świecie zdarzyć może się wszystko i Jason Brody znajdzie się w przeróżnych sytuacjach. Nasze miejsce testowe obejmuje moment, w którym główny bohater szykuje zasadzkę na konwój przejeżdżający przez miasteczko. W tym miejscu gry jest naprawdę gorąco i brak płynności, a co za tym idzie – niemożność prowadzenia efektywnego ostrzału skończy się bardzo szybko ponownym powtarzaniem tego fragmentu.

Ocena artykułu:
Ocen: 22
Zaloguj się, by móc oceniać
mushabelly (2012.11.29, 18:23)
Ocena: 24

0%
Ekspresowo :). Dobrze że dołożyłem do intela.
WujekRada (2012.11.29, 18:24)
Ocena: 8

0%
W moim przypadku kręcenie 2500k nie ma sensu. Taki sam wynik gtx 580 z 2500k na 4,5 GHz ? Nie chcę wierzyć...
Werdykt : Nie tyle mocne CPU co karta.
EDIT: No może ze 0,4 FPS to różnica Oo
rolandwally83 (2012.11.29, 18:25)
Ocena: 21

0%
a dodacie testa i3 z ht do porównania wydajności?
focus (2012.11.29, 18:26)
Ocena: 0

0%
WujekRada @ 2012.11.29 18:24  Post: 619431
W moim przypadku kręcenie 2500k nie ma sensu. Taki sam wynik gtx 580 z 2500k na 4,5 GHz ? Nie chcę wierzyć...

Źle interpretujesz wykresy. W tym konkretnym miejscu testowym na tych procesorach, przy tej karcie wyniki już się zrównały. Ale generalnie do tej gry warto kręcić 2500K, bo wyższy poziom płynności.
agent_x007 (2012.11.29, 18:27)
Ocena: 7

0%
Dobrze, że dodaliście PII 965.

To kiedy dodajecie FC3 do listy gier testujących grafy/procki :) ?
focus (2012.11.29, 18:27)
Ocena: 0

0%
rolandwally83 @ 2012.11.29 18:25  Post: 619432
a dodacie testa i3 z ht do porównania wydajności?

Nie wiem czy dziś się nam to uda, ale jutro dorzucę, bo mamy pod ręką i3-3220.
focus (2012.11.29, 18:29)
Ocena: 0

0%
agent_x007 @ 2012.11.29 18:27  Post: 619434
Dobrze, że dodaliście PII 965.

To kiedy dodajecie FC3 do listy gier testujących grafy/procki :) ?

Rozważamy to :)
kermitos (2012.11.29, 18:30)
Ocena: 3

0%
A co z nowymi sterownikami Nvidia 310.64 Beta i patchem 1.01?
focus (2012.11.29, 18:31)
Ocena: 0

0%
kermitos @ 2012.11.29 18:30  Post: 619438
A co z nowymi sterownikami Nvidia 310.64 Beta i patchem 1.01?

Testowaliśmy na grze po patchu oficjalnym - wcześniejsza wersja gry nie nadawała się do testów. Sterowniki w platformie testowej były źle wpisane - już są poprawne.
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane