Karty graficzne
Artykuł
Łukasz Marek, Poniedziałek, 12 listopada 2012, 12:45

Need For Speed: Most Wanted to kolejna część kultowej serii, ale co ciekawe, nie pierwsza o podtytule Most Wanted: poprzednia pojawiła się w 2005 roku, a najnowsza jest jej kontynuacją. Rywalizujemy w niej z innymi kierowcami o prestiżowe miano najbardziej poszukiwanego przez policję. Wyjątkowo brawurowa jazda po mieście, ucieczki przed patrolami, częściowa demolka – punkty za właśnie takie wybryki pozwolą zostać numerem jeden w NFS. Jak się jednak okazuje, aby delektować się grafiką i zarazem jeździć efektywnie, wygrywając wyścigi, trzeba mieć dobry komputer. Sprawdziliśmy jaki! Oto test kart graficznych i procesorów w tej grze.

Need For Speed: Most Wanted

Najnowsza część NFS o podtytule Most Wanted została stworzona przez studio Criterion Games. Tak jak w poprzednim Most Wanted, tak i tutaj poruszamy się po ulicach wielkiego wirtualnego miasta oraz jego obrzeżach. Znów w dotarciu na podium przeszkadzają nie tylko rywale, ale i stróże prawa, którzy bez żadnych skrupułów będą próbowali zepchnąć samochód z drogi, a im dłużej bawimy się z nimi w kotka i myszkę, tym trudniej uciec. W serii Need For Speed już dawno temu nastąpiło rozdzielenie różnych modeli jazdy. Miłośnicy symulacji, którzy mają ochotę kontrolować wszystko, co związane z samochodem, i są gotowi zapłacić wyrzuceniem z trasy za przejechanie zakrętu o 5 km/godz. za szybko, skierują się w stronę serii Shift (ostatnia część – już bez Need for Speed w nazwie), natomiast ci, którzy liczą wyłącznie na dobrą zabawę przy nieustannie wciśniętym pedale gazu, będą woleli zagrać w The Run. Najnowszy Most Wanted to coś pomiędzy: można sobie pozwolić na znacznie więcej niż w Shifcie, ale niepowstrzymywanie ciężkiej nogi na zakrętach, jak w The Run, skończy się nie najlepiej.

Kto będzie chciał podziwiać widoki, włączając w grze wysokie ustawienia graficzne, a jednocześnie cały czas mieć 30 kl./s, co jest niezbędne do efektywnej jazdy, ten potrzebuje w miarę nowego komputera. Przeanalizujmy wymagania sprzętowe podane przez producenta.

Najsłabsza konfiguracja nadająca się, zdaniem producenta, do gry

  • system operacyjny – Windows Vista (Service Pack 1) w wersji 32-bitowej,
  • procesor – dwurdzeniowy (Core 2 Duo 2,4 GHz lub Athlon X2 2,7 GHz),
  • pamięć – 2 GB,
  • karta graficzna (AMD) – kompatybilna z DirectX w wersji 10.1 i wyposażona w 512 MB RAM (ATI Radeon serii 3000, 4000, 5000 oraz 6000, a także ATI Radeon 3870 lub lepsza),
  • karta graficzna (Nvidia) – kompatybilna z DirectX w wersji 10.0 i wyposażona w 512 MB RAM (Nvidia GeForce serii 8, 9, 200, 300, 400 oraz 500, a także Nvidia GeForce 8800 GT lub lepsza).

Dwurdzeniowy procesor, 2 GB pamięci operacyjnej i karta graficzna DX 10.1 lepsza od HD 3870? Te wymagania spełnią kilkuletnie pecety.

Zalecana konfiguracja sprzętowa

  • system operacyjny – Windows 7 w wersji 64-bitowej,
  • procesor – czterordzeniowy,
  • pamięć – 4 GB,
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 i wyposażona w 1024 MB RAM (Nvidia GeForce GTX 560 lub ATI Radeon 6950).

„Czterordzeniowy” procesor nie został bliżej określony. Nie wiadomo zatem, czy do płynnej gry wystarczy Core 2 Quad Q6600, Athlon II X4, Phenom II X4 czy może Core i5-3570K. To trzeba sprawdzić. Karta graficzna pokroju GTX-a 560 czy HD 6950 to już nie przelewki. Bez akceleratora za kilkaset złotych się nie obejdzie.

Miejsce testowe

Zasadniczo największe spadki płynności animacji zaobserwowaliśmy w centrum miasta nocą, stąd taki, a nie inny dobór miejsca testowego i warunków. Jeśli dana konfiguracja zapewnia tu średnią liczbę klatek na sekundę na poziomie 30, to nie trzeba się obawiać o osiągi przez resztę gry.

Ocena artykułu:
Ocen: 17
Zaloguj się, by móc oceniać
gregotsw (2012.11.12, 12:56)
Ocena: 42

0%
Ciekawi mnie tylko co tam liczy tak ten CPU, że aż podkręconego i5 trzeba.
v3n90m (2012.11.12, 12:57)
Ocena: 28

0%
Optymalizacja tej gry jest tragiczna. Need for speed-a zawsze cechowała dobra grywalność i świetna rozgrywka. Nie wiedzieć czemu ten tytuł zmierza w odwrotnym kierunku, a ta konkretna część to surrealistyczny arcade, brakuje jeszcze tylko power up-ów.
focus (2012.11.12, 13:02)
Ocena: 0

0%
Nereids @ 2012.11.12 12:56  Post: 614849
Pierwszy raz się z wami nie zgodzę... Mam 2 rdzeniowego Intel Core 2 Duo E6300 podkręconego do 2.8, zestawionym z Radeonem 4850. I w rozdzielczości 1280-720, na najwyższych delatach gra chodzi na 30FPS. Oczywiści spadki są, ale przy takim procesorze wynik jest niesamowity

A jak wygląda płynność w nocy?
sideband (2012.11.12, 13:04)
Ocena: 17

0%
HDR @ 2012.11.12 12:57  Post: 614850
Dzięki za teścik. Najbardziej dziękuję, za to, że wreszcie bierzecie pod uwagę właściwe procki, czytaj stockowe i podkręcone 2500K. W wypadku tej gry widać jak wielkie znaczenie ma OC. Teraz już nikt przynajmniej nie powie, że OC w 2500K nie ma sensu bo jak widać, ma gigantyczny. U siebie mam średnio 47-52 klatki, więc widać, że gra świetnie wspiera SLI :)

Ta wspiera sli w snach chyba , jak zwykle banialuki z twojej strony.
sideband (2012.11.12, 13:07)
Ocena: 12

0%
focus @ 2012.11.12 13:02  Post: 614855
Nereids @ 2012.11.12 12:56  Post: 614849
Pierwszy raz się z wami nie zgodzę... Mam 2 rdzeniowego Intel Core 2 Duo E6300 podkręconego do 2.8, zestawionym z Radeonem 4850. I w rozdzielczości 1280-720, na najwyższych delatach gra chodzi na 30FPS. Oczywiści spadki są, ale przy takim procesorze wynik jest niesamowity

A jak wygląda płynność w nocy?

Wygląda jak wygląda , gra jest spartalona im dłużej się gra tym działa gorzej. Ale na 32bit działa lepiej , kręcenie pamięci daje sporo , jak ktoś ma 2133mhz zamiast biednych 1333mhz poczuje dużą różnicę w tym tytule.
focus (2012.11.12, 13:10)
Ocena: 0

0%
sideband @ 2012.11.12 13:07  Post: 614858
focus @ 2012.11.12 13:02  Post: 614855
(...)

A jak wygląda płynność w nocy?

Wygląda jak wygląda , gra jest spartalona im dłużej się gra tym działa gorzej. Ale na 32bit działa lepiej , kręcenie pamięci daje sporo , jak ktoś ma 2133mhz zamiast biednych 1333mhz poczuje dużą różnicę w tym tytule.

Ciekawe... Czyli na Windows 7 32-bit działa lepiej niż na wersji 64-bitowej, czy mówisz o porównaniu 7 x64 kontra XP 32-bit - bo takich gier akurat jest całkiem sporo.
mlody_tarnow (2012.11.12, 13:10)
Ocena: 10

0%
Nereids @ 2012.11.12 12:56  Post: 614849
Pierwszy raz się z wami nie zgodzę... Mam 2 rdzeniowego Intel Core 2 Duo E6300 podkręconego do 2.8, zestawionym z Radeonem 4850. I w rozdzielczości 1280-720, na najwyższych delatach gra chodzi na 30FPS. Oczywiści spadki są, ale przy takim procesorze wynik jest niesamowity


HDR @ 2012.11.12 12:57  Post: 614850
Dzięki za teścik. Najbardziej dziękuję, za to, że wreszcie bierzecie pod uwagę właściwe procki, czytaj stockowe i podkręcone 2500K. W wypadku tej gry widać jak wielkie znaczenie ma OC. Teraz już nikt przynajmniej nie powie, że OC w 2500K nie ma sensu bo jak widać, ma gigantyczny. U siebie mam średnio 47-52 klatki, więc widać, że gra świetnie wspiera SLI :)


A w tej bajce były smoki i ziały ogniem...

Primo Nereids niezłe banialuki. Gra na najwyższych detalach krztusi GTX680 i robi spadki. U mnie na średnich detalach z GTX260 216 przy i5-tce k miałem spadki do 26-28kl/s, choć większość czasu jazdy około 40-50(czasami nawet 60) z tym, że płynne to nie było nijak, bo latający FPS to nic fajnego. Nie wiem jakim cudem na najwyższych detalach masz płynnie i tylko 'czasami' masz spadki. HDR'o zmartwię Cię - gra nie ma profilu SLI i od premiery go nie wspiera, więc SLI toś widział na pudełku od swojej karty graficznej w tym tytule.

Ciekawi mnie jak lab zrobił powtarzalne pomiary. Gra dość płynnie przechodzi z nocy do dnia, do tego wystarczy ustawić się w innym kierunku jazdy, aby mieć z zgoła odmienną ilość klatek. W dzień również są miejsca, gdzie ni stąd ni z owąd mamy spadek klatek choć wydaje się, że nie ma go tam prawa być, bo lokacja bez ruchu ulicznego oraz wcale nie odbiegająca od innych miejsc w grze. Nie atakuję, pytam.
xterritorial (2012.11.12, 13:14)
Ocena: 30

0%
Test ok ale u mnie na i5 3470 (stock + Turbo, bez OC) + AMD 7850 OC 2GB gra potrafi przyciac. Wiec cos jest nie tak z optymalizacja.
A co do samej gry to ... 5/10.
Wiem, ze to nie symulacja ale policja spadajaca z nieba (doslownie) to lekka przesada :)
Albo wyprzedzanie przez policje: Jedziesz sobie Veyron'em 360 km/h a tu wyprzedza Cie Ford Crown Victoria :)
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane