artykuły

Testowanie procesorów w grach – metody, miejsca testowe. Jak umiejętnie czytać wykresy wydajności?

Te(k)st o tym, jak się testuje

100
18 listopada 2012, 14:07 Tomasz Niechaj i Radosław Stanisławski

Złe miejsce testowe

Jest to tak naprawdę kluczowa kwestia w testach zarówno kart graficznych, jak i procesorów. Dobór miejsca powinien w obu przypadkach być inny. Jeśli tester popełnił tutaj błąd, to nawet jeśli przedstawił wyniki wszystkich niezbędnych procesorów (przypadek opisany na wcześniejszej stronie), to i tak niczego się nie dowiemy.

Dłuższa analiza powyższego wykresu nie ma sensu – wyniki są niemal całkowicie zależne od wydajności karty graficznej. Można odnieść wrażenie, że procesor za mniej więcej 300 zł („Procesor X”) jest niemal tak samo szybki jak Core i7 za cztery razy większą kwotę. Obserwujemy podobne relacje jak w opisanym na poprzedniej stronie przypadku w Wiedźminie 2. Ktoś powie: trzeba zastosować niższą rozdzielczość! Można, ale nie jest to konieczne:

Jak widzimy, Core i5-2500K @ 4 GHz, który jest o 25% szybciej taktowany od Core i5-2400 (3200 MHz), zapewnia wydajność wyższą o 22% – ponownie blisko ideału.

Użyliśmy tej samej rozdzielczości, tej samej karty graficznej oraz tych samych ustawień, a mimo to różnice między procesorami są bardzo wyraźne.

Ktoś zapyta: a po co w ogóle wykazywać różnice między procesorami, jeśli w grze ich nie zaobserwujemy? Szybki rzut oka na wykresy z wydajnością „Procesora X” w Maksie Paynie 3 oraz Wiedźminie:

Max Payne 3:

  • miejsce „graficzne” – 99,4 kl./s,
  • miejsce „procesorowe” – 42,9 kl./s.

Wiedźmin 2:

  • miejsce „graficzne” – 89,9 kl./s,
  • miejsce „procesorowe” – 43 kl./s.

Zwykle jest tak, że w momentach krytycznych z punktu widzenia przejścia etapu gry, gdy np. mamy do pokonania wielu przeciwników, odpowiedni poziom płynności jest konieczny. Jest to szczególnie widoczne w wielu grach sieciowych typu Battlefield, czy Call of Duty. Takie miejsca są zwykle właśnie zależne od procesora. Wiele gier jest bardzo wymagających z punktu widzenia procesora. Wystarczy popatrzeć choćby na ten wykres:

Trudno mówić o płynności, gdy na ekranie jest nie więcej niż 20 kl./s.

Warto wspomnieć o tym, że wybór miejsca testowego jest istotny dla pokazania realnego zapotrzebowania na moc procesora w czasie gry. Wykres, który przedstawia wyniki oscylujące w okolicach 100 kl./s, ma zdecydowanie mniejszą wartość od tego, na którym procesory osiągają około 20–30 kl./s. Przykład: lubimy grać zarówno w StarCrafta 2, jak i DiRT i zastanawiamy się, czy wymienić wysłużony już Core 2 Quad Q6600 na Pentium G860. W DiRT procesory te uzyskują taką samą wydajność i zapewniają około 40 kl./s. Okazuje się jednak, że w StarCrafcie Pentium G860 osiągnął 32 kl./s, a Core 2 Quad Q6600 – zaledwie 18,2 kl./s. Tym samym porównywalna wydajność w DiRT na dobrą sprawę nie ma znaczenia, gdyż obydwa układy i tak zapewniają akceptowalną płynność. Co innego w StarCrafcie 2, w którego przy 32 kl./s da się grać, a przy 18 kl./s – raczej nie.

DiRT Showdown kontra StarCraft 2
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć wykres)
DiRT Showdown StarCraft 2
2