Spis treści
- GeForce GTX 650 Ti
- Gigabyte GeForce GTX 650 Ti WindForce
- MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition
- Palit GeForce GTX 650 Ti
- Zotac GeForce GTX 650 Ti AMP!
- Platforma testowa
- Wydajność – 3DMark 11, Unigine: Heaven 3.0
- Wydajność – Battlefield 3, Crysis 2, DiRT Showdown
- Wydajność – Max Payne 3, Metro 2033, Shogun 2: Total War
- Wydajność – The Elder Scrolls V: Skyrim, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
- Ciśnienie akustyczne
- Pobór energii
- Podkręcanie
- Podsumowanie
GeForce GTX 650 Ti
Dotychczas Nvidia nie kwapiła się za bardzo do tego, aby zapewnić graczom umiarkowanie wydajną kartę graficzną z najpopularniejszego segmentu 400–600 zł. Dopiero w zeszłym miesiącu światło dzienne ujrzał GTX 650, który jednak nie zrobił większego wrażenia na konkurencji przez zbyt niską wydajność i wcale nie małą cenę. Dzisiaj „zieloni” próbują naprawić swój błąd za pomocą kolejnego Keplera z segmentu średniego. Wydaje się, że wszystkie miejsca na półkach, które przyciągają wzrok graczy, są już obsadzone: począwszy od wielkiego GTX-a 680 po małego GT 640 dostępne numerki zostały już wykorzystane, pozostało już tylko dodawanie do poszczególnych liczb dopisku Ti, co oznacza karty z serii Titanium. GTX 650 Ti to prawdopodobnie ostatni układ Nvidii z serii 600 – najwyższa pora, bo od wprowadzenia najszybszego Keplera minęło aż pół roku. GTX 650 Ti, jak sama nazwa wskazuje, pod względem ceny i wydajności ma się uplasować między zwykłą sześćsetpięćdziesiątką a sześćsetsześćdziesiątką.
Co z tą wydajnością?
GTX 650, który się pojawił w zeszłym miesiącu, nie okazał się zbyt dobrym następcą leciwego GTX-a 560 czy zastępcą Radeona HD 6870. Dwuletnie już układy za sprawą cen oraz wydajności nadal pozostają lepszą propozycją niż nowa konstrukcja Nvidii. Cięcia w samym układzie były zbyt duże. Sześćsetpięćdziesiątka otrzymała 2,5 razy mniej jednostek niż GTX 660, a to nie pozwoliło nawiązać walki z wymienionymi wyżej starszymi układami. Nvidia najwyraźniej próbuje naprawić ten błąd właśnie za pomocą układu 650 Ti. Sprawdzimy to w grach, ale już tabela z danymi technicznymi powinna dać ogólny obraz wydajności najnowszego Keplera.
GTX 660 | GTX 650 Ti | GTX 650 | HD 7850 | HD 7770 | |
---|---|---|---|---|---|
Jednostki cieniujące | 960 |
768 | 384 | 1024 |
640 |
ROP |
24 |
16 |
16 |
32 |
16 |
Jednostki teksturujące |
80 |
64 |
32 |
64 |
40 |
Zegar rdzenia |
980 MHz 1033 MHz (Boost) |
925 MHz brak GPU Boost |
1058 MHz brak GPU Boost |
860 MHz | 1100 MHz |
Moc obliczeniowa | ~1973 gigaflopów | ~1489 gigaflopów |
~852 gigaflopów |
~1846 gigaflopów |
~1476 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami |
~24,7 gigapiks./s | ~15,5 gigapiks./s | ~17,8 gigapiks./s | ~28,9 gigapiks./s |
~18,5 gigapiks./s |
Szybkość wypełniania teksturami |
~82,2
gigateks./s |
~62,1
gigateks./s |
~35,5
gigateks./s |
~57,7 gigateks./s | ~46,1 gigateks./s |
Zegar pamięci | 1502 MHz | 1350 MHz | 1250 MHz | 1200 MHz | 1125 MHz |
Szyna pamięci | 192 b | 128 b | 128 b | 256 b | 128 b |
Rodzaj pamięci | 2048 MB GDDR5 | 1024/2048 MB GDDR5 | 1024/2048 MB GDDR5 | 1024 MB GDDR5 | 1024 MB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 140,80 GB/s |
84,40 GB/s |
78,10 GB/s |
150,00 GB/s |
70,30 GB/s |
Obsługiwane API |
DirectX 11.1 |
DirectX 11.1 |
DirectX 11.1 |
DirectX 11.1 | DirectX 11.1 |
Złącze graficzne |
PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
PCI-E 3.0 |
Dodanie do zwykłej sześćsetpięćdziesiątki odrobiny tytanu sprawiło, że nowy Kepler ma dwa razy więcej jednostek: samych CUDA jest tylko o jedną czwartą mniej niż w GTX-ie 660. Aż 768 CUDA, 16 ROP-ów, 64 jednostki teksturujące – to wszystko raczej powinno raz na zawsze rozstrzygnąć starcie z HD 7770.
Jest jeszcze jedna rzecz, o której zwykle nie piszemy, bo mogłoby to doprowadzić do niepotrzebnych dyskusji na temat: „Kto ma lepszego GTX-a 650 Ti”. O co chodzi? O klastry GPC, z których składa się rdzeń Keplera. Co ciekawe, w materiałach producenta dotyczących nowego układu nie zostało sprecyzowane, ile dokładnie takich klastrów ma zawierać odmiana układu GK106, która jest używana w GTX-ie 650 Ti. W tabelce z danymi dla testerów można zauważyć wzmiankę o „dwóch lub trzech GPC”. Czy to znaczy, że na rynku będą gorsze i lepsze odmiany GTX-a 650 Ti? Nie. Wystarczy spojrzeć na diagram przedstawiający układ GK106, tym razem ten z GTX-a 660. Widzimy na nim trzy klastry GPC, w których łącznie znajduje się pięć bloków SMX. Konfiguracja jest następująca: GPC1 -> 2 SMX, GPC 2 -> 2 SMX, GPC3 -> 1 SMX. W każdym SMX-ie znajduje się 196 jednostek CUDA, a więc GK104 z GTX-a 660 ma 960 jednostek. W GTX-ie 650 Ti jednostek ma być jednak 768, co oznacza dokładnie jeden blok SMX mniej. Z którego klastra GPC zostanie wycięty? To zależy właśnie od Nvidii i jak się wydaje, konkretnej partii układów. Na rynku mogą więc się znaleźć układy z trzema aktywnymi GPC lub takie z dwoma aktywnymi GPC. W pierwszym przypadku z GPC1 lub GPC2 zostanie wycięty blok SMX, a w drugim zostanie wycięty cały klaster GPC3 (zawierający jeden SMX, który to właśnie z GTX-a 650 Ti powinien zniknąć). Nvidia zapewnia, że sposób konfiguracji (dwa GPC kontra trzy GPC) nie ma żadnego wpływu na ogólną wydajność, a tym samym wszystkie GTX-y 650 Ti z referencyjnymi zegarami będą miały identyczną wydajność. Mamy nadzieję, że istnienie dwóch różnie skonfigurowanych GK106 w GTX-ach 650 Ti (które jednak, oczywiście, nie różnią się wydajnością) nie będzie pożywką dla producentów, którzy będą się przechwalali w stylu: „My mamy trzy klastry GPC, a oni dwa – kupujcie nas” ;)
Skoro już to wyjaśniliśmy, to pora zajrzeć na nasz rodzimy rynek. Patrząc raz jeszcze na dane techniczne, możemy śmiało stwierdzić, że GTX 650 Ti uplasuje się wśród rywali z obozu AMD, gdzieś pomiędzy Radeonem HD 7770 GHz Edition, którego ceny zaczynają się od 450–470 zł, a Radeonem HD 7850, którego cena wynosi około 700 zł. Przypominamy jednak, że ceny tego ostatniego zostały ostatnio obniżone; wprawdzie jeszcze się stabilizują, ale ostatecznie powinien być dostępny za mniej niż 700 zł.
Jak GTX 650 Ti wypadł na tle konkurencji?
- GeForce GTX 650 Ti
- Gigabyte GeForce GTX 650 Ti WindForce
- MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition
- Palit GeForce GTX 650 Ti
- Zotac GeForce GTX 650 Ti AMP!
- Platforma testowa
- Wydajność – 3DMark 11, Unigine: Heaven 3.0
- Wydajność – Battlefield 3, Crysis 2, DiRT Showdown
- Wydajność – Max Payne 3, Metro 2033, Shogun 2: Total War
- Wydajność – The Elder Scrolls V: Skyrim, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
- Ciśnienie akustyczne
- Pobór energii
- Podkręcanie
- Podsumowanie
Co do GTXa 650ti to konstrukcja udana ale sukces odniesie dopiero kiedy będzie ~150zł tańsza.
Ogólnie nv jakoś ostatnio słabo przędzie w segmencie tańszych kart, choć to głownie zaleta b.dobrej oferty amd.
Szkoda że nie ma w artykule jakieś starszej karty np. gtx260 zobrazowało by to co poniektórym sens wymiany.
PS. Czy nVidia segment do 500-600 zł zbyt wysoko nie wycenia od jakiś 3 lat?