Co to jest APU?
APU to nie tylko układ graficzny zintegrowany z właściwym procesorem, to także sposób, w jaki te dwa układy ze sobą współpracują, tak aby osiągnąć większą wydajność. Chodzi m.in. o akcelerację OpenCL. Dość obszernie na temat samego Trinity pisaliśmy jakiś czas temu. Poniżej kilka informacji w telegraficznym skrócie.
Czym jest Trinity?
Trinity w wersji do komputerów typu desktop jest tym samym co wersje laptopowe – jedyna różnica to częstotliwości. Mamy więc do czynienia z wyprodukowanymi w 32-nanometrowym procesie rdzeniami Piledriver (czyli poprawionymi FX-ami), a do tego dokłada się układ graficzny typu VLIW4 (ta architektura została po raz pierwszy wykorzystana w Radeonie HD 6970 i HD 6950). Innymi słowy, pomimo nazwy zaczynającej się od cyfry 7 są to Radeony serii 6.
APU A10-5800K składa się więc z dwóch modułów po dwa wątki każdy (to dokładnie ta sama konstrukcja co w przypadku AMD FX). Bazowe taktowanie układu wynosi 3800 MHz i może zostać przyspieszone do 4200 MHz w trybie Turbo. Zintegrowany Radeon HD 7660D został wyposażony w 384 jednostki wykonawcze, a ich taktowanie zostało ustawione na 800 MHz. Do czego można to przyrównać?
Jeśli chodzi o procesor, mamy do czynienia ze zmodernizowanym FX-em 4100/4170, a co do układu graficznego, to bardzo tani Radeon HD 6670 (dostępny już za mniej więcej 225 zł w wersji GDDR3) powinien być szybszy, ma on bowiem 480 jednostek wykonawczych taktowanych zegarem 800 MHz. Czy faktycznie tak jest, pokażemy na dalszych stronach.
Warto przy tym zaznaczyć, że nowe APU wykorzystuje nową podstawkę: FM2. AMD A10-5800K i spółka nie są zatem kompatybilne ani z płytami AM3/AM3+, ani z płytami FM1.
A10-5800K | A10-5700 | A8-5600K | A8-5500 | A6-5400K | A4-5300 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Taktowanie nominalne (GHz) | 3,8 | 3,4 | 3,6 | 3,2 | 3,6 | 3,4 |
Taktowanie turbo (GHz) | 4,2 | 4 | 3,9 | 3,7 | 3,8 | 3,6 |
Moduły/wątki | 2/4 | 2/4 | 2/4 | 2/4 | 1/2 | 1/2 |
Pamięć podręczna L2 | 4 MB | 4 MB | 4 MB | 4 MB | 1 MB | 1 MB |
TDP (W) | 100 | 65 | 100 | 65 | 65 | 65 |
Układ graficzny | Radeon HD 7660D | Radeon HD 7660D | Radeon HD 7560D | Radeon HD 7560D | Radeon HD 7540D | Radeon HD 7480D |
Jednostki cieniujące | 384 | 384 | 256 | 256 | 192 | 128 |
Taktowanie układu graficznego (MHz) | 800 | 760 | 760 | 760 | 760 | 723 |
Co na to konkurencja?
Obecnie niemal wszystkie jednostki Intela (z wyjątkiem procesorów LGA2011) wyposażone są w układ graficzny. Nie ma się jednak co łudzić: HD 3000 jest zdecydowanie słabszy od Radeonów integrowanych w APU AMD. Jednak już od kilkunastu dni dostępne są nowe procesory Intela: Core i3-3220, Core i3-3225 oraz Core i3-3240. Piątka na końcu nazwy drugiej z wymienionych jednostek jest w tym przypadku bardzo ważna, oznacza bowiem zintegrowany układ HD 4000. W pozostałych obecny jest HD-2500.
Cena AMD A10-5800K?
Ceny nowych układów zostały już oficjalnie podane. A10-5800K ma kosztować około 450 złotych. Z czym porównaliśmy „flagowy” model APU??
Przede wszystkim ze wspomnianym Core i3-3225 (HD 4000), jak i Core i3-3220 (HD 2500). Za jakiś czas na wykresach pojawią się również osiągi poprzedniej generacji APU, czyli Llano w najmocniejszej postaci: AMD A8-3870K. Oprócz tego porównaliśmy wydajność z wynikami konfiguracji z osobną kartą graficzną, ale starając się trzymać niskiego pułapu cenowego: połączyliśmy zatem tani Pentium G2120 z Radeonem HD 6670. To samo zrobiliśmy w przypadku jeszcze tańszego Athlona II X4 640 (jego cena wynosi około 230 zł).
Kilka słów na temat architektury
Obszernie na temat architektury AMD Trinity pisaliśmy, gdy pojawiła się wersja laptopowa. Zainteresowanych szczegółami technicznymi rdzeni Piledriver odsyłamy do wcześniejszego artykułu.
Nowe APU firmy AMD to kolejny atak na segment tanich kart graficznych. Producent chce w ten sposób zwiększyć sprzedaż swoich układów w najpopularniejszym przedziale cenowym – na rynku tanich komputerów. APU AMD wyróżnia się tym, że nie tylko umożliwia uruchomienie większości gier, ale też ma w nich zapewnić wystarczającą płynność. Czy tak jest, pokażemy w dalszej części artykułu.
Jak już wspominaliśmy na poprzedniej stronie, APU to nie tylko połączenie procesora z rdzeniem graficznym, ale również ich wspólne działanie mające na celu zwiększenie wydajności. Jest to możliwe głównie dzięki wykorzystaniu akceleracji OpenCL. Istotnie, coraz więcej aplikacji potrafi wykorzystać nowe instrukcje. Są to m.in.: najnowszy pakiet Adobe Photoshop CS6, Gimp i WinZip. AMD słusznie zauważyło, że przez większość czasu pracy komputera wykorzystywany jest tylko jeden podzespół: karta graficzna (gry) lub procesor (programy użytkowe). Pomysł wykorzystania do codziennych zadań również rdzenia graficznego jest godny naśladowania. Przeprowadziliśmy testy wydajności w kilku z tych aplikacji, a rezultaty można obejrzeć na stronie 4.
Podłącz trzy monitory do komputera – AMD Eyefinity
Ta technika jest już z nami od trzech lat. Nie jest to więc nic nowego… pod warunkiem że cały czas mówimy o samodzielnych kartach graficznych. W przypadku zintegrowanych GPU nie jest to już takie oczywiste. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób, którym wygodnie jest pracować na dwóch lub trzech monitorach. Kupując odpowiednią płytę główną (ze stosownym zestawem wyjść obrazu), można bez problemu podłączyć nawet trzy monitory bezpośrednio do płyty głównej bez konieczności kupowania osobnej karty.
Platforma testowa i ustawienia
W przypadku APU A10-5800K taktowanie pamięci ustawiliśmy na DDR3-1866. Stosowaliśmy system operacyjny Windows 7 Ultimate w wersji 64-bitowej.
Podzespół | Dostarczył | |
---|---|---|
Płyta główna FM2 (podkręcanie) | Gigabyte F2A85X-UP4 | www.gigabyte.pl |
Płyta główna LGA1155 (podkręcanie) | Gigabyte Z77X-UD3H | www.gigabyte.pl |
Płyta główna AM3+ (podkręcanie) | Asus Crosshair V Formula | pl.asus.com |
Płyta główna AM3+ | Gigabyte GA-970A-D3 | www.gigabyte.pl |
RAM | G.Skill Ripjaws Z 8 GB F3-17000CL9Q-16GBZH | www.gskill.com |
Nośniki SSD | 2 × Kingston SSD HyperX 480 GB | www.kingston.com |
Karta graficzna | Sapphire HD 7970 Vapor-X 6 GB | |
Zasilacz | Corsair TX 850 W | www.corsair.com |
Obudowa | Corsair Graphite 600T | www.corsair.com |
Układ chłodzenia procesora (podkręcanie) | Prolimatech SuperMega + wentylator Noctua NF-P12 | www.prolimatech.com |
Monitor | EIZO FlexScan SX2462W (24 cale) | www.alstor.pl |
Testy wydajności – zintegrowane GPU (Radeon HD 7660D)
Poniżej zamieszczamy wyniki testów wydajności zintegrowanego rdzenia graficznego (w ustawieniach domyślnych oraz podkręconych). Dla porównania dodaliśmy kilka konfiguracji z kartą Radeon HD 6670 1GB.
Rdzeń graficzny w AMD Trinity, Radeon HD 7660D, jest obecnie najmocniejszym zintegrowanym GPU. Jest też dużo słabszy od samodzielnego Radeona HD 6670 (który kosztuje 225–280 zł).
Oto kilka dodatkowych testów z aktywnym OpenCL:
Testy wydajności w aplikacjach – zintegrowane GPU (Radeon HD 7660D)
Poniżej zamieszczamy wyniki pomiarów poboru energii. Drugi pomiar odbył się w grze Wiedźmin 2.
Ilość energii pobieranej w spoczynku jest rewelacyjnie mała zarówno w przypadku Trinity, jak nowych procesorów Core i3 Ivy Bridge Intela: 30 W mimo bardzo mocnego zasilacza. To wynik godny laptopów. W czasie gry jednak widzimy już zasadniczą różnicę, wynikającą wprost z wydajności podsystemu graficznego.
Rdzenie Piledriver, czyli wydajność procesora w Trinity
Choć jednostki APU z założenia mają działać z aktywnym zintegrowanym rdzeniem graficznym, to wielu z Was interesuje coś innego: jak Trinity z poprawionymi rdzeniami Piledriver wypada w testach procesorowych na tle swoich starszych braci, czyli FX-ów? Nie było nam dane tego sprawdzić w przypadku laptopów, tam bowiem nie zagościły procesory z rodziny AMD FX.
Jaki jest plan? Bardzo prosty: wystarczy wyłączyć zintegrowany układ graficzny i zainstalować osobną kartę graficzną, identyczną dla wszystkich procesorów. Co nam to da? Jeszcze w październiku mają zostać zaprezentowane nowe FX-y wykorzystujące rdzenie Piledriver, które w odróżnieniu od jednostek Trinity będą miał własną pamięć podręczną trzeciego poziomu (L3), co zapewni większą wydajność. Wysoce prawdopodobne jest też pojawienie się procesorów Athlon do podstawki FM2, które od opisywanych tutaj A10 będą różnić się nieaktywnym rdzeniem graficznym. Tym samym porównanie, które zobaczycie na dalszych stronach, będzie dobrą prognozą osiągów nadchodzących procesorów AMD.
Jak czytać wykresy? W przypadku ustawień domyślnych bezpośrednie porównanie jest utrudnione ze względu na różne taktowanie FX-a 4170 oraz A10-5800K. Biorąc jednak pod uwagę, że niezależnie od liczby obciążonych rdzeni FX-4170 ma niemal zawsze przewagę częstotliwości, każda wygrana nowego APU AMD jest bardzo cenna – a trzeba pamiętać, że A10-5800K w ogóle nie ma L3! W ustawieniach podkręconych sytuacja jest nieco bardziej klarowna: FX-4170 został podkręcony do 4,7 GHz, a AMD A10-5800K – do 4,53 GHz. Stratą oprócz wspomnianej L3 jest zatem o 3,7% wolniejszy zegar taktujący. Czas więc sprawdzić, jak rdzenie Piledriver radzą sobie w programach użytkowych i grach!
Podzespół | Dostarczył | |
---|---|---|
Płyta główna FM2 (podkręcanie) | Gigabyte F2A85X-UP4 | www.gigabyte.pl |
Płyta główna LGA1155 (podkręcanie) | Gigabyte Z77X-UD3H | www.gigabyte.pl |
Płyta główna AM3+ (podkręcanie) | Asus Crosshair V Formula | pl.asus.com |
Płyta główna AM3+ | Gigabyte GA-970A-D3 | www.gigabyte.pl |
RAM | G.Skill Ripjaws Z 8 GB F3-17000CL9Q-16GBZH | www.gskill.com |
Nośniki SSD | 2 × Kingston SSD HyperX 480 GB | www.kingston.com |
Karta graficzna | Sapphire HD 7970 Vapor-X 6 GB | |
Zasilacz | Corsair TX 850 W | www.corsair.com |
Obudowa | Corsair Graphite 600T | www.corsair.com |
Układ chłodzenia procesora (podkręcanie) | Prolimatech SuperMega + wentylator Noctua NF-P12 | www.prolimatech.com |
Monitor | EIZO FlexScan SX2462W (24 cale) | www.alstor.pl |
Gry – ARMA 2, Battlefield 3, Crysis 2, Max Payne 3, Metro 2033
Wszystkie testy wykonaliśmy z użyciem karty graficznej Sapphire Radeon HD 7970 Vapor-X 6 GB w maksymalnych ustawieniach dostępnych w każdej z gier.
Zależnie od gry AMD A10-5800K wypada lepiej lub nieco gorzej od FX-ów 6000.
Gry – Cywilizacja V, Shogun 2 Total War, StarCraft 2, Flight Simulator X, World of Tanks
Wszystkie testy wykonaliśmy z użyciem karty graficznej Sapphire Radeon HD 7970 Vapor-X 6 GB w maksymalnych ustawieniach dostępnych w każdej z gier.
Na zamieszczonych na tej stronie wykresach Trinity znacznie wyprzedza swoich starszych braci.
Gry – Assassin's Creed, GTA IV, The Elder Scrolls V: Skyrim, Wiedźmin 2, DiRT Showdown
Wszystkie testy wykonaliśmy z użyciem karty graficznej Sapphire Radeon HD 7970 Vapor-X 6 GB w maksymalnych ustawieniach dostępnych w każdej z gier.
AMD A10-5800K jest generalnie szybszy od FX-ów 8000, czasem znacznie. Niestety, do jednostek Intela jeszcze sporo brakuje...
Testy – internet, Flash, HTML5
Podbudowani poprzednimi wynikami, liczyliśmy na małą rewolucję... Niestety, nie doczekaliśmy się jej. Może na następnej stronie?
Testy – dom, biuro i multimedia (obróbka zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
Daje się zauważyć, że projektując Trinity, poprawiono wydajność w zastosowaniach, w których występują częste rozgałęzienia kodu.
Testy – obróbka i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
W kompresji wideo nie da się oszukać wolniejszego niż w FX-ach taktowania.
Testy – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
Rendering obrazów oraz animacji jest wyjątkowo liniowy. Nikt nie powinien był się tutaj spodziewać wzrostu wydajności.
Testy – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
Nawet na tym polu AMD A10-5800K potrafił pozytywnie zaskoczyć.
Pobór energii
Procedura pomiaru zużycia energii również została zmodyfikowana. Skupiamy się na scenariuszach, w których komputer faktycznie może być użytkowany. Przykładowo test maksymalnego obciążenia nie odzwierciedla typowej sytuacji, obciąża bowiem wszystkie dostępne jednostki procesora, a tym samym ilość energii zużywana przez szybki wielordzeniowy układ jest dużo większa od potrzeb na przykład dwurdzeniowego. Zwykle jest inaczej, co pokazuje test typowego obciążenia (gra Flash). Sprawdzamy również pobór energii w dwóch grach, z czego jedna (Max Payne 3) przedstawia raczej obciążenie karty graficznej, a druga (Cywilizacja V) – procesora.
Na to chyba wszyscy czekali: pobór energii jest znacząco niższy od potrzeb poprzednich FX-ów. Szczególnie to widać w teście Cinebencha, w którym wykorzystywane są wszystkie dostępne wątki procesora.
Podkręcanie AMD A10-5800K
Podstawka FM2, podobnie jak jej poprzedniczka FM1, została zaprojektowana pod kątem oszczędzania energii, a nie możliwości podkręcania. Właśnie z tego wynikają pewne rozwiązania, takie jak powiązanie częstotliwości bazowej z częstotliwością szyny PCI Express. O ile karty graficzne dość dobrze znoszą tego typu „podkręcanie”, to w przypadku kontrolerów sieci LAN czy USB bywa różnie. Opisywany procesor, A10-5800K, oznaczony został literką K, która mówi o tym, że mnożnik procesora jest odblokowany. Zatem w jego przypadku wspomniane wcześniej problemy są praktycznie nieistotne.
Testowany A10-5800K udało się nam podkręcić do 4530 MHz przy napięciu przekraczającym 1,5 V. Jest to wynik nieco gorszy od rezultatów uzyskiwanych przez procesory z serii FX, ale też dużo lepszy od osiągów jednostek AMD z rodziny K10, a więc Llano oraz Phenomów.
Trzeba pamiętać, że procesory z nowej serii bez literki K nie będą się tak dobrze podkręcały właśnie ze względu na zablokowany mnożnik i ograniczenia związane z połączeniem parametrów szyny PCI Express z podstawową częstotliwością.
Podkręcanie – ARMA 2, Battlefield 3, Crysis 2, Max Payne 3, Metro 2033
Wszystkie testy wykonaliśmy z użyciem karty graficznej Sapphire Radeon HD 7970 Vapor-X 6 GB w maksymalnych ustawieniach dostępnych w każdej z gier.
Podkręcanie – Cywilizacja V, Shogun 2 Total War, StarCraft 2, Flight Simulator X, World of Tanks
Wszystkie testy wykonaliśmy z użyciem karty graficznej Sapphire Radeon HD 7970 Vapor-X 6 GB w maksymalnych ustawieniach dostępnych w każdej z gier.
Podkręcanie – Assassin's Creed, GTA IV, The Elder Scrolls V: Skyrim, Wiedźmin 2, DiRT Showdown
Wszystkie testy wykonaliśmy z użyciem karty graficznej Sapphire Radeon HD 7970 Vapor-X 6 GB w maksymalnych ustawieniach dostępnych w każdej z gier.
Podkręcanie – internet, Flash, HTML5
Podkręcanie – dom, biuro i multimedia (obróbka zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
Podkręcanie – obróbka i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
Podkręcanie – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
Podkręcanie – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
Podkręcanie - pobór energii
Procedura pomiaru zużycia energii również została zmodyfikowana. Skupiamy się na scenariuszach, w których komputer faktycznie może być użytkowany. Przykładowo test maksymalnego obciążenia nie odzwierciedla typowej sytuacji, obciąża bowiem wszystkie dostępne jednostki procesora, a tym samym ilość energii zużywana przez szybki wielordzeniowy układ jest dużo większa od potrzeb na przykład dwurdzeniowego. Zwykle jest inaczej, co pokazuje test typowego obciążenia (gra Flash). Sprawdzamy również pobór energii w dwóch grach, z czego jedna (Max Payne 3) przedstawia raczej obciążenie karty graficznej, a druga (Cywilizacja V) – procesora.
Również po podkręceniu A10-5800K pobiera znacznie mniej energii niż jakikolwiek inny procesor z rodziny AMD FX.
AMD Dual Graphics – testy wydajności w trybie Dual Graphics (Radeon HD 7660D + Radeon HD 6670)
AMD Dual Graphics to jedna z technik wdrożonych przez AMD pozwalających łączyć dwa układy graficzne tak, aby nastąpił wzrost wydajności. Dzięki temu rozwiązaniu platforma ma być bardziej przyszłościowa i nie zmusza użytkownika od razu do zakupu przykładowo najdroższego modelu APU, ponieważ nabywca końcowy wie (a przynajmniej – z punktu widzenia producenta – powinien wiedzieć), że w razie niewystarczającej wydajności po prostu będzie mógł włożyć do płyty głównej z APU samodzielną kartę graficzną, a potem wystarczy zaznaczyć jedną opcję w sterownikach, aby cieszyć się połączonymi siłami układu graficznego wbudowanego w APU oraz zewnętrznej karty. To wszystko wygląda bardzo pięknie w teorii, natomiast w praktyce różnie z tym bywa. Dual Graphics to rozwiązanie identyczne z dobrze wszystkim znanym CrossFire czy SLI, a więc ci nieco bardziej zaawansowani użytkownicy są świadomi, że taka możliwość istnieje. Czy jednak są świadomi tego, jakie problemy stwarzają tego typu techniki, pozwalające łączyć dwa układy graficzne tak, aby pracowały nad jednym obrazem? Sami postanowiliśmy sprawdzić, na ile Dual Graphics rozwiąże problemy z niegrywalnymi ustawieniami. Do tego celu posłużył nam testowy układ A10-5800K oraz karta graficzna za mniej niż 300 zł: Radeon HD 6670.
Wygląda nieźle, prawda? Obserwujemy praktycznie 20-procentowy przyrost wydajności, a więc komfort gry teoretycznie poprawia się znacząco. Ale nie jest wcale tak różowo. Komfort gry, pomimo tak dużej różnicy w liczbie klatek generowanych w ciągu sekundy, w ogóle się nie poprawia i jest to subiektywne odczucie kilku osób w redakcji. Postanowiliśmy sprawdzić, o co tak naprawdę chodzi. Oto filmik, w którym zestawiliśmy obraz dostarczany przez kartę graficzną do monitora w benchmarku 3DMark 11. Po lewej stronie rozwiązanie bez Dual Graphics, a po prawej obraz generowany po włączeniu tej techniki.
Wyraźnie widać, że pomimo dwukrotnej różnicy w liczbie klatek nie ma żadnej poprawy komfortu gry – o ile wręcz się nie pogarsza – gdy APU generuje grafikę wspólnie z Radeonem HD 6670. Dlaczego? Dobrze wyłapuje to licznik klatek na sekundę wbudowany w sam benchmark, z którego pochodzi filmik. Jeśli przyjrzycie się dobrze, to zobaczycie, że liczba klatek bardzo skacze; wygląda to tak, jakby gracz przez sekundę nie dostawał żadnej klatki, aby w następnej ujrzeć aż dwie naraz. Taki stan rzeczy prowadzi do tego, że średnia rośnie, ale nie przekłada się to na odczuwalną płynność. Dla tych, którzy rozważają zakup APU i korzystanie z Dual Graphics, mamy dwie uwagi:
- Jeśli obraz generowany przez samo APU nie jest płynny, to nie będzie płynny również po dołożeniu samodzielnej karty.
- Jeśli obraz generowany przez samo APU jest płynny, to po dołożeniu samodzielnej karty komfort gry się nie zwiększy, a może być wręcz gorzej (ze względu na większy narzut na procesor)!
Oto dalsze, naszym zdaniem również niewiele znaczące wyniki:
Podsumowanie
Końcowy werdykt co do procesora AMD A10-5800K należy podzielić na dwie części: układ jako APU i same rdzenie Piledriver.
APU A10-5800K
„Flagowa” jednostka AMD ma kosztować około 450 zł (sugerowana cena z VAT). Jest to więc ta sama półka cenowa, na której znajdują się Core i3 ze słabszymi rdzeniami graficznymi (HD 2500). Niewątpliwą przewagą jednostki AMD jest dużo, dużo mocniejszy układ graficzny: względem HD 2500 – blisko trzykrotnie. HD 4000 w Core i3-3225 trochę odrabia straty, ale przy okazji dokłada 80 zł do ceny całego zestawu. Czy A10-5800K to opłacalny zakup dla kogoś, kto szuka w miarę taniego i małego komputera, na którym będzie mógł zagrać?
AMD A10-5800K to niewątpliwie najmocniejsza konfiguracja ze zintegrowanym układem graficznym. Jednak w porównaniu z laptopami dowolność konfiguracji jest bardzo duża: można zbudować komputer z wybranych przez siebie podzespołów. W grach szybszą i wcale nie droższą konfiguracją będzie procesor typu AMD Athlon II 640/651 z osobną kartą graficzną, np. Radeonem HD 6570 lub HD 6670. Ale czy uda się zbudować równie mały i energooszczędny komputer? Niekoniecznie. I właśnie na tym polega największa zaleta nowych APU: wybierając odpowiednią płytę główną, możemy stworzyć mały komputer, który posłuży nie tylko do pracy biurowej i przeglądania internetu, ale również pozwoli zagrać płynnie np. w Diablo 3, a to dla wielu ma już ogromne znaczenie :)
W przypadku takiego scenariusza zdecydowanie bardziej polecamy jednostkę AMD A10-5700. Co prawda jej rdzenie działają z niższą częstotliwością i ma zablokowany mnożnik, ale jej układ graficzny jest równie szybki jak w modelu 5800K i jest zdecydowanie tańsza.
Nowe (stare) funkcje
APU A10-5800K obsługuje, oczywiście, wiele ciekawych technik: OpenCL, AMD RAMDisk, Dual Graphics, Eyefinity. Najbardziej spodobała się nam ta ostatnia. Okazuje się bowiem, że do obsługi trzech monitorów wystarczy zintegrowany w procesorze rdzeń graficzny. Nie mamy tu na myśli, rzecz jasna, grania na trzech monitorach w rozdzielczości 3 × Full HD, ale w biurze w takiej konfiguracji pracuje się wręcz wybornie! Co ważne, obok monitorów trzeba tylko wybrać odpowiednią płytę główną (która zapewni stosowny zestaw wyjść). OpenCL wciąż jest rozwijane i obserwujemy wzrost wydajności wynikający z akceleracji GPU, co należy pochwalić, ale wciąż w wielu przypadkach układy konkurencji pozbawione akceleracji okazują się szybsze (przykładem Photoshop CS6). Warto jednak odnotować, że wszystko idzie w dobrym kierunku!
Rdzenie Piledriver
Szybka analiza i uśrednienie kilkudziesięciu wartości dają nam kilka istotnych informacji (za 100% przyjęliśmy wyniki osiągnięte przez procesor Core i3-3220):
Core i3-3220 - 100% | AMD A10-5800K | AMD FX-4170 |
---|---|---|
Aplikacje | 95,2% | 93,9% |
Gry | 86,4% | 81,2% |
Wszystko | 91,1% | 88,2% |
Choć zarówno FX-4170, jak i A10-5800K okazały się wciąż wolniejsze (średnio) od Core i3-3220, to wyraźnie widać wzrost wydajności po użyciu nowego APU. Jak duży?
AMD FX-4170 @ 4,7 GHz - 100% | AMD A10-5800K @ 4,53 GHz |
---|---|
Aplikacje | 103,8% |
Gry | 105% |
Wszystko | 104,4% |
Niby niewiele, bo 4–5%, ale jeśli uwzględnimy, po pierwsze, niższą o 3,7% częstotliwość Trinity, a po drugie to, że FX-4170 wyposażony jest w L3, a A10 – już nie, robi się ciekawie. Szczególnie że różnica między Athlonem II X4 a Phenomem II X4 (obydwa taktowane zegarem 4 GHz), które to różnią się jedynie obecnością 6 MB L3 w tym drugim, wynosi:
Athlon II X4 640 @ 4 GHz - 100% | Phenom II X4 965 @ 4 GHz |
---|---|
Aplikacje | 108,7% |
Gry | 115,6% |
Wszystko | 111,8% |
Wniosek? Rdzenie Piledriver bez L3 są zauważalnie szybsze od tych, które zastosowano w pierwszych Bulldozerach (z L3). A nie wspomnieliśmy jeszcze o poborze energii, który jest istotnie niższy! Naszym zdaniem jest to bardzo dobra prognoza na najbliższe tygodnie, w których mają się pojawić nowe FX-y.
Cena w dniu publikacji (z VAT): ok. 450 zł