Sleeping Dogs – wymagania sprzętowe
W grze Sleeping Dogs wcielamy się w policjanta pod przykrywką, który infiltruje jedną z organizacji przestępczych. Wszystko, co dzieje się na ekranie, obserwujemy z perspektywy „trzecioosobowej”, a do dyspozycji mamy spory kawałek miasta, po którym możemy dowolnie się poruszać. Brzmi znajomo? Tak, Sleeping Dogs jest jak Grand Theft Auto IV przeniesione do Chin, ponieważ akcja dzieje się w Hong Kongu.
Sandboksowy twór studia Square Enix ma następujące wymagania sprzętowe:
Najsłabsza konfiguracja nadająca się, zdaniem producenta, do gry:
- procesor – Core 2 Duo 2,0 GHz lub Athlon X2 2,4 GHz,
- karta graficzna – zgodna z DX10 lub DX11, AMD Radeon HD 3870 lub szybsza, Nvidia GeForce 8800 GT lub szybsza, z co najmniej 512 MB własnej pamięci,
- pamięć operacyjna – 2 GB.
Zaproponowane przez producenta minimum raczej nie odstraszy potencjalnych graczy. Dwurdzeniowa jednostka pokroju Core 2 Duo taktowana z częstotliwością 2–2,5 GHz to niezbyt duże wyzwanie w dzisiejszych czasach. To samo można powiedzieć o karcie graficznej o wydajności porównywalnej z GeForce'em 8800 GT czy Radeonem HD 3870. RAM o pojemności 2 GB ma starczyć do komfortowej gry. Bardziej interesują nas jednak wysokie ustawienia graficzne, a więc przypatrzmy się zalecanej konfiguracji:
Konfiguracja zalecana:
- procesor – czterordzeniowa jednostka Intel lub AMD,
- karta graficzna – zgodna z DX11, Nvidia GeForce GTX 560 lub szybsza, AMD Radeon HD 6950 lub szybsza, z co najmniej 1 GB własnej pamięci,
- pamięć operacyjna – 4 GB.
Wciąż wygląda to nieźle. Z tego, co twierdzi producent, wynika, że pełny komfort rozgrywki zapewni dopiero procesor czterordzeniowy (niestety, taktowanie nie zostało podane) i karta graficzna o wydajności zbliżonej do GTX-a 560 oraz Radeona HD 6950. Wymagania co do pamięci operacyjnej zwiększyły się dwukrotnie, ale 4 GB to nadal nie jest oszałamiająca ilość.
Procedura testowa Nasza procedura testowa obejmowała przejście z punktu A do punktu B zatłoczonymi uliczkami w jednej z pierwszych misji. Samo chodzenie po ulicach miasta (trochę świecących pustkami) nie okazało się na tyle ciekawe, czy też wymagające, aby warto było na nich testować sprzęt. W teście poruszamy się wśród tłumu, wokół jest mnóstwo ludzi, a nocna sceneria i dużo źródeł światła zapewniają sporo pracy karcie graficznej, o czym przekonacie się za chwilę.
Platforma testowa
Model | Dostarczył | |
---|---|---|
Procesor LGA1155 | Intel Pentium G850 | www.intel.com |
Procesor LGA1155 | Intel Core i5-2500K | www.intel.com |
Płyta główna LGA1155 | Asus P8P67 Deluxe | pl.asus.com |
Procesor LGA2011 | Intel Core i7-3930K | |
Płyta główna LGA2011 | Asus Rampage IV Extreme | pl.asus.com |
Procesor AM3 | AMD FX-8150 | Prywatny |
Płyta główna AM3+ | Asus Crosshair V Formula | pl.asus.com |
Pamięć operacyjna LGA1155 AM3+ | Corsair Vengeance 2 × 4 GB 1600 MHz CL9 | www.corsair.com |
Pamięć operacyjna LGA2011 | Corsair Dominator GT 4 x 4 GB 2133 MHz CL9 | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Corsair Performance Pro 256 GB | www.corsair.com |
Mysz | SteelSeries Sensei | www.steelseries.com |
Monitor | EIZO FlexScan SX2762W (27 cali, 2560 × 1440) | www.alstor.pl |
Schładzacz procesora | Corsair Hydro H100 | www.corsair.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Sterowniki:
- AMD Catalyst 12.8,
- Nvidia ForceWare 301.42,
- Nvidia ForceWare 306.02 w przypadku GeForce'a GTX 660 Ti.
Karty graficzne z serii Radeon, w tym VTX3D Radeon HD 7970 X-Edition, do testów dostarczył:
Karty graficzne z serii GeForce do testów dostarczyła:
Wyniki – Intel Core i7-3930K @ 4,75 GHz
Karty graficzne z serii Radeon do testów dostarczył:
Szybki rzut oka na wykresy ujawnia, że Radeony generalnie radzą sobie tu lepiej, co jednak nie dziwi, przecież podczas uruchamiania gry wyświetla się logo „AMD Gaming Evolved” ;) Szczególnie dużą różnicę zanotowaliśmy w rozdzielczości Full HD po włączeniu ustawień maksymalnych: różnica między czołowym produktem Nvidii a najszybszą kartą AMD to aż ~25% na korzyść „czerwonych”. Większa różnica wystąpiła tylko w rozdzielczości 2560 × 1440 (w ustawieniach Ultra), co jest zrozumiałe, ale jednak nie weźmiemy tego pod uwagę, ponieważ w naszym odczuciu okolice 20–25 kl./s to i tak zbyt mało w grze akcji, więc ten tryb uważamy za „niegrywalny”.
Wyniki – Intel Core i5-2500K
Karty graficzne z serii Radeon do testów dostarczył:
Radeony w parze z Core i5 osiągają nieco gorsze wyniki niż we współpracy z Core i7, a GeForce'y nie czerpią żadnych korzyści z zastosowania szybszego procesora. W pojedynku GeForce kontra Radeon powtarza się sytuacja, którą zaobserwowaliśmy po włączeniu swojej najszybszej platformy: Radeony w bardziej wymagających trybach (od 1920 × 1080 High) odskakują na bezpieczną odległość. Niemniej nic się nie zmieniło, jeśli chodzi o tryb 2560 × 1440 Ultra (zresztą nie mogło): pozostaje on niegrywalny.
Wyniki – AMD FX 8150
Karty graficzne z serii Radeon do testów dostarczył:
Czołowa konstrukcja AMD w postaci procesora AMD FX-8150 radzi sobie trochę lepiej niż w naszych ostatnich testach w grach Counter-Strike: Global Offensive i Guild Wars 2, jednak nadal zdradza swoje słabości. O dziwo, po jego użyciu w trybie 1920 × 1080 High na prowadzenie wśród kart graficznych wychodzi najmocniejszy Kepler, GTX 680. FX-8150 dławi Radeony w okolicy 63–64 kl./s, co widać wyraźnie po tym, że HD 7950 jest niemal równie szybki jak HD 7970 GHz Edition. W wyższych trybach procesor traci już na znaczeniu i powtarza się sytuacja, która stała się udziałem i7-3930K oraz i5-2500K: Radeony brylują.
Wyniki – AMD Phenom II X4 975
Karty graficzne z serii Radeon do testów dostarczył:
Drugi układ AMD w naszym zestawieniu, który ostatnio okazał się znacznie szybszy od AMD FX w grach, tym razem już tak nie odstaje. W Sleeping Dogs procesor stracił na znaczeniu w najbardziej wymagających trybach, do których niewątpliwie należy 1920 × 1080 High i wyższe, niemniej powtarza się sytuacja z testu „flagowego” procesora AMD: GeForce GTX 680 przed najszybszymi modelami Radeonów.
Wyniki – Intel Pentium G850
Karty graficzne z serii Radeon do testów dostarczył:
Dopiero dwurdzeniowy Pentium okazuje się wąskim gardłem dla najszybszych kart graficznych w naszym teście. Kolejny raz obserwujemy sytuację, w której wyniki zostały ograniczone do 57–58 kl./s, podczas gdy już wiemy, że karty jako takie są zdolne wygenerować w tych trybach więcej ramek obrazu. Nietrudno zauważyć również większy „narzut” na procesor ze strony sterowników „zielonych”: GeForce'y zostały zepchnięte do defensywy i GTX 680 w parze z dwurdzeniowym procesorem jest wolniejszy niż Radeon HD 7870 współpracujący z tą samą jednostką.
Jaka karta graficzna do Sleeping Dogs?
Nie da się ukryć, że karty AMD Radeon radzą sobie lepiej w tej grze od swoich bezpośrednich rywali z obozu Nvidii. Jest tak zarówno w maksymalnych ustawieniach, jak i w nieco niższych. GeForce GTX 680 jest konkurencją dla Radeona HD 7950, a nie HD 7970. GTX 560 Ti nie ma szans z Radeonem HD 6950 – jego rywalem jest raczej Radeon HD 6870. GeForce GTX 550 Ti plasuje się gdzieś w okolicach Radeona HD 6750, a nie HD 7770, jak to ma w zwyczaju. Powód? Lepsza optymalizacja zarówno w sterownikach, jak i w samej grze – w końcu to gra z serii „AMD Gaming Evolved”.
W niemal maksymalnych ustawieniach w rozdzielczości 1920 × 1080 pozwoli zagrać GeForce GTX 560 Ti lub Radeon HD 6870. A gdy suwaki znajdą się maksymalnie na prawo, o płynnej grze można mówić jedynie w przypadku trzech najszybszych Radeonów oraz GeForce’a GTX 680.
Jaki procesor do Sleeping Dogs?
Akurat w tej grze nie ma on większego znaczenia – pod tym względem jest ona całkowitym przeciwieństwem na przykład nowego Counter-Strike’a. Nawet tani Pentium zapewni w niej odpowiednią płynność.
Karty graficzne z serii Radeon, w tym VTX3D Radeon HD 7970 X-Edition, do testów dostarczyła firma:
Karty graficzne z serii GeForce do testów dostarczyła firma: