artykuły

Test procesorów – AMD kontra Intel. 200 jednostek w 52 testach. Który CPU jest najszybszy?

Test na koniec świata

528
19 sierpnia 2013, 18:18 Radosław Stanisławski i Tomasz Niechaj

AMD - opis procesorów

Fenomenalne oczekiwania

Historia procesorów drugiego z czołowych graczy na rynku zaczyna się u nas od Phenoma I w rewizji B3. Rywal serii Core oparty na rdzeniu Agena był pierwszym dostępnym układem projektowanym od początku jako czterordzeniowy. Nowoczesna architektura wspomagana pamięcią trzeciego poziomu na papierze zdawała się obfitować w wydajność. Niestety, stosunkowo wolne zegary (2,2–2,6 GHz) i niewielka ilość wspomnianej pamięci trzeciego poziomu przełożyły się na niepowodzenie pierwszego modelu z serii „fenomenalnych”.

Agena

AM2/AM2+

Rdzenie/
wątki

Częstotliwość

Średnie OC

Cache

Phenom X4 9950 4/4 2,6 GHz 3 GHz 2 MB L3
Phenom X4 9850 4/4 2,5 GHz 3 GHz 2 MB L3
Phenom X4 9750 4/4 2,4 GHz 3 GHz 2 MB L3
Phenom X4 9650 4/4 2,3 GHz 2,7 GHz 2 MB L3
Phenom X4 9550 4/4 2,2 GHz 2,6 GHz 2 MB L3

Następnym krokiem na drodze rozwoju rodziny K10 był Phenom II, współpracujący z nową podstawką AM2+/AM3. Deneb, a następnie Thuban skutecznie zamazały nieciekawy obraz, który zostawił po sobie pierwszy Phenom. Unowocześniona architektura, znacznie więcej pamięci L3 (6 MB współdzielonej przez rdzenie) i w końcu nowy, 45-nanometrowy proces technologiczny, który umożliwił znacznie szybsze taktowanie – na to czekaliśmy.

Te wszystkie cechy zapewniły znaczny wzrost wydajności jednostek AMD. W połączeniu z bardzo atrakcyjną ceną efekt mógł być tylko jeden, widać go zresztą do dziś w sygnaturkach niektórych użytkowników naszego forum.

Deneb

AM3

Rdzenie/
wątki

Taktowanie

Średnie OC

Cache

Phenom II X4 980 4/4 3,7 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X4 975 4/4 3,6 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X4 970 4/4 3,5 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X4 965 4/4 3,4 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X4 955 4/4 3,2 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X4 945 4/4 3,0 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X4 925 4/4 2,8 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X3 720 3/3 2,8 GHz 3,7 GHz 6 MB L3
Phenom II X3 710 3/3 2,6 GHz 3,7 GHz 6 MB L3
Phenom II X2 570 2/2 3,5 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X2 565 2/2 3,4 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X2 560 2/2 3,3 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X2 555 2/2 3,2 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X2 550 2/2 3,1 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X2 545 2/2 3,0 GHz 4,0 GHz 6 MB L3

Nieco mniejszą popularnością cieszyły się sześciordzeniowce oparte na architekturze Thuban. Oprócz oczywistych zalet wynikających z zastosowania sześciu „jajek” nie zabrakło nowości: techniki Turbo Core, która do dziś jest wykorzystywana w układach AMD.

Thuban

AM3

Rdzenie
wątki

Taktowanie

Średnie OC

Cache

Phenom II X6 1100T
6/6 3,3-3,7 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X6 1090T
6/6 3,2-3,6 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X6 1075T
6/6 3,0-3,5 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X6 1065T
6/6 2,9-3,4 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X6 1055T
6/6 2,8-3,3 GHz 4,0 GHz 6 MB L3
Phenom II X6 1045T
6/6 2,7-3,2 GHz 4,0 GHz 6 MB L3

W 2009 roku na rynku pojawiły się Athlony II X4 i X3 oparte na rdzeniu Propus – pochodnej Deneba z „wyciętą” pamięcią trzeciego poziomu. Oznacza to, że do dyspozycji mają one jedynie 512 kB pamięci drugiego poziomu na każdy rdzeń (Athlon II X4 – 2 MB, Athlon II X3 – 1,5 MB).

Propus

AM2+-AM3

Rdzenie/
wątki

Taktowanie

Średnie OC

Cache

Phenom II X4 850 4/4 3,3 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Phenom II X4 840 4/4 3,2 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X4 650 4/4 3,2 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X4 645 4/4 3,1 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X4 640 4/4 3,0 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X4 635 4/4 2,9 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X4 630 4/4 2,8 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X4 620 4/4 2,6 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X4 650 4/4 3,2 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X3 460 3/3 3,4 GHz 4 GHz 1,5 MB L2

0 MB L3

Athlon II X3 455 3/3 3,3 GHz 4 GHz 1,5 MB L2

0 MB L3

Athlon II X3 450 3/3 3,2 GHz 4 GHz 1,5 MB L2

0 MB L3

Athlon II X3 445 3/3 3,1 GHz 4 GHz 1,5 MB L2

0 MB L3

Athlon II X3 440 3/3 3,0 GHz 4 GHz 1,5 MB L2

0 MB L3

Athlon II X3 435 3/3 2,9 GHz 4 GHz 1,5 MB L2

0 MB L3

Athlon II X3 425 3/3 2,7 GHz 4 GHz 1,5 MB L2

0 MB L3

Phenom II X2 521 2/2 3,4 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Phenom II X2 511 2/2 3,2 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Do kolekcji trzeba jeszcze dołączyć Athlony II X2 z rdzeniami o roboczej nazwie Regor. Te, podobnie jak czterordzeniowe Propusy, nie mają L3, ale w zamian mają trochę więcej L2 – po 1 MB na rdzeń. Bardziej jako o ciekawostce wspomnieć musimy o szczególnie „nisko wydajnych” układach: dwurdzeniowym Sempronie 190 (Regor) i jednordzeniowych Sempronach 140 i 145 (Sargas).

Regor

AM2+/AM3

Rdzenie/
wątki

Taktowanie

Średnie OC

Cache

Athlon II X2 270 2/2 3,4 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X2 265 2/2 3,3 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X2 260 2/2 3,2 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X2 255 2/2 3,1 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X2 250 2/2 3,0 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X2 245 2/2 2,9 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Athlon II X2 240 2/2 2,8 GHz 4 GHz 2 MB L2

0 MB L3

Sempron 190 2/2 2,5 GHz 4,0 GHz 1 MB L3
Sempron 180 2/2 2,4 GHz 4,0 GHz 1 MB L3
Sempron 145 (Sargas) 1/1 2,8 GHz 4,0 GHz 1 MB L2

0 MB L3

Sempron 140 (Sargas) 1/1 2,7 GHz 4,0 GHz 1 MB L2

0 MB L3

Llano + Radeon = APU

Trend polegający na umieszczaniu na jednej płytce układu graficznego i procesora nie mógł ominąć AMD. W czerwcu zeszłego roku przedstawiono ideę nowej platformy o nazwie Fusion, która opierała się na połączeniu nowych, 32-nanometrowych procesorów Llano z wysoko wydajnym (jak na konstrukcje zintegrowane) układem graficznym Radeon HD. Nowa platforma wymagała nowej podstawki, co nieszczególnie ucieszyło tych, którzy chcieli wymienić swój sprzęt. Z perspektywy czasu, po szybkiej śmierci FM1, bo o tej podstawce mowa, możemy powiedzieć, że nie był to najlepszy wybór.

Llano

FM1

Rdzenie/
wątki

Taktowanie

Średnie OC

Cache

IGP

A8-3870
4/4 3,0 GHz 3,5 GHz 4 MB L2

0 MB L3

HD 6550D
A4-3400
2/2 2,7 GHz 3,5 GHz 2 MB L2

0 MB L3

HD 6410D
Athlon II X4 651
4/4 3,0 GHz 3,5 GHz 4 MB L2

0 MB L3

brak
Athlon II X4 641
4/4 2,8 GHz 3,5 GHz 4 MB L2

0 MB L3

brak
Athlon II X4 638
4/4 2,7 GHz 3,5 GHz 4 MB L2

0 MB L3

brak
Athlon II X4 631
4/4 2,6 GHz 3,5 GHz 4 MB L2

0 MB L3

brak

Modułowa rewolucja

Mikroarchitektura Bulldozer to istna rewolucja w podejściu AMD do projektowania procesorów. Podstawowym elementem składowym jest moduł, na który przypadają dwie jednostki do obliczeń stałoprzecinkowych oraz jedna do obliczeń zmiennoprzecinkowych. W dużym uproszczeniu: w grach taki procesor (np. czteromodułowy ośmiowątkowy FX 8150) zachowywał się jak czterordzeniowy, a w programach wielowątkowych – jak ośmiordzeniowy. Obsługa szybkiej pamięci DDR-1866 i szybkie domyślne zegary pozwoliły nadrobić niedostatki wynikające z niskiego IPC.

Bulldozer

AM3

Moduły/
wątki

Taktowanie

Średnie OC

Cache

FX-8150
4/8 3,6-4,2 GHz 4,7 GHz 8 MB L3
FX-8120
4/8 3,1-4,0 GHz 4,7 GHz 8 MB L3
FX-6200
3/6 3,8-4,1 GHz 4,7 GHz 8 MB L3
FX-6100
3/6 3,3-3,9 GHz 4,7 GHz 8 MB L3
FX-4170
2/4 4,2-4,3 GHz 4,7 GHz 8 MB L3
FX-4130
2/4

3,8-3,9 GHz

4,7 GHz 4 MB L3
FX-4100
2/4

3,6-3,8 GHz

4,7 GHz 8 MB L3

Trinity = APU v2

Niemal równo rok później zadebiutowała nowa, ulepszona wersja platformy APU, o roboczej nazwie Virgo. Nowa platforma AMD, oparta na architekturze modułowej, skierowana jest do osób, które potrzebują... jeszcze wydajniejszego zintegrowanego układu graficznego. Tym razem w tej roli wykorzystano HD 7XXXD, na czele z najbardziej zaawansowanym HD 7660D. Aż 384 jednostki wykonawcze i szybkie, jak na układ zintegrowany, zegary robią wrażenie, ale co najważniejsze, rzeczywiście pozwalają cieszyć się w miarę komfortową rozgrywką w popularnych grach.

Czołowy model procesora, A10-5800K, w którym zawarto ten właśnie układ graficzny, to dwumodułowa, czterowątkowa jednostka bez pamięci trzeciego poziomu, wyposażona jedynie w 4 MB pamięci drugiego poziomu.

Trinity

FM2

Moduły/
wątki

Taktowanie

Średnie OC

Cache

IGP

A10-5800K
2/4 3,8-4,2 GHz 4,5 GHz 4 MB L2

0 MB L3

HD 7660D
Athlon X4 750K
2/4 3,4-4,0 GHz 4,5 GHz 4 MB L2

0 MB L3

brak
Athlon X4 740
2/4 3,2-3,7 GHz 4,7 GHz 4 MB L2

0 MB L3

brak

AMD Richland

Richland to kolejne podejście do tematu APU w wykonaniu AMD. Różnice względem poprzedniej generacji, czyli Trinity, można określić raczej jako kosmetyczne. Ograniczają się one bowiem do lepszego zarządzania energią, co pozwoliło zmniejszyć zapotrzebowanie na prąd i osiągnąć nieco szybsze taktowanie. Jednakże wydajność „zegar w zegar” jest identyczna. Zintegrowany układ graficzny, Radeon HD 8670D, od poprzedniej wersji różni się w zasadzie tylko taktowaniem.

Richland
FM2

Moduły/
wątki

Taktowanie

Średnie OC

Cache

IGP

A10-6800K
2/4 4,1-4,4 GHz 4,7 GHz

0 MB L3
4 MB L2

Radeon HD8670D
A10-6700
2/4 3,7-4,3 GHz 4,3 GHz 0 MB L3
4 MB L2
Radeon HD8670D
Athlon X2 370K
1/2 4,0-4,2 GHz 4,8 GHz 0 MB L3
1 MB L2
brak

 

FX wstaje z popiołów

Po wątpliwym sukcesie Bulldozera tej jesieni na rynku pojawił się nowy przykład modułowego podejścia AMD do projektowania procesorów. Kosmetyczne – wydawałoby się – zmiany w architekturze przełożyły się na wzrost wydajności rzędu 10%, co w połączeniu z mniejszym apetytem na energię elektryczną, nieco większymi możliwościami podkręcania i rozsądniejszą wyceną zdecydowanie podniosło poprzeczkę konkurencji w tym segmencie.

Vishera

AM3

Moduły/
wątki

Taktowanie

Średnie OC

Cache

FX-8350
4/8 4,0-4,2 GHz 5 GHz 8 MB L3
FX-8320
4/8

3,5-4,0 GHz

4,7 GHz 8 MB L3
FX-6350
3/6 3,9-4,2 GHz 4,7 GHz 8 MB L3
FX-6300
3/6 3,5-4,1 GHz 4,7 GHz 8 MB L3
FX-4350
2/4 4,2-4,3 GHz 4,7 GHz 4 MB L3
FX-4300
2/4 3,8-4,0 GHz 4,7 GHz 4 MB L3

Sama specyfikacja nie zmieniła się: jak wspomnieliśmy wyżej, ulepszeń dokonano „od środka”. Dalej mamy do czynienia z układami dwu-, trzy- i czteromodułowymi z 4 MB, 6 MB lub 8 MB pamięci L3. Delikatnie na korzyść nowych procesorów zmieniły się częstotliwości działania oraz możliwości podkręcania.

AMD Centurion (Vishera)

W kwietniu tego roku do sieci przedostały się pierwsze informacje o tym, że AMD planuje wprowadzić nową, „ekstremalną” serię procesorów, Centurion. Jest ona oparta na tej samej rodzinie układów co FX-8300, wykorzystująca rdzeń Vishera. Centurion różni się od FX-8350 taktowaniem, TDP oraz ceną. Częstotliwość bazowa najwyższego modelu, FX-9590, wynosi 4,7 GHz (FX-8350 jest taktowany z szybkością 4 GHz), a w trybie Turbo wzrasta do 5 GHz (FX-8350 – 4,2 GHz). Jest to więc obecnie najszybciej taktowany układ x86. Znacząco wzrosło TDP, aż do 220 W.

Choć procesory te miały być dostępne wyłącznie w sprzedaży OEM (dla producentów komputerów), każdy może je kupić. Za granicą są dziesiątki sklepów oferujących normalne, pudełkowe wersje FX-9590. W Polsce też można je znaleźć, choć są słabo dostępne.

Ktoś, kto chciałby mieć w swoim komputerze najszybciej taktowany procesor x86 w historii, powinien się przygotować na wydatek 3400–3600 zł. Należy też odpowiednio dobrać płytę główną i zasilacz, które muszą podołać bardzo dużemu zapotrzebowaniu tego układu na energię elektryczną.

Uwaga! Ponieważ mieliśmy problem ze sprowadzeniem nowego procesora do testu, jego osiągi symulowaliśmy, przyspieszając taktowanie modelu FX-8350 do 5 GHz „na sztywno”. Oznacza to, że w grach i programach użytkowych wykorzystujących wiele rdzeni (zdecydowana większość) wyniki FX-9590 będą gorsze o mniej więcej 4–6% od przedstawionych na wykresach.

AMD Centrion
AM3+

Moduły/
wątki

Taktowanie

Średnie OC

Cache

IGP

AMD FX-9590
4/8 4,7-5,0 GHz 5,1 GHz

8 MB L3

brak
Strona:
  1. Test procesorów - AMD kontra Intel
  2. Ważne informacje na temat procesorów
  3.     Taktowanie, turbo, stany energetyczne i FSB, BCLK, HTT
  4.     Rozszerzenia instrukcji: SSE, AVX
  5.     Rdzenie, moduły wątki. Kontroler pamięci
  6. AMD - opis procesorów
  7. Intel - opis procesorów
  8. Procedura testowa - lista aplikacji i gier
  9.     Platforma testowa i ustawienia
  10.     Testy procesorów w grach - metody, miejsca testowe
  11. Testy - podsumowanie testów wydajności w grach
  12. Testy - podsumowanie testów wydajności w multimediach i aplikacjach biurowych
  13. Testy - podsumowanie testów wydajności w aplikacjach dla profesjonalistów
  14.     Testy - Assassin's Creed: Revelations
  15.     Testy - ARMA 2
  16.     Testy - Battlefield 3
  17.     Testy - Crysis 2
  18.     Testy - Cywilizacja V
  19.     Testy - DiRT Showdown
  20.     Testy - Flight Simulator X
  21.     Testy - GTA IV
  22.     Testy - Max Payne 3
  23.     Testy - Metro 2033
  24.     Testy - Shogun 2 Total War
  25.     Testy - Skyrim
  26.     Testy - StarCraft 2
  27.     Testy - Wiedźmin 2
  28.     Testy - World of Tanks
  29.     Testy - 3ds Max 2013
  30.     Testy - 7-Zip 4.65
  31.     Testy - Adobe After Effects
  32.     Testy - Adobe Photoshop CS6
  33.     Testy - Adobe Premiere Pro
  34.     Testy - AutoCAD 2013
  35.     Testy - Blender 2.6
  36.     Testy - Catia
  37.     Testy - Cinebench R11.5
  38.     Testy - Flash
  39.     Testy - HTML5
  40.     Testy - internet (Google Chrome)
  41.     Testy - kompresja wideo x264 (2.5)
  42.     Testy - kompresja wideo do *.mp4
  43.     Testy - MS Word 2010
  44.     Testy - obróbka zdjęć (masowa zmiana rozmiarów)
  45.     Testy - PDF
  46.     Testy - TrueCrypt 7.1a
  47. Pobór energii - spoczynek (bez obciążenia)
  48. Pobór energii - obciążenie typowe i maksymalne
  49. Pobór energii - gry
  50. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - gry
  51. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - internet, biuro, multimedia
  52. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - zaawansowane zastosowania
  53. Podkręcanie procesorów
  54.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w grach
  55.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w multimediach i aplikacjach biurowych
  56.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w aplikacjach dla profesjonalistów
  57.     Podkręcanie - Assassin's Creed: Revelations
  58.     Podkręcanie - ARMA 2
  59.     Podkręcanie - Battlefield 3
  60.     Podkręcanie - Crysis 2
  61.     Podkręcanie - Cywilizacja V
  62.     Podkręcanie - DiRT Showdown
  63.     Podkręcanie - Flight Simulator X
  64.     Podkręcanie - GTA IV
  65.     Podkręcanie - Max Payne 3
  66.     Podkręcanie - Metro 2033
  67.     Podkręcanie - Shogun 2 Total War
  68.     Podkręcanie - Skyrim
  69.     Podkręcanie - StarCraft 2
  70.     Podkręcanie - Wiedźmin 2
  71.     Podkręcanie - World of Tanks
  72.     Podkręcanie - 3ds Max 2013
  73.     Podkręcanie - 7-Zip 4.65
  74.     Podkręcanie - Adobe After Effects
  75.     Podkręcanie - Adobe Photoshop CS6
  76.     Podkręcanie - Adobe Premiere Pro
  77.     Podkręcanie - AutoCAD
  78.     Podkręcanie - Blender
  79.     Podkręcanie - Catia
  80.     Podkręcanie - Cinebench R11.5
  81.     Podkręcanie - Flash
  82.     Podkręcanie - HTML5
  83.     Podkręcanie - internet (Google Chrome)
  84.     Podkręcanie - kompresja wideo x264
  85.     Podkręcanie - kompresja wideo do *.mp4
  86.     Podkręcanie - MS Word 2010
  87.     Podkręcanie - obróbka zdjęć (masowa zmiana rozmiarów)
  88.     Podkręcanie - PDF
  89.     Podkręcanie - TrueCrypt 7.1a
  90. Podkręcanie - pobór energii - spoczynek (bez obciążenia)
  91. Podkręcanie - pobór energii - obciążenie typowe i maksymalne
  92. Podkręcanie - pobór energii - gry
  93. Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - gry
  94. Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - internet, biuro, mult.
  95. Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - zaawans. zast.
  96.     Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - gry
  97.     Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - internet, biuro, multimedia
  98.     Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - zaawansowane zastosowania
  99.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - gry
  100.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - internet, biuro, multimedia
  101.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - zaawansowane zastosowania
  102. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 200 zł?
  103. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 350 zł?
  104. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 500 zł?
  105. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 700 zł?
  106. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 900 zł?
  107. Podsumowanie - jaki procesor za 1 tys. zł i więcej?
  108. Każdy z każdym - porównaj procesory (ustawienia domyślne)
  109.     Każdy z każdym - wyniki cząstkowe (ustawienia domyślne)
  110. Każdy z każdym - porównaj procesory (podkręcanie)
  111.     Każdy z każdym - wyniki cząstkowe (podkręcanie)
  112. Najlepsze procesory do gier - domyślne ustawienia (1 lutego 2013 r.)
  113. [OC] Najlepsze podkręcone procesory do gier (1 lutego 2013 r.)
  114. Każdy z każdym - porównaj procesory
  115.     Każdy z każdym - wyniki cząstkowe
6