artykuły

Test procesorów – AMD kontra Intel. 200 jednostek w 52 testach. Który CPU jest najszybszy?

Test na koniec świata

528 19 sierpnia 2013, 18:18 Radosław Stanisławski i Tomasz Niechaj

Najlepsze procesory do gier – aktualizacja z 1.02.2013 r.

Od naszego testu procesorów minął już ponad miesiąc. Ważnych nowości w tym czasie co prawda nie było, ale pojawiło się kilka interesujących propozycji, choćby testowany przez nas ostatnio Pentium G2020. Część procesorów mocno staniała, na przykład AMD FX-4130, który można dziś kupić już za mniej niż 400 zł. Przygotowaliśmy dla Was jeden wykres, na którym ułożyliśmy wszystkie obecnie dostępne procesory w zależności od ceny oraz wydajności. Co się zmieniło?

Cenę zmieniło ponad 30 procesorów, ale w większości przypadków były to symboliczne różnice, rzędu +/– 10 zł. Większe dotyczyły następujących jednostek:

  • AMD Phenom II X2 565 staniał do 260 zł (w grudniu kosztował 325 zł);
  • Intel Pentium G2120 staniał do 305 zł (w grudniu kosztował 345 zł);
  • AMD FX-4130 staniał do 395 zł (w grudniu kosztował 420 zł).

Pojawiły się też nowe propozycje, o których wspominaliśmy na wstępie: Pentium G2020 oraz Pentium G2130.

To nasze pierwsze podejście do tego sposobu przedstawiania wyników. Jeśli masz pomysł, jak go zmienić, napisz to w komentarzach do tego artykułu.

Kliknij aby powiększyć

Najlepszy procesor do gier za mniej więcej 200 zł (jeśli nie będzie podkręcany)

W cenie 150 zł wciąż niepokonany jest Celeron G550 (2,6 GHz). Jednak już teraz można kupić Celerona G1610 (Ivy Bridge); wprawdzie jeszcze go nie testowaliśmy, ale można założyć, że będzie on szybszy od G550 – w końcu ma tę samą częstotliwość taktowania, a Ivy Bridge „zegar w zegar” jest nieco szybszy od Sandy Bridge. Celerona G1610 można już znaleźć w kilku sklepach za mniej więcej 160 zł. Jeśli do wydania jest nieco ponad 200 zł, to najlepszą propozycją jest Pentium G2020. Jest on porównywalnie wydajny jak G860, ale pobiera od niego jeszcze mniej energii. Niestety, AMD w tej cenie nie ma godnego rywala, nawet najkorzystniejszy AMD Athlon II X3 455 (230 zł) jest i tak znacznie wolniejszy od Pentium G2020 – o przeszło 20%.

Najlepszy procesor do gier za mniej więcej 350 zł (jeśli nie będzie podkręcany)

Tak naprawdę w tym zakresie cen, wydając więcej niż 230 zł, nie dostaniemy znacznie wyższej wydajności. Okazuje się bowiem, że najlepsze jednostki w tej cenie, czyli Intel Pentium G2130 oraz AMD Phenom II X4 965, są szybsze od Pentium G2020 zaledwie o (odpowiednio) 9% oraz 3%. To niewiele, biorąc pod uwagę, że trzeba dopłacić przeszło połowę ceny Pentium G2020.

Można rozważyć dołożenie dalszych 100 zł, na przykład do Core i3-3220 (430 zł), ale to też średnio opłacalny wybór.

Najlepszy procesor do gier za mniej więcej 500 zł (jeśli nie będzie podkręcany)

W tym przedziale wciąż zbyt wiele się nie zmienia. Za 430 zł mamy Core i3-3220, a za 530 zł – Core i3-3240. Najlepsza spośród jednostek AMD w tej cenie, czyli FX-6300, zapewnia wydajność znacznie niższą. Ich potencjał zdecydowanie nie jest wykorzystywany (co innego profesjonalne narzędzia czy kompresja wideo).

Najlepszy procesor do gier za mniej więcej 700 zł (jeśli nie będzie podkręcany)

Niewątpliwie któryś z procesorów Intel Core i5. Na wyróżnienie zasługują tutaj: Core i5-3350P (630 zł), Core i5-3470 (700 zł) oraz Core i5-3570 (760 zł). Najszybsza jednostka AMD, FX-8350, kosztuje 735 zł, ale akurat w grach nie wypada zbyt korzystnie.

Najlepszy procesor do gier za mniej więcej 900 zł (jeśli nie będzie podkręcany)

Niewątpliwie jest to Core i5-3570 lub jego wersja z całkowicie odblokowanym mnożnikiem (bardzo wygodne podkręcanie), czyli Core i5-3570K.

Najlepszy procesor do gier za 1 tys. zł i więcej?

Z punktu widzenia gracza dopłata do Core i7 nie ma większego sensu. Za kilkaset złotych uzyskamy zaledwie kilka procent wydajności, i to nie zawsze. Co innego w pozostałych zastosowaniach, ale w tym przypadku skupiamy się jedynie na grach. Mając do wydania tak wiele, warto kupić Core i7-3770K (1225 zł), a chcąc zaszaleć – sześciordzeniowy Core i7-3930K (2160 zł).

Na następnej stronie przedstawiamy podobny ranking, ale dotyczący procesorów podkręconych.

W najbliższym czasie przedstawimy podobne porównanie, ale w innych zastosowaniach.

  1. Test procesorów - AMD kontra Intel
  2. Ważne informacje na temat procesorów
  3.     Taktowanie, turbo, stany energetyczne i FSB, BCLK, HTT
  4.     Rozszerzenia instrukcji: SSE, AVX
  5.     Rdzenie, moduły wątki. Kontroler pamięci
  6. AMD - opis procesorów
  7. Intel - opis procesorów
  8. Procedura testowa - lista aplikacji i gier
  9.     Platforma testowa i ustawienia
  10.     Testy procesorów w grach - metody, miejsca testowe
  11. Testy - podsumowanie testów wydajności w grach
  12. Testy - podsumowanie testów wydajności w multimediach i aplikacjach biurowych
  13. Testy - podsumowanie testów wydajności w aplikacjach dla profesjonalistów
  14.     Testy - Assassin's Creed: Revelations
  15.     Testy - ARMA 2
  16.     Testy - Battlefield 3
  17.     Testy - Crysis 2
  18.     Testy - Cywilizacja V
  19.     Testy - DiRT Showdown
  20.     Testy - Flight Simulator X
  21.     Testy - GTA IV
  22.     Testy - Max Payne 3
  23.     Testy - Metro 2033
  24.     Testy - Shogun 2 Total War
  25.     Testy - Skyrim
  26.     Testy - StarCraft 2
  27.     Testy - Wiedźmin 2
  28.     Testy - World of Tanks
  29.     Testy - 3ds Max 2013
  30.     Testy - 7-Zip 4.65
  31.     Testy - Adobe After Effects
  32.     Testy - Adobe Photoshop CS6
  33.     Testy - Adobe Premiere Pro
  34.     Testy - AutoCAD 2013
  35.     Testy - Blender 2.6
  36.     Testy - Catia
  37.     Testy - Cinebench R11.5
  38.     Testy - Flash
  39.     Testy - HTML5
  40.     Testy - internet (Google Chrome)
  41.     Testy - kompresja wideo x264 (2.5)
  42.     Testy - kompresja wideo do *.mp4
  43.     Testy - MS Word 2010
  44.     Testy - obróbka zdjęć (masowa zmiana rozmiarów)
  45.     Testy - PDF
  46.     Testy - TrueCrypt 7.1a
  47. Pobór energii - spoczynek (bez obciążenia)
  48. Pobór energii - obciążenie typowe i maksymalne
  49. Pobór energii - gry
  50. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - gry
  51. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - internet, biuro, multimedia
  52. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - zaawansowane zastosowania
  53. Podkręcanie procesorów
  54.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w grach
  55.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w multimediach i aplikacjach biurowych
  56.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w aplikacjach dla profesjonalistów
  57.     Podkręcanie - Assassin's Creed: Revelations
  58.     Podkręcanie - ARMA 2
  59.     Podkręcanie - Battlefield 3
  60.     Podkręcanie - Crysis 2
  61.     Podkręcanie - Cywilizacja V
  62.     Podkręcanie - DiRT Showdown
  63.     Podkręcanie - Flight Simulator X
  64.     Podkręcanie - GTA IV
  65.     Podkręcanie - Max Payne 3
  66.     Podkręcanie - Metro 2033
  67.     Podkręcanie - Shogun 2 Total War
  68.     Podkręcanie - Skyrim
  69.     Podkręcanie - StarCraft 2
  70.     Podkręcanie - Wiedźmin 2
  71.     Podkręcanie - World of Tanks
  72.     Podkręcanie - 3ds Max 2013
  73.     Podkręcanie - 7-Zip 4.65
  74.     Podkręcanie - Adobe After Effects
  75.     Podkręcanie - Adobe Photoshop CS6
  76.     Podkręcanie - Adobe Premiere Pro
  77.     Podkręcanie - AutoCAD
  78.     Podkręcanie - Blender
  79.     Podkręcanie - Catia
  80.     Podkręcanie - Cinebench R11.5
  81.     Podkręcanie - Flash
  82.     Podkręcanie - HTML5
  83.     Podkręcanie - internet (Google Chrome)
  84.     Podkręcanie - kompresja wideo x264
  85.     Podkręcanie - kompresja wideo do *.mp4
  86.     Podkręcanie - MS Word 2010
  87.     Podkręcanie - obróbka zdjęć (masowa zmiana rozmiarów)
  88.     Podkręcanie - PDF
  89.     Podkręcanie - TrueCrypt 7.1a
  90. Podkręcanie - pobór energii - spoczynek (bez obciążenia)
  91. Podkręcanie - pobór energii - obciążenie typowe i maksymalne
  92. Podkręcanie - pobór energii - gry
  93. Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - gry
  94. Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - internet, biuro, mult.
  95. Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - zaawans. zast.
  96.     Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - gry
  97.     Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - internet, biuro, multimedia
  98.     Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - zaawansowane zastosowania
  99.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - gry
  100.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - internet, biuro, multimedia
  101.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - zaawansowane zastosowania
  102. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 200 zł?
  103. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 350 zł?
  104. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 500 zł?
  105. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 700 zł?
  106. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 900 zł?
  107. Podsumowanie - jaki procesor za 1 tys. zł i więcej?
  108. Każdy z każdym - porównaj procesory (ustawienia domyślne)
  109.     Każdy z każdym - wyniki cząstkowe (ustawienia domyślne)
  110. Każdy z każdym - porównaj procesory (podkręcanie)
  111.     Każdy z każdym - wyniki cząstkowe (podkręcanie)
  112. Najlepsze procesory do gier - domyślne ustawienia (1 lutego 2013 r.)
  113. [OC] Najlepsze podkręcone procesory do gier (1 lutego 2013 r.)
  114. Każdy z każdym - porównaj procesory
  115.     Każdy z każdym - wyniki cząstkowe
112