artykuły

Test procesorów – AMD kontra Intel. 200 jednostek w 52 testach. Który CPU jest najszybszy?

Test na koniec świata

528
19 sierpnia 2013, 18:18 Radosław Stanisławski i Tomasz Niechaj

Podsumowanie – jaki procesor za mniej więcej 700 zł?

Jeśli nie podkręcam

Do gier, do domu i biura

Najlepszym procesorem do gier będzie któryś z rodziny Intel Core i5. Szczególnie polecamy Core i5-4430 oraz Core i5-4570 – ten drugi jest tylko trochę droższy, a sporo szybszy. Są już dostępne tanie płyty główne LGA1150, nie ma więc żadnych podstaw, by wciąż polecać procesory Ivy Bridge z tego segmentu.


dla procesora Intel Core i5-4570 za wysoką wydajność w rozsądnej cenie

Do zastosowań profesjonalnych

Do niektórych zastosowań, na przykład konwertowania/kompresowania wideo, dobrym wyborem mogą być FX-y 8320 i 8350. W kompresji wideo za mniej więcej 700 zł zapewniają wydajność zbliżoną do osiągów znacznie droższych Core i7. Trzeba mieć jednak na uwadze względnie duży pobór energii. Jednak ktoś, kto dużo kompresuje wideo, najprawdopodobniej też dużo je obrabia. W takiej sytuacji lepsze okazują się Core i5, szczególnie z rodziny Haswell (w programach Adobe Premiere Pro i After Effects). Będą również znacznie szybsze w licznych narzędziach typu AutoCAD, 3ds Max lub Catia. W nich kluczowa jest wydajność OpenGL, którą w procesorach Intel Haswell znacząco poprawiono. Profesjonalna obróbka zdjęć to również domena Core i5.

Jeśli podkręcam

Do gier, do domu i biura

Core i5 bez literki „K” na końcu nazwy i tak umożliwiają podkręcanie, nie pozwalając się przegonić układom AMD z serii FX. Ktoś, kto zamierza mocno przyspieszyć swój sprzęt, powinien się zastanowić, czyby nie dopłacić 100–150 zł do najtańszego Core i5 K (dostępnego w cenie od około 850 zł).

Do zastosowań profesjonalnych

Przedstawione powyżej wnioski dotyczące ustawień domyślnych pozostają aktualne, z tą różnicą, że 5-gigahercowy zegar taktujący FX-8350 pozwala mu w tego typu zastosowaniach dogonić na przykład Core i5-4670. Jednak w tym przypadku FX pobiera przeszło dwa razy więcej energii niż wspomniany Haswell, co się przekłada się na konkretną różnicę w rachunkach za prąd.

 

Zobacz podsumowanie z grudnia 2012. Kliknij

Jeśli nie podkręcam

Do gier, do domu i biura

Najlepszym procesorem do gier będzie któryś z rodziny Intel Core i5. Szczególnie polecamy:

Core i5-3350P (jest pozbawiony zintegrowanego układu graficznego, ale kosztuje tylko 650 zł).


dla procesora Intel Core i5-3350P za wysoką wydajność w rozsądnej cenie

Core i5-3550/3570 – kosztują już 765/775 zł, ale zapewniają zauważalnie lepszą wydajność niż wspomniany i5-3350P.


dla procesorów Intel Core i5-3550 oraz Core i5-3570 za wysoką wydajność w rozsądnej cenie

Do zastosowań profesjonalnych

Do niektórych zastosowań, na przykład edycji i/lub konwertowania wideo, dobrym wyborem mogą być FX-y 8320 i 8350. W kompresji wideo za mniej więcej 700 zł zapewniają wydajność zbliżoną do osiągów znacznie droższych Core i7. Trzeba mieć jednak na uwadze względnie duży pobór energii.

Jeśli podkręcam

Do gier, do domu i biura

Core i5 bez literki „K” na końcu i tak umożliwiają podkręcanie, nie pozwalając przegonić się układom AMD z serii FX. Ktoś, kto zamierza mocno przyspieszyć swój sprzęt, powinien się zastanowić, czyby nie dopłacić mniej więcej 100 zł do najtańszego Core i5 K (dostępnego w cenie od około 800 zł).

Do zastosowań profesjonalnych

Tu ponownie godne polecenia są FX-y 8320 i 8350. Podobnie jak w ustawieniach domyślnych są ciekawą propozycją dla osób kompresujących wideo oraz renderujących. Niestety, pobierają znacznie więcej energii od konkurencyjnych jednostek Intela.

Bardzo interesującą opcją jest Core i5-2550K, który ostatnio pojawił się w sklepie Morele.net w promocyjnej cenie 715 zł. Jest to co prawda procesor ze starszej generacji, ale pozwala się przyspieszyć do 4500 MHz.

 

  1. Test procesorów - AMD kontra Intel
  2. Ważne informacje na temat procesorów
  3.     Taktowanie, turbo, stany energetyczne i FSB, BCLK, HTT
  4.     Rozszerzenia instrukcji: SSE, AVX
  5.     Rdzenie, moduły wątki. Kontroler pamięci
  6. AMD - opis procesorów
  7. Intel - opis procesorów
  8. Procedura testowa - lista aplikacji i gier
  9.     Platforma testowa i ustawienia
  10.     Testy procesorów w grach - metody, miejsca testowe
  11. Testy - podsumowanie testów wydajności w grach
  12. Testy - podsumowanie testów wydajności w multimediach i aplikacjach biurowych
  13. Testy - podsumowanie testów wydajności w aplikacjach dla profesjonalistów
  14.     Testy - Assassin's Creed: Revelations
  15.     Testy - ARMA 2
  16.     Testy - Battlefield 3
  17.     Testy - Crysis 2
  18.     Testy - Cywilizacja V
  19.     Testy - DiRT Showdown
  20.     Testy - Flight Simulator X
  21.     Testy - GTA IV
  22.     Testy - Max Payne 3
  23.     Testy - Metro 2033
  24.     Testy - Shogun 2 Total War
  25.     Testy - Skyrim
  26.     Testy - StarCraft 2
  27.     Testy - Wiedźmin 2
  28.     Testy - World of Tanks
  29.     Testy - 3ds Max 2013
  30.     Testy - 7-Zip 4.65
  31.     Testy - Adobe After Effects
  32.     Testy - Adobe Photoshop CS6
  33.     Testy - Adobe Premiere Pro
  34.     Testy - AutoCAD 2013
  35.     Testy - Blender 2.6
  36.     Testy - Catia
  37.     Testy - Cinebench R11.5
  38.     Testy - Flash
  39.     Testy - HTML5
  40.     Testy - internet (Google Chrome)
  41.     Testy - kompresja wideo x264 (2.5)
  42.     Testy - kompresja wideo do *.mp4
  43.     Testy - MS Word 2010
  44.     Testy - obróbka zdjęć (masowa zmiana rozmiarów)
  45.     Testy - PDF
  46.     Testy - TrueCrypt 7.1a
  47. Pobór energii - spoczynek (bez obciążenia)
  48. Pobór energii - obciążenie typowe i maksymalne
  49. Pobór energii - gry
  50. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - gry
  51. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - internet, biuro, multimedia
  52. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - zaawansowane zastosowania
  53. Podkręcanie procesorów
  54.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w grach
  55.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w multimediach i aplikacjach biurowych
  56.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w aplikacjach dla profesjonalistów
  57.     Podkręcanie - Assassin's Creed: Revelations
  58.     Podkręcanie - ARMA 2
  59.     Podkręcanie - Battlefield 3
  60.     Podkręcanie - Crysis 2
  61.     Podkręcanie - Cywilizacja V
  62.     Podkręcanie - DiRT Showdown
  63.     Podkręcanie - Flight Simulator X
  64.     Podkręcanie - GTA IV
  65.     Podkręcanie - Max Payne 3
  66.     Podkręcanie - Metro 2033
  67.     Podkręcanie - Shogun 2 Total War
  68.     Podkręcanie - Skyrim
  69.     Podkręcanie - StarCraft 2
  70.     Podkręcanie - Wiedźmin 2
  71.     Podkręcanie - World of Tanks
  72.     Podkręcanie - 3ds Max 2013
  73.     Podkręcanie - 7-Zip 4.65
  74.     Podkręcanie - Adobe After Effects
  75.     Podkręcanie - Adobe Photoshop CS6
  76.     Podkręcanie - Adobe Premiere Pro
  77.     Podkręcanie - AutoCAD
  78.     Podkręcanie - Blender
  79.     Podkręcanie - Catia
  80.     Podkręcanie - Cinebench R11.5
  81.     Podkręcanie - Flash
  82.     Podkręcanie - HTML5
  83.     Podkręcanie - internet (Google Chrome)
  84.     Podkręcanie - kompresja wideo x264
  85.     Podkręcanie - kompresja wideo do *.mp4
  86.     Podkręcanie - MS Word 2010
  87.     Podkręcanie - obróbka zdjęć (masowa zmiana rozmiarów)
  88.     Podkręcanie - PDF
  89.     Podkręcanie - TrueCrypt 7.1a
  90. Podkręcanie - pobór energii - spoczynek (bez obciążenia)
  91. Podkręcanie - pobór energii - obciążenie typowe i maksymalne
  92. Podkręcanie - pobór energii - gry
  93. Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - gry
  94. Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - internet, biuro, mult.
  95. Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii - zaawans. zast.
  96.     Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - gry
  97.     Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - internet, biuro, multimedia
  98.     Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - zaawansowane zastosowania
  99.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - gry
  100.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - internet, biuro, multimedia
  101.     Podkręcanie - podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny - zaawansowane zastosowania
  102. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 200 zł?
  103. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 350 zł?
  104. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 500 zł?
  105. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 700 zł?
  106. Podsumowanie - jaki procesor za mniej więcej 900 zł?
  107. Podsumowanie - jaki procesor za 1 tys. zł i więcej?
  108. Każdy z każdym - porównaj procesory (ustawienia domyślne)
  109.     Każdy z każdym - wyniki cząstkowe (ustawienia domyślne)
  110. Każdy z każdym - porównaj procesory (podkręcanie)
  111.     Każdy z każdym - wyniki cząstkowe (podkręcanie)
  112. Najlepsze procesory do gier - domyślne ustawienia (1 lutego 2013 r.)
  113. [OC] Najlepsze podkręcone procesory do gier (1 lutego 2013 r.)
  114. Każdy z każdym - porównaj procesory
  115.     Każdy z każdym - wyniki cząstkowe
105