artykuły

Intel Core i7-3770K – pierwszy 22-nanometrowy procesor desktopowy

Testujemy Ivy Bridge!

214
23 kwietnia 2012, 18:00 Michał Grzegorz Wójcik, Mateusz Brzostek

HD Graphics 4000 – nowy zintegrowany układ graficzny

Zintegrowane w procesorach Core trzeciej generacji układy graficzne Intel HD Graphics 4000 na pierwszy rzut oka niewiele różnią się od HD Graphics 3000 z drugiej generacji. Bliższe spojrzenie ujawnia jednak daleko idącą ewolucję układu. Sam producent twierdzi, że nie jest to zwykły krok „tick” w znanym wszystkim schemacie tick-tock. Dzięki daleko idącym zmianom Intel mówi o kroku tick+. Oprócz tak oczywistych usprawnień, jak zmniejszenie zapotrzebowania na energię i zaawansowany proces produkcji, zaimplementowano obsługę Shader Model 5.0, DirectX 11 i OpenCL, co czyni układ graficzny znacznie bardziej uniwersalnym. Poza tym HD Graphics 4000 zapewnia wyższą wydajność niż poprzednik, znaną i użyteczną funkcję Quick Sync, umożliwiającą akcelerację kodowania i dekodowania strumieni wideo, a także obsługę trzech wyświetlaczy.

 

 

Skalowalna architektura została podzielona na obszary (dziedziny): globalną, zajmującą się geometrią i wspólną, w której znajduje się rasteryzator, pamięć podręczna trzeciego poziomu i część funkcjonalna pikseli. Do tej pory nie stosowano w HD Graphics pamięci podręcznej trzeciego poziomu: najczęściej nie było powodu (brak wzrostu wydajności). Jednak według inżynierów obecnie, przy obsłudze OpenCL, wzrost wydajności wynikający z zastosowania tego bufora jest znaczny. Dodatkowo L3 obniża potrzebną przepustowość w komunikacji z magistralą pierścieniową. W części, gdzie znajdują się jednostki cieniujące (EU), znajduje się także pamięć podręczna pierwszego poziomu, próbniki multimediów i 3D oraz rejestr adresów. Pozostałe dwa obszary obsługują media i wyświetlacze.

 

W nowym HD Graphics 4000 zastosowano jeden teselator, aby spełnić wymagania DX11, a także wprowadzono obsługę nowego formatu tekstur skompresowanych (BC6H/7). Zastosowane jednostki cieniujące (EU) zostały przystosowane do wykorzystania w obliczeniach. Obsługują one teraz równoległość danych, liczby niepodzielne, instrukcje UAV (ang. Unordered Access Views) i podobne, niezbędne do obliczeń na jednostkach cieniujących funkcje. Dodatkowo pamięć lokalna może być współdzielona z jednostkami cieniującymi na potrzeby Direct Compute.

 

Nie można nie wspomnieć, że algorytm filtrowania anizotropowego został poprawiony. Obecnie zintegrowany układ graficzny Intela zachowuje się niemal jak układy innych producentów. Poprzedniej generacji HD Graphics rysowały „kwiatki”, co oznaczało filtr daleki od pożądanego (patrz: zrzut ekranu z Core i7 2600K).

Core i7 2600K

Core i7 3770K

AMD A8 3870K

5