artykuły

PS Vita – następczyni PlayStation Portable

Ostatnia nadzieja mobilnych graczy

110
21 kwietnia 2012, 08:59 Kamil .qam Przybysz

Kwestie techniczne

Wspomniany na poprzedniej stronie 5-calowy ekran o proporcjach 16 : 9 może pochwalić się rozdzielczością qHD (960 × 540 pikseli), którą ma chociażby smartfon HTC Sensation. Wykorzystana matryca OLED zapewnia żywe kolory, dobrą jasność i kontrast oraz niezłe kąty widzenia. W porównaniu z wiekową już PSP następczynię należy pochwalić za świetnie oddaną, głęboką czerń. Niestety, w niektórych grach da się zauważyć drobne zniekształcenie kolorów podczas odchylania konsoli do góry. Najlepiej widać je na przykładzie leśnych krajobrazów, których pełno w przenośnej Złotej Otchłani: przekręcenie vity zwiększa nasycenie zielonej barwy. Nie jest to wielka wada, ale nie mogliśmy jej pominąć.

Skoro mowa o wyświetlaczu, należy koniecznie wspomnieć o funkcji wielodotyku. Oprócz zwiększonej mocy obliczeniowej jest to najważniejsza nowość w Vicie. Idea podpatrzona u telefonicznej konkurencji została zrealizowana świetnie: ekran pojemnościowy reaguje szybko i dokładnie. Warto również zaznaczyć, że dorośli użytkownicy nie będą mieli problemów z wygodnym obsługiwaniem go kciukami, bo konsola została bardzo dobrze dostosowana do dużych dłoni. Gorzej może być w przypadku dzieci. Powiew świeżości przynosi drugi panel dotykowy, umieszczony... z tyłu konsoli. Ogólnie rzecz biorąc, wielkością oraz funkcjonalnością odpowiada on wyświetlaczowi, jednak ze względu na nietypowe położenie może być on ciekawym urozmaiceniem zabawy.

 

 

W środku obudowy znalazło się miejsce dla wielu niezbędnych w obecnych czasach dodatków. Konsola została wyposażona w trzyosiowy żyroskop i akcelerometr (nazwane systemem Six-Axis, który znalazł się też w PlayStation 3), a także trzyosiowy kompas elektroniczny. Sprawną komunikację zapewniają: Wi-Fi z obsługą standardu N, Bluetooth 2.1 + EDR oraz, w zależności od wersji, moduł 3G. Zamontowane w konsoli kamery nagrywają obraz z maksymalną rozdzielczością 640 × 480 w 60 kl./s (przy rozdzielczości 320 × 240 można uzyskać 120 kl./s). Na razie jest to jakość, która nadaje się do rozmów wideo i gier AR: szumiące matryce zapewniające 0,3 megapiksela to za mało do robienia zdjęć lub filmowania. Chyba że ktoś chce usłyszeć: „To było kręcone żelazkiem”. Za miły dodatek można uznać wbudowany mikrofon, którego tak bardzo brakowało poprzedniej konsolce Sony.

 

 

Ze względu na małą ilość informacji udostępnianych przez producenta trudno rozpisywać się na temat najważniejszych komponentów i parametrów. Wiemy jedynie, że sercem konsoli są cztery rdzenie Cortex A9 oraz układ SGX543MP4+. Tajemnicą jest taktowanie CPU oraz znaczenie plusa w nazwie GPU użytego wcześniej w nowym iPadzie. Na szczęście Sony podało dane dotyczące pamięci: Vita wyposażona jest w 512 MB RAM-u oraz 128 MB VRAM-u. Trzeba przyznać, że wnętrze nie przyprawia o zawrót głowy, szczególnie jeśli porówna się je z najnowszym tabletem Apple. Należy jednak pamiętać o dwóch rzeczach: o ponaddwukrotnie mniejszej rozdzielczości ekranu i o tym, że PSV jest platformą zamkniętą, której parametry nie zmienią się znacząco przez cały cykl życia produktu. Można więc założyć, że gry przeznaczone na przenośną PlayStation będą pod względem grafiki jeszcze długo trzymać się w smartfonowej czołówce.

 

3