artykuły

3D w komputerze, czyli AMD HD3D kontra Nvidia 3D Vision (2)

Pojedynek w trzech wymiarach

63
19 października 2011, 06:00 Michał Grzegorz Wójcik, Kamil Homziak

Nvidia 3D Vision (2)

Całkowitym zaprzeczeniem koncepcji AMD jest rozwiązanie Nvidii. Producent sprzedaje gotowy produkt: zestaw 3D Vision z okularami, któremu bliżej przyjrzeliśmy się we wcześniejszym teście.

Nvidia wykorzystuje technikę migawkową. Okulary przysłaniają na przemian lewe i prawe oko, a dzięki monitorom 120 Hz do każdego dociera obraz 60-hercowy, zatem charakterystyczny dla typowych wyświetlaczy. W trybie trójwymiarowym każde oko odbiera obraz w pełnej rozdzielczości. Kiedyś współpracujące z okularami Nvidii monitory zapewniały rozdzielczość 1680x1050. Obecnie nie brakuje modeli obsługujących tryb 1080p. 

Do wersji bezprzewodowej dołączyły ostatnio okulary przewodowe, które mają być bardziej przystępnym odpowiednikiem taniej i szybko zdobywającej rynek techniki polaryzacyjnej. Okulary Nvidii sprzedawane są jako autonomiczny produkt, jednak aby korzystanie z nich było komfortowe, potrzeba także 120-hercowego monitora. Często zestaw 3D Vision sprzedawany jest w zestawie z takim monitorem, notebookiem lub „all-in-one'em”.

Jeszcze w październiku na półkach sklepowych ma zagościć następca pierwszej wersji – Nvidia 3D Vision 2.

Nowe okulary przynoszą nieco odmienne wzornictwo. W oczy rzuca się przede wszystkim symetryczność. Poprzednia generacja miała większą oprawkę po stronie, gdzie znajduje się zabudowana bateria. W nowych okularach najprawdopodobniej zastosowano mniejszą, lepszej jakości baterię, która zapewnia ponoć zbliżony czas działania. Część, którą zakłada się na uszy, jest zdecydowanie wyższa, ale nie przeszkadza w użytkowaniu czy noszeniu dużych słuchawek, a to ze względu na bardzo małą grubość. Użycie kompozytowych materiałów ma dawać większą wygodę użytkowania. Pomimo że okulary są teraz znacznie większe, ważą tylko nieznacznie więcej od pierwszej wersji.

Nowy model zapewnia o 20% większą powierzchnię szkieł (migawek) ciekłokrystalicznych o zmniejszonym współczynniku przepuszczania światła zewnętrznego. Są kompatybilne wstecz, dlatego będzie można ich użyć w połączeniu ze starym nadajnikiem podczerwieni. Takie rozwiązanie umożliwia stosunkowo niedrogą wymianę okularów poprzedniej generacji na nowe, większe.

Nowością będzie 3D Lightboost, czyli opatentowane rozwiązanie dające jaśniejszy obraz. Ma to być możliwe właśnie dzięki zastosowaniu większych szkieł w okularach i monitora większego od dotychczasowych, zapewniającego wyższą jasność. Dotąd zaciemniony obraz był jednym z głównych minusów używania okularów 3D.

Cena całego zestawu Nvidia 3D Vision 2 nie zmieni się: nadal będzie to 149 dol. Same okulary będą kosztować 99 dol. Produkt powinien pojawić się na sklepowych półkach jeszcze w październiku. 

Monitory Asus VG278H jako pierwsze będą sprzedawane z nową wersją okularów. Komplet gotowy do działania ma kosztować 699 dol. Postęp w tym przypadku polega na wbudowaniu nadajnika podczerwieni synchronizującego okulary z ekranem w sam monitor. Do tego źródło obrazu będzie można podłączyć (np. konsoli PS3) nie tylko przez Dual Link DVI, jak do tej pory, ale także przez HDMI 1.4.

Wkrótce do sprzedaży wejdą także monitory innych producentów w rozmiarach 24–27 cali oraz notebooki i inne urządzenia zdolne do wyświetlania obrazów 3D.

4