artykuły

3D w komputerze, czyli AMD HD3D kontra Nvidia 3D Vision (2)

Pojedynek w trzech wymiarach

63
19 października 2011, 06:00 Michał Grzegorz Wójcik, Kamil Homziak

AMD HD3D wykorzystuje większą liczbę technik generowania obrazu, a więc ma znamiona rozwiązania otwartego (nie mylić z oprogramowaniem o „otwartym” kodzie, ang. open-source). Producent nie udostępnia ani sterownika odpowiedzialnego za wyświetlanie obrazu trójwymiarowego, ani konkretnego sprzętu umożliwiającego korzystanie z 3D. Użytkownik musi sam kupić, pobrać i zainstalować oprogramowanie iZ3D (39,99 dol.) lub DDD (TriDef 3D Experience – 49,99 dol.). Oczywiście, obydwa sterowniki są dostępne w wersjach próbnych, ograniczonych czasowo. Są też do kupienia na preferencyjnych zasadach, np. iZ3D oferuje rabat 50% dla posiadaczy Radeonów i darmowe dla użytkowników modeli AMD wyświetlanie 3D na urządzeniach DLP (ang. Digital Light Processing, 'cyfrowe przetwarzanie światła'). Często można zastosować sterownik udostępniany za darmo dla użytkowników monitorów konkretnej firmy, np. LG TriDef 3D. Właśnie ten sterownik wykorzystywaliśmy w czasie testów. Niektóre gry zapewniają bezpośrednią obsługę 3D, jednak nadal jest to rzadkość. Obecnie są to tylko: Deus Ex: Human Revolution i DiRT! 3, a wkrótce także Battlefield 3.

 

Wadą otwartego rozwiązania AMD jest stosunkowo mała liczba obsługujących je monitorów. Mimo że szybko się zwiększa, to są to specyficzne i nie zawsze łatwo dostępne modele. Co innego telewizory i projektory – tu wybór jest spory. Możliwość wybrania spośród dwóch płatnych sterowników daje pewną swobodę, ale powoduje także, że skonfigurowanie i pierwsze uruchomienie może sprawić pewne trudności. Nawet my mieliśmy z tym problem, jednak przyczyną były Catalysty. Otóż często monitor podłączony przez HDMI wyświetla obraz w ramce, np. na 90% powierzchni wyświetlacza zamiast na całej. Można to skorygować w sterownikach AMD. O ile się uruchamiają... U nas w wyniku częstych zmian oprogramowania moduł Catalyst Control Center nie otwierał się, a jak się okazało po przewertowaniu wielu forów internetowych, jest to całkiem powszechny problem. Nie musimy chyba dodawać, że efekt 3D nie będzie widoczny, jeżeli obraz nie zostanie wyświetlony na całej powierzchni monitora...

Zaletą są możliwości: można tu użyć zarówno technik polaryzacyjnych, jak i migawkowych, a w niedalekiej przyszłości – jeszcze nowszych. To stanowi o sile HD3D, które łączy efektywność każdej z obsługiwanych metod generowania obrazu 3D.

Oto zestawienie wymagań i możliwości obydwu konkurencyjnych technik generowania obrazu 3D w grach:


AMD HD3D
Nvidia 3D Vision
Wymagane karty graficzne
Radeon serii HD 5000 i 6000
Niektóre GeForce'y (pełna_lista)
Obsługiwane monitory  DisplayPort lub HDMI 1.4a DVI-DL (w najbliższej przyszłości także HDMI 1.4)
Okulary
Aktywne lub pasywne
Aktywne
Niezbędne oprogramowanie

TriDef lub iZ3D 

(Niektóre gry zapewniają bezpośrednią obsługę 3D)

Zintegrowane w sterowniku ekranu
Obsługa wielu kart graficznych
Nie (CrossFireX wciąż nieobsługiwane)
Tak (obsługuje SLI)
Wyświetlanie na wielu monitorach

Nie

Tak 

(wymagane SLI – do 2 monitorów na 1 GPU)

 

3