artykuły

3D w komputerze, czyli AMD HD3D kontra Nvidia 3D Vision (2)

Pojedynek w trzech wymiarach

63
19 października 2011, 06:00 Michał Grzegorz Wójcik, Kamil Homziak

3D Vision Surround

Rozwiązanie Nvidii umożliwia wyświetlanie trójwymiarowego obrazu na trzech monitorach naraz. Wszystko, czego potrzeba, to trzy 120-hercowe wyświetlacze podłączone przewodem DVI o podwójnej przepływności (Dual Link). Zestaw testowy składający się z trzech monitorów Hanns-G HS233 dostarczył nam ich producent, firma Hannspree. Wrażenia wizualne z użytkowania takiego zestawu są oszałamiające!

 


 

 


Poza wyświetlaczami kluczową kwestią jest liczba kart graficznych. Ponieważ niemal wszystkie dostępne na rynku GeForce'y obsługują maksymalnie dwa monitory naraz (mimo że mają dwa gniazda DVI i jedno HDMI), nie można użyć tego rozwiązania, nie mając dwóch kart graficznych. Oczywiście, najlepiej połączyć je w SLI. Nvidia sugeruje wykorzystanie jednej dwuprocesorowej karty GeForce GTX 590. Pokazaliśmy już, jak potężne spadki wydajności pociąga za sobą włączenie funkcji 3D, nawet gdy monitor jest tylko jeden. Ciekawe, jakiej mocy obliczeniowej potrzeba, aby płynnie wyświetlać stereoskopowy obraz na trzech LCD?

Przede wszystkim w rozdzielczościach dostępnych po podłączeniu trzech monitorów nie da się płynnie wyświetlać obrazu z wygładzaniem krawędzi większym niż dwukrotne. Właśnie tyle ustawiliśmy do testów.

Jak widać, nawet moc obliczeniowa dwóch kart graficznych nie pozwala płynnie zagrać we wszystkie gry w konfiguracji 3D Vision Surround. Mimo to część mniej wymagających pozwala cieszyć się panoramicznym widokiem. Zdecydowanie widać także różnicę w mocy obliczeniowej między dwoma podkręconymi GTX-ami 560 Ti a GTX-em 590.

13