artykuły

3D w komputerze, czyli AMD HD3D kontra Nvidia 3D Vision (2)

Pojedynek w trzech wymiarach

63
19 października 2011, 06:00 Michał Grzegorz Wójcik, Kamil Homziak

Spadki wydajności w trybie 3D

Battlefield: Bad Company 2 DX 11
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć wykres)
1680 × 1050 AA 4× AF 16× 1920 × 1080 AA4× AF 16×

 

Bulletstorm
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć wykres)
1600 × 900 AA 4× AF 16× 1920 × 1080 AA 4× AF 16×

 

F1 2010 DX 11
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć wykres)
1680 × 1050 AA 8× AF 16× 1920 × 1080 AA 8× AF 16×

 

Left 4 Dead 2
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć wykres)
1680 × 1050 AA 4× AF 16× 1920 × 1080 AA 4× AF 16×

 

Mafia 2
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć wykres)
1680×1050 SSAA 2× AF 16× 1920 × 1080 SSAA 2× AF 16×

 

Metro 2033 DX11
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć wykres)
1680 × 1050 AAA AF 16× 1920 × 1080 AAA AF 16×

 

Za dostarczenie gry Wiedźmin 2 dziękujemy firmie Ultima

Wiedźmin 2: Zabójcy królów
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć wykres)
1680 × 1050 Wysoki 1920 × 1080 Wysoki

Spadek wydajności po włączeniu 3D jest ogromny w przypadku obu konkurencyjnych rozwiązań. Ze względu na użycie przez AMD techniki polaryzacyjnej spodziewaliśmy się mniejszego spadku liczby klatek, jednak okazał się zbliżony, a w niektórych grach nawet większy. Obraz w konfiguracji Nvidia 3D Vision jest synchronizowany do 60 kl./sek., ale jest to ograniczeniem tylko w Left 4 Dead 2. Wiedźmina 2 nie mogliśmy uruchomić na kartach graficznych firmy AMD w rozdzielczości innej niż 1920 × 1080 tak, aby obraz 3D był poprawny.

Komfortowa płynność rozgrywki przy użyciu jednej karty graficznej dostępna jest praktycznie tylko w Left 4 Dead 2. Niemal wszystkie inne gry wyświetlają często mniej niż 30 kl./sek (czasem dotyczy to wartości minimalnych, a czasem średnich). W Battlefieldzie granica płynności animacji jest bardzo blisko, podobnie jak w Bulletstormie, w którym GTX 560 Ti wyraźnie dostaje zadyszki w trybie Full HD. Nie inaczej jest w Mafii 2, z tym że tutaj odstaje nieco Radeon HD 6870. Niezależnie od użytej karty Metro 2033 raczej nie jest grywalne za sprawą minimalnej liczby klatek na sekundę, a Wiedźmin nie dobija nawet do 30 kl./sek. Wyraźnie widać, że w Battlefieldzie i F1 2010 karty Radeon są sztucznie ograniczane, najpewniej przez sterownik generujący obraz 3D, w tym przypadku DDD, co widać po braku różnicy w wydajności w obu trybach graficznych.

11