artykuły

3D w komputerze, czyli AMD HD3D kontra Nvidia 3D Vision (2)

Pojedynek w trzech wymiarach

63
19 października 2011, 06:00 Michał Grzegorz Wójcik, Kamil Homziak
Powszechnie znane są problemy z kompatybilnością gier i konfiguracji 3D. O ile optymalizacje i inne udoskonalenia sterowników następują bardzo szybko, to niektóre problemy sprzętowe są po prostu trudne do wyeliminowania w sposób programowy. Korzystając z Nvidia 3D Vision i AMD HD3D, można natrafić na gry, które w ogóle nie włączają się lub niepoprawnie wyświetlają obraz na kilku wyświetlaczach. Dlatego sprawdziliśmy kompatybilność wybranych gier z tymi rozwiązaniami. Do gier wcześniej przez nas testowanych pod kątem poprawności wyświetlania obrazu dołączyło ostatnio kilka nowych.

 

 


Nvidia 3D Vision
AMD HD3D
Battlefield: Bad Company 2
V V
Bulletstorm V V
Call of Duty: Modern Warfare 2 X V
Colin McRae: DiRT 3
X X
Crysis: Warhead
V V
Crysis 2 V V
Dead Rising 2
V V
Dragon Age II
V V
Duke Nukem Forever
V V
Left 4 Dead 2 V V
Mafia 2 V V
Metro 2033 V V
Need for Speed: Hot Pursuit 2
X V
Need for Speed: Shift 2
V V
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów V V?

V – 3D działa poprawnie,

X – brak efektu trójwymiarowego,

? – znane są problemy z wyświetlaniem stereoskopowego 3D.

Nietrudno natknąć się na problemy w jakiejś grze, jednak najczęściej są one przejściowe i znikają po ponownym uruchomieniu komputera lub przeinstalowaniu sterownika ekranu.

 


 

W przypadku AMD HD3D nieco częściej napotykaliśmy na błędy w obrazie. Większość wynikała jednak z tego, że w standardowej konfiguracji jest on wyświetlany w „ramce”. Monitor podłączony przez HDMI domyślnie wykorzystywał niepełną szerokość ekranu. Da się to obejść w Catalyst Control Center, ale wtedy gry nie zawsze uruchamiały się poprawnie.


Battlefield: Bad Company 2

W obydwu przypadkach stwierdziliśmy doskonałe działanie gry w trybie 3D. Wrażenia z rozgrywki były już nieco gorsze. Było coraz lepiej w miarę zwiększania rozdzielczości, jednak prawie nie widzieliśmy wrażenia głębi. Ponadto tradycyjnie nieco utrudnione jest celowanie.

Bulletstorm

Tryb 3D w wydaniu AMD przy włączonym wygładzaniu krawędzi stawał się zupełnie niegrywalny (zaledwie kilka klatek na sekundę), dlatego karty Radeon przetestowaliśmy po wyłączeniu tej funkcji. Wrażenia z gry były zupełnie poprawne, jakość 3D była doskonała.

Gdy w użyciu jest rozwiązanie Nvidii, po włączeniu 3D wygładzanie krawędzi musi zostać zredukowane do dwukrotnego, w przeciwnym razie nie da się grać. Za to w przypadku konfiguracji wielomonitorowej gra stawała się mniej czytelna, gdyż zmniejszała się widzialna wysokość sceny (obraz był rozciągnięty wszerz, czyli widzieliśmy tylko końcówkę lufy zamiast całej broni; patrz film na stronie o 3D Vision Surround).

Call of Duty: Modern Warfare 2

AMD – słabe wrażenie głębi. Efekt stereoskopowy mało widoczny, mimo to gra działa poprawnie.

Nvidia – nie udało nam się uruchomić gry w trybie 3D.

Colin McRae: DiRT 3 

Nie udało nam się uruchomić trybu 3D niezależnie od użytej techniki. Jednak z opinii użytkowników wiemy, że wbudowany tryb 3D działa.

Dragon Age 2

AMD – poprawny efekt stereoskopowy.

Nvidia – nie stwierdziliśmy przekłamań obrazu ani utrudnień w rozgrywce mimo braku rekomendacji w sterowniku ForceWare. Głębia obrazu była słabo widoczna.

Need for Speed: Hot Pursuit 2

AMD – poprawny efekt stereoskopowy. Nvidia – nie udało nam się uruchomić gry w trybie 3D.

Metro 2033

AMD – doskonały efekt stereoskopowy, wyraźne rozróżnienie kilku planów. Zależnie od konfiguracji zdarzało się, że uruchomienie w rozdzielczości innej niż 1920 × 1080 powodowało błędy w wyświetlanym obrazie (np. obraz był cały zaciemniony).

Nvidia – przy podłączonych trzech monitorach niezależnie od rozdzielczości obraz wyświetlany był tylko na jednym z nich, przy czym był ściśnięty tak, jak gdyby na 1920-pikselowym ekranie zmieściło się 3840 pikseli. Zaawansowane funkcje DOF musieliśmy wyłączyć, aby dało się grać.

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

AMD – efekt głębi niemal niewidoczny, słabe rozróżnienie planów stereoskopowych. Nie udało się włączyć 3D w innych rozdzielczościach niż 1920 × 1080.

Nvidia – przy podłączonych trzech monitorach niezależnie od rozdzielczości obraz wyświetlany był tylko na jednym z nich, przy czym był ściśnięty tak, jak gdyby na 1920-pikselowym ekranie zmieściło się 3840 pikseli.

10