artykuły

Wielki test 95 przenośnych odtwarzaczy plików muzycznych

Elektroniczny słowik w garści

131
16 maja 2011, 08:00 Dawid Grzyb

Manta MM284 Sound

Budowa

Front odtwarzacza wykonano z plastiku, a tył – ze stali. Na tej bardziej solidnej części obudowy widać, w którym miejscu użyto wkrętów. Na przodzie umieszczono niewielki i tandetny wyświetlacz, który wykorzystano również w modelu MM215 Strider. Jest naprawdę fatalny: kolory, kontrast i jasność wołają o pomstę do nieba i nie da się go w żaden sposób wyregulować. Kółko sterujące nie obraca się, ale umieszczone na nim guziki dość dobrze się wciskają. Gdyby srebrna obręcz dookoła niego i środkowy przycisk były bardziej wypukłe, sterowanie byłoby jeszcze prostsze, ale to bardziej nasza zachcianka niż wada konstrukcyjna. Na prawym boku odtwarzacza został umieszczony suwak blokady interfejsu (który grzechocze) oraz złącze mini-USB, a na dolnym – gniazdo słuchawkowe. Jakość wykonania stoi na przyzwoitym poziomie. Gdyby nie słaby wyświetlacz, budowa sprzętu zasługiwałaby na wzmiankę wśród zalet na końcu.

Interfejs

Menu bardzo przypomina to, które zastosowano w modelu MM215 Strider. Główny ekran jest odrobinę inny, ale reszta pozostała bez większych zmian. Nie spodobało nam się powracanie w menu poziom wyżej za pomocą prawego przycisku; w zdecydowanej większości urządzeń o podobnej konstrukcji służy do tego celu ten lewy. Menu główne jest szybkie i dokładne, nawet wtedy, gdy bardzo szybko naciska się guziki sterujące i przeskakuje od jednej ikony do drugiej. Przejście do podmenu, np. do opcji, zostaje poprzedzone ekranem ze znienawidzoną klepsydrą, ale jest on wyświetlany na tyle krótko, że możemy przymknąć na to oko. Opcje nie są rozbudowane i znalazło się w nich zaledwie to, co naprawdę powinno się tam znaleźć.

Manta MM284 Sound

Wymiary 90 × 40 × 9 mm
Waga

44 g

Pojemność 2 GB
Typ pamięci

flash

Gniazdo kart pamięci
brak
Wejścia

mini-USB

Wyjścia
słuchawkowe 3,5 mm
Rozdzielczość ekranu
nieznana
Typ ekranu
TFT
Akcelerometr brak
Obsługiwane typy plików audio MP3, WMA
Dodatkowe multimedia filmy, zdjęcia, radio, e-booki
Zakres częstotliwości 20 Hz – 20 000 Hz
Typ zasilania wewnętrzne

Testy – odsłuch muzyczny

Słuchawki dołączone do zestawu

Bas był lekki, ale to efekt kiepskiej izolacji wewnątrz uszu testera. Był też całkiem krótki. Jego wyższe rejestry brzmiały syntetycznie, a przez to mało wiarygodnie. Wokale były niewyraźne nawet pomimo tego, że były umiejscowione blisko uszu. Co prawda nie usłyszeliśmy syczenia głosek, ale jeśli weźmie się pod uwagę inne aspekty, to mało istotna zaleta. Gitary zagrały bardzo blisko, dźwiękiem „plastikowym”, jasnym i mało realistycznym. Wysokie tony były cofnięte i słabo słyszalne, a scena muzyczna – bardzo wąska. Separacja instrumentów okazała się kiepska.

Creative EP-630

Niskie tony były głębokie, ale za spokojne, niespójne, dudniące. Wokale brzmiały metalicznie oraz niezbyt wyraźnie i często było słychać syczenie głosek. Gitary były przesadnie agresywne i brzmiały „elektronicznie”. Wysokie tony były kiepsko słyszalne i przesadnie metaliczne i jasne. Scena muzyczna była wąska, a separacja instrumentów – słaba.

Westone 3

Bas był rozlany i zabrakło mu odpowiedniego wypełnienia. Nie było go dużo, więc pozostałe fragmenty pasma były odpowiednio słyszalne. Wokale były wyraźne, ale niezbyt czyste. Pojawiało się syczenie głosek. Gitary zagrały dźwiękiem wyraźnym, jasnym, dość metalicznym i niezbyt czystym, ale nie napastliwym. Wysokie tony były wycofane, a przez to słabo słyszalne. Scena muzyczna była dość wąska i chaotyczna, a separacja instrumentów – zaledwie zadowalająca.

Creative Aurvana Live!

Niskie tony były dość dynamiczne i krótkie, ale ich najniższe rejestry dudniły. Wokale były dość wyraźne i odpowiednio bliskie. Nie usłyszeliśmy syczenia głosek. Gitary zagrały w niewielkiej odległości od uszu, miękko i odrobinę niewyraźnie, ale przez większość czasu były poprawne. Wysokie tony były dość dobrze słyszalne i odpowiednio naturalne. Scena muzyczna była skromna, a separacja instrumentów – zadowalająca.

Naszym zdaniem

Model MM284 Sound zagrał odrobinę lepiej od swojego brata opisanego na następnej stronie. Dźwięk tego odtwarzacza cierpi na dokładnie te same przypadłości co większość urządzeń w zbliżonej cenie: słabą separację i cofnięte wysokie tony. Można z tym żyć – choć my nie umiemy.

Manta MM284 Sound
Zalety
  • Lekki
  • Cena
Wady
  • Fatalny wyświetlacz
  • Brak kilku kluczowych opcji w menu
  • Zabawna, lecz nieprzemyślana opcja resetowania urządzenia
  • Zamienione miejscami przyciski sterujące
Do testów dostarczył:Manta Multimedia sp. z o.o.
Cena w dniu publikacji (z VAT):89,99 zł
Zobacz bieżące oferty:
Electro.pl
3199 zł
Neo24
3199 zł
MediaExpert
3199 zł
RTV Euro AGD
3199 zł
* cena przybliżona, według aktualnego kursu euro
Strona:
  1. Kilka słów od autora
  2. Krótka lekcja historii
  3. Przetestowane modele oraz ich klasyfikacja
  4. Odrobina prawdy jeszcze nikogo nie zabiła
  5. Metodyka testów
  6. Profil testera i jego lista odtwarzania
  7. Słuchawki odniesienia
  8. Alternatywne oprogramowanie
  9. Punkt odniesienia
  10. Platforma testowa
  11. Apple iPod classic 6G
  12. Apple iPod nano 6G
  13. Apple iPod shuffle 6G
  14. Apple iPod touch 4G
  15. Apple/RWA iMod 5.5G
  16. Colorful Colorfly C4
  17. Cowon iAudio 7
  18. Cowon iAudio 9
  19. Cowon iAudio A3
  20. Cowon iAudio D2+
  21. Cowon iAudio D3
  22. Cowon iAudio E2
  23. Cowon iAudio F2
  24. Cowon iAudio J3
  25. Cowon iAudio U5
  26. Cowon iAudio V5
  27. Cowon iAudio X7
  28. Creative ZEN Mozaic EZ100
  29. Creative ZEN MX
  30. Creative ZEN Style 300
  31. Creative ZEN Touch 2
  32. Creative ZEN X-Fi 2
  33. Creative ZEN X-Fi Style
  34. HiFiMAN HM-601
  35. HiFiMAN HM-602
  36. HiFiMAN HM-801
  37. HiSound Audio Rocoo-A
  38. HiSound Audio Rocoo-B
  39. iBOX dArk
  40. iBOX eXe
  41. iBOX Foxy
  42. iBOX Lunar
  43. iBOX Swanky
  44. iBOX Wee
  45. iBOX Zeal
  46. iriver B20
  47. iriver B30
  48. iriver Clix
  49. iriver E100
  50. iriver E150
  51. iriver E200
  52. iriver E30
  53. iriver E300
  54. iriver E50
  55. iriver H120
  56. iriver iFP-890
  57. iriver Lplayer
  58. iriver Mplayer
  59. iriver P7
  60. iriver S100
  61. iriver SPINN
  62. iriver T5
  63. iriver T6
  64. iriver T60
  65. iriver T8
  66. iriver U10
  67. iriver X20
  68. Laberg nJoy
  69. Laberg TV
  70. Lark Beat
  71. Lark Evo
  72. Manta MM266 Demon 3
  73. Manta MM279 Gamester
  74. Manta MM265 Panoramic
  75. Manta MM284 Sound
  76. Manta MM215 Strider
  77. Media-Tech MT830 3Motion
  78. Microsoft Zune HD
  79. Nationite NaNite N2
  80. Nationite S:Flo2
  81. Pentagram Eon Cineo GOLD
  82. Pentagram Vanquish Fun
  83. Pentagram Vanquish Mini
  84. Pentagram Vanquish Volt
  85. Philips GoGear
  86. Philips GoGear Muse
  87. Philips GoGear RaGa
  88. Philips GoGear Vibe
  89. SanDisk Sansa Clip
  90. SanDisk Sansa Clip+
  91. SanDisk Sansa Fuze
  92. SanDisk Sansa Fuze+
  93. Sony NWZ-A845
  94. Sony NWZ-B152F
  95. Sony NWZ-E443
  96. Sony NWZ-S544
  97. Sweex Clipz
  98. Sweex Veni
  99. Sweex Vici
  100. Transcend MP330
  101. Transcend MP870
  102. Vedia A10
  103. Vedia B6
  104. Vedia Muzzio Tactic HD
  105. Vedia Muzzio Vibro
  106. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 1.
  107. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 2.
  108. Zestawienie zbiorcze dla leniwych. Jak na dłoni
  109. Wykresy zbiorcze – cena
  110. Wykresy zbiorcze – pojemność pamięci
  111. Wykresy zbiorcze – koszt jednego gigabajta
  112. Wykresy zbiorcze – waga
  113. Wykresy zbiorcze – poziom szumów
  114. Wykresy zbiorcze – żywotność baterii
  115. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 1.
  116. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 2.
  117. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 3.
  118. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 4.
  119. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 1.
  120. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 2.
  121. Olimpiada – te najlepsze z najlepszych
  122. Olimpiada – te najgorsze z najgorszych
  123. Olimpijskie podium
  124. Olimpijskie antypodium
  125. O firmach słów kilka
  126. Dźwięk w telefonie
  127. Podsumowaniem w ucho
75