artykuły

Wielki test 95 przenośnych odtwarzaczy plików muzycznych

Elektroniczny słowik w garści

131
16 maja 2011, 08:00 Dawid Grzyb
iriver T8

Budowa

T8 to starszy brat modelu T6, ale ani jego cena, ani jakość wykonania to nie wskazują, bo wydaje się krokiem wstecz. Jest wykonany w całości z plastiku i sprawia wrażenie mniej solidnego od poprzednika, opisanego kilka stron wcześniej. Jednak widać podobieństwa. T8 również ma monochromatyczny wyświetlacz, krótszy, ale zdolny wyświetlić więcej linii tekstu, ponadto ma on lepszy kontrast i podświetlenie. Zamiast dżojstika zastosowano cztery przyciski, jeszcze bardziej problematyczne. Nie dość, że stawiają duży opór, to na dodatek są bardzo wklęsłe. Już po kilku minutach użytkowania okazuje się, że najlepszym sposobem sterowania jest wciskanie ich paznokciem. To największy błąd konstrukcyjny. Przyciski regulacji głośności mają tę samą bolączkę. Korek chroniący wtyk USB odtwarzacza również jest problemem, ponieważ łatwo go zgubić – i z czasem będzie coraz łatwiej. Nie mamy zastrzeżeń jedynie do wyłącznika i suwaka blokady interfejsu – są odpowiednio wypukłe.

Interfejs

Menu T8 było jednym z najmniej skomplikowanych w naszym teście. Składa się z kilku zakładek, po których poruszać się jest wyjątkowo łatwo. Największym problemem są przyciski, które powodują, że człowiek szybko się uprzedza do naprawdę prostego interfejsu. Druga przeszkoda to lustrzane odbicie napisów oznaczających zakładki. To rozwiązanie jest chybione, a co gorsza, nie da się tu kompletnie nic zrobić, można się jedynie do niego przyzwyczaić. Ale nam się nie udało i spędziliśmy z modelem T8 tylko tyle czasu, ile potrzebowaliśmy, aby ukończyć wszystkie niezbędne testy, ani minuty dłużej. Pomimo niewielkiego rozmiaru wyświetlacza jest możliwość przeszukiwania katalogów urządzenia. Wyświetlacz jest jasny i wyraźny, co bardzo ułatwia korzystanie z odtwarzacza. Dostępne opcje konfiguracyjne są bardzo skromne, ale nie doskwierał nam brak jakiejkolwiek.

iriver T8
Wymiary 83,4 × 26,8 × 12,7 mm
Waga
26 g
Pojemność 4 GB
Typ pamięci

flash

Gniazdo kart pamięci
brak
Wejścia

USB

Wyjścia
słuchawkowe 3,5 mm
Rozdzielczość ekranu
128 × 64
Typ ekranu
monochromatyczny
Akcelerometr brak
Obsługiwane typy plików audio MP3, WMA
Dodatkowe multimedia radio, dyktafon
Zakres częstotliwości 20 Hz – 20 000 Hz
Typ zasilania wewnętrzne

Testy – odsłuch muzyczny

Słuchawki dołączone do zestawu

Niskie tony były rozwleczone, mało dokładne, dudniły i przysłoniły pozostałe fragmenty pasma. Wokaliści brzmieli tak, jak gdyby ktoś ich za karę umieścił na dnie studni. Z gitarami było bardzo podobnie, co mocno popsuło odsłuch. Wysokie tony były praktycznie niesłyszalne. Separacja instrumentów była bardzo słaba, a scena muzyczna – przeraźliwie wąska.

Creative EP-630

Bas był powolny, odrobinę dudnił, ale miał przyzwoite wypełnienie i nie przysłonił pozostałych fragmentów pasma. Wokale były dość wyraźne i właściwie oddalone, ale usłyszeliśmy syczenie głosek. Gitary były odpowiednio naturalne, dość miękkie i nienapastliwe, ale powolne. Wysokie tony były słyszalne, ale też za bardzo metaliczne. Scena muzyczna nie była szczególnie duża, a separacja instrumentów okazała się co najwyżej przeciętna.

Westone 3

Niskie tony były krótkie, lekkie i dość dobrze kontrolowane. Partie wokalne były dość naturalne i odpowiednio umiejscowione, ale w męskich głosach słychać było syczenie głosek. Gitary zagrały blisko uszu, dynamicznie i jasno, okazjonalnie napastliwie. Wysokie tony były dość wyraźne i naturalne. Scena muzyczna nie była przesadnie rozbudowana, ale nie zabrakło jej szczegółowości, a separacja instrumentów była przeciętna.

Creative Aurvana Live!

Bas był spokojny i dudnił. Zabrakło mu kontroli, ale nie przysłonił pozostałych fragmentów pasma. Wokale były odpowiednio oddalone od słuchacza, ale męskie partie mogłyby być czystsze. Nie usłyszeliśmy syczenia głosek. Gitary były za mało wyraźne i odnieśliśmy wrażenie, że gitarzystę umieszczono za grubą kurtyną. Scena muzyczna była niezbyt rozbudowana, ale bez problemu dało się zlokalizować źródło wybranego dźwięku. Separacja instrumentów była co najwyżej poprawna.

Naszym zdaniem

T8 przyzwoicie sobie poradził ze wszystkimi słuchawkami odniesienia oprócz tych, które dołączono w zestawie. Jednak niczym nas nie zaskoczył. Najbardziej zawiodła separacja instrumentów, w najlepszym razie przeciętna.

iriver T8
Zalety
  • Czytelny wyświetlacz
  • Szybkie menu
  • Lekki
  • Mała słyszalność szumu elektroniki
Wady
  • Cena
  • Nieprzemyślany interfejs
  • Mała liczba obsługiwanych plików muzycznych
  • Plastikowy korek chroniący wtyk USB
  • Irytujący efekt „lustra” w menu
Do testów dostarczył:MP3Store.pl
Cena w dniu publikacji (z VAT):239 zł
Strona:
  1. Kilka słów od autora
  2. Krótka lekcja historii
  3. Przetestowane modele oraz ich klasyfikacja
  4. Odrobina prawdy jeszcze nikogo nie zabiła
  5. Metodyka testów
  6. Profil testera i jego lista odtwarzania
  7. Słuchawki odniesienia
  8. Alternatywne oprogramowanie
  9. Punkt odniesienia
  10. Platforma testowa
  11. Apple iPod classic 6G
  12. Apple iPod nano 6G
  13. Apple iPod shuffle 6G
  14. Apple iPod touch 4G
  15. Apple/RWA iMod 5.5G
  16. Colorful Colorfly C4
  17. Cowon iAudio 7
  18. Cowon iAudio 9
  19. Cowon iAudio A3
  20. Cowon iAudio D2+
  21. Cowon iAudio D3
  22. Cowon iAudio E2
  23. Cowon iAudio F2
  24. Cowon iAudio J3
  25. Cowon iAudio U5
  26. Cowon iAudio V5
  27. Cowon iAudio X7
  28. Creative ZEN Mozaic EZ100
  29. Creative ZEN MX
  30. Creative ZEN Style 300
  31. Creative ZEN Touch 2
  32. Creative ZEN X-Fi 2
  33. Creative ZEN X-Fi Style
  34. HiFiMAN HM-601
  35. HiFiMAN HM-602
  36. HiFiMAN HM-801
  37. HiSound Audio Rocoo-A
  38. HiSound Audio Rocoo-B
  39. iBOX dArk
  40. iBOX eXe
  41. iBOX Foxy
  42. iBOX Lunar
  43. iBOX Swanky
  44. iBOX Wee
  45. iBOX Zeal
  46. iriver B20
  47. iriver B30
  48. iriver Clix
  49. iriver E100
  50. iriver E150
  51. iriver E200
  52. iriver E30
  53. iriver E300
  54. iriver E50
  55. iriver H120
  56. iriver iFP-890
  57. iriver Lplayer
  58. iriver Mplayer
  59. iriver P7
  60. iriver S100
  61. iriver SPINN
  62. iriver T5
  63. iriver T6
  64. iriver T60
  65. iriver T8
  66. iriver U10
  67. iriver X20
  68. Laberg nJoy
  69. Laberg TV
  70. Lark Beat
  71. Lark Evo
  72. Manta MM266 Demon 3
  73. Manta MM279 Gamester
  74. Manta MM265 Panoramic
  75. Manta MM284 Sound
  76. Manta MM215 Strider
  77. Media-Tech MT830 3Motion
  78. Microsoft Zune HD
  79. Nationite NaNite N2
  80. Nationite S:Flo2
  81. Pentagram Eon Cineo GOLD
  82. Pentagram Vanquish Fun
  83. Pentagram Vanquish Mini
  84. Pentagram Vanquish Volt
  85. Philips GoGear
  86. Philips GoGear Muse
  87. Philips GoGear RaGa
  88. Philips GoGear Vibe
  89. SanDisk Sansa Clip
  90. SanDisk Sansa Clip+
  91. SanDisk Sansa Fuze
  92. SanDisk Sansa Fuze+
  93. Sony NWZ-A845
  94. Sony NWZ-B152F
  95. Sony NWZ-E443
  96. Sony NWZ-S544
  97. Sweex Clipz
  98. Sweex Veni
  99. Sweex Vici
  100. Transcend MP330
  101. Transcend MP870
  102. Vedia A10
  103. Vedia B6
  104. Vedia Muzzio Tactic HD
  105. Vedia Muzzio Vibro
  106. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 1.
  107. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 2.
  108. Zestawienie zbiorcze dla leniwych. Jak na dłoni
  109. Wykresy zbiorcze – cena
  110. Wykresy zbiorcze – pojemność pamięci
  111. Wykresy zbiorcze – koszt jednego gigabajta
  112. Wykresy zbiorcze – waga
  113. Wykresy zbiorcze – poziom szumów
  114. Wykresy zbiorcze – żywotność baterii
  115. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 1.
  116. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 2.
  117. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 3.
  118. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 4.
  119. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 1.
  120. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 2.
  121. Olimpiada – te najlepsze z najlepszych
  122. Olimpiada – te najgorsze z najgorszych
  123. Olimpijskie podium
  124. Olimpijskie antypodium
  125. O firmach słów kilka
  126. Dźwięk w telefonie
  127. Podsumowaniem w ucho
65