artykuły

Wielki test 95 przenośnych odtwarzaczy plików muzycznych

Elektroniczny słowik w garści

131
16 maja 2011, 08:00 Dawid Grzyb

Profil testera i jego lista odtwarzania

Jedyną słuszną metodą testowania odtwarzaczy jest odsłuch muzyczny. Do wszystkich produktów zostały podłączone trzy różne słuchawki plus te znajdujące się w zestawie, a o efektach dźwiękowych można przeczytać w rozdziałach poświęconych poszczególnym modelom. Nie zabrakło także krótkiego komentarza podsumowującego odsłuch, będącego wskazówką dla tych wszystkich, którzy czują się niepewnie, gdy mają samodzielnie dobrać sprzęt do swoich potrzeb, i szukają gotowych rozwiązań. Odsłuch jest czasochłonny, ale umożliwia określenie silnych i słabych stron brzmienia słuchawek.

Możliwości dźwiękowe przenośnych odtwarzaczy empetrójek nie dają się tak łatwo oceniać jak np. moc obliczeniowa karty graficznej czy procesora. Wyniki w cyfrach nie mogą oddać tego, co słyszy tester. To bardziej subtelna kwestia. Ocena aspektów brzmieniowych w wykonaniu jednej osoby zazwyczaj jest mocno subiektywna i warto o tym pamiętać. Nie jest nigdzie napisane, że usłyszycie dokładnie to samo. Aby odpowiedzieć na pytanie o sens takich testów audio, autor artykułu zacytuje samego siebie:

„Po co zatem testować produkt, skoro każdy człowiek odbiera poszczególne dźwięki nieco inaczej? Odpowiedź jest banalna: bo tym się właśnie zajmujemy. Przedstawiamy to, co sami widzimy lub słyszymy”.

Obyło się bez aparatury testowej, ponieważ zgodnie doszliśmy do wniosku, że najlepszym sędzią są gigantyczne uszy naszego niewolnika testera, znanego w niektórych kręgach jako Tołdi. Ów osobnik zna się na rzeczy i jest raczej obiektywny w tym, co lubi robić najbardziej, czyli słuchaniu. Jest trochę wulgarny i sepleni, ale jak wiadomo, nie ma ogrów ludzi idealnych. Po dostarczeniu Tołdiemu odtwarzaczy ten złapał się za głowę, ale odnieśliśmy wrażenie, że jednak zlecone zajęcie spodobało mu się. Na okres trzech miesięcy (tyle trwały testy) zamknęliśmy Tołdiego w lochu i zezwoliliśmy na jedną przerwę dziennie, podczas której otrzymywał niskokaloryczny posiłek i szklankę wody. Odsłuch tak go wciągnął, że nawet niespecjalnie kwapił się do przyjmowania pokarmu. Ale jest jak komiksowy bohater, niezniszczalny, i tak samo szybko dochodzi do siebie.

Gdy rednacz zapytał go o preferencje co do brzmienia, wybełkotał mniej więcej coś takiego:

„Najbardziej zależy mi na neutralności brzmienia i odpowiednio szerokiej scenie muzycznej. Istotny jest dla mnie bas, który nie musi być szczególnie głęboki, ale ma być dynamiczny i odpowiednio punktowy. Nie znoszę tylko trzech rzeczy: gumisiów, Iktorna i niskich tonów, które brzmią mało spójnie, są przesadnie głębokie i powolne. Wokale muszą być umiejscowione pośrodku i odpowiednio blisko mnie, ale nie za blisko, i jest absolutnie wykluczone, aby były za mną! Dźwięk talerzy perkusyjnych ma wybrzmiewać tak długo, jak powinien, nie może być skrzekliwy ani matowy, bo tego też nie lubię! Nie znoszę kiepskiej separacji instrumentów ani wycofania któregokolwiek z fragmentów pasma. Wszelkie elektroniczne dźwięki mają być wyraźne i nienapastliwe”.

Lista odtwarzania Tołdiego to 20 utworów, które zostały skopiowane do każdego z przetestowanych urządzeń. Te, które mogą odtwarzać formaty bezstratne, zostały przetestowane właśnie za ich pomocą. Możliwości tych, które nie dały sobie z nimi rady, sprawdziliśmy na tych samych plikach, ale w formacie MP3 o jakości 320 kb/s. Można by się czepiać, że szanse były nierówne, ponieważ formaty bezstratne rzekomo brzmią lepiej niż zwykłe pliki .mp3. Może słychać tę różnicę, a może nie, ale jest to temat na osobną publikację, która wymagałaby kilku dodatkowych par uszu. W każdym razie jeżeli dany producent udostępnia sprzęt zdolny do odtwarzania plików bezstratnych, dlaczego mielibyśmy nie skorzystać z tej opcji podczas testów? To inni producenci powinni starać się o obsługę coraz większej liczby formatów.

Wykorzystane w teście gatunki muzyczne to neofolk, industrial, rock, metal, muzyka instrumentalna, etniczna, awangardowa oraz elektroniczna. W opisach wrażeń z odsłuchu powtarzają się te same określenia. W przypadku średnich fragmentów pasma opisywaliśmy partie wokalne oraz gitarowe, ponieważ każdy wie, jak one brzmią, a nie każdy musi wiedzieć, jak powinien brzmieć ten lub tamten dźwięk elektroniczny, a takie też często mieszczą się w tych rejonach. Ale to nie znaczy, że mogliśmy ograniczyć się do jednego gatunku muzycznego. Efekt połączenia każdego z odtwarzaczy z naszymi słuchawkami odniesienia został sprawdzony bez uciekania się do jakiejkolwiek korekcji dźwięku. Filtry oraz inne opcje mogą poprawić pewne jego aspekty. Często taka ingerencja przynosi zaskakująco dobre rezultaty (w niektórych modelach funkcje korekcji są naprawdę niezłe). Jednak dodatkowe możliwości konfiguracyjne są tak liczne, że nie sposób ich wszystkich przetestować.

Pojęciem, które wymaga wyjaśnienia, jest synergia. Wiąże się ona z odpowiednim łączeniem praktycznie każdego rodzaju sprzętu audio. Zjawisko synergii zachodzi wtedy, gdy efekt pracy wykonywanej wspólnymi siłami przez dwa obiekty jest lepszy od tego, co zapewnia każdy z nich samodzielnie. Pojęcie odrobinę zawiłe w teorii jest bardziej zrozumiałe w praktyce. Często jest tak, że teoretycznie dobre elementy, np. odtwarzacz i słuchawki, nie zadowalają nabywcy. Kupił on dwa urządzenia cieszące się dobrą opinią, a tymczasem odsłuch zawodzi. Jest to spowodowane właśnie brakiem synergii między nimi. Ponieważ brzmienie odtwarzaczy jest zróżnicowane, przetestowaliśmy je wszystkie za pomocą trzech słuchawek różniących się barwą dźwięku. Słuchawki, które nie grają zadowalająco z modelem o ciepłym brzmieniu, mogą wypaść dużo lepiej w parze z neutralnym bądź zimnym. Jeżeli usłyszeliśmy ciekawe, synergiczne połączenie, wspomnieliśmy o tym, co powinno niektórym ułatwić dobór sprzętu.

No i na zakończenie kompletna lista odtwarzania naszego testera:

  • A Challenge of Honour – „Slavery Called Democracy”
  • Bat for Lashes – „Sleep Alone”
  • Daemonia Nymphe – „Daemonos”
  • Daemonia Nymphe – „The Calling of Naiades”
  • Einstürzende Neubauten – „Am I Only Jesus?”
  • Einstürzende Neubauten – „Hawcubite”
  • How to Destroy Angels – „The Space in Between”
  • Metric – „Help, I’m Alive”
  • Mike Oldfield – „Altered State”
  • Mike Oldfield – „Clear Light”
  • Mike Oldfield – „Sunjammer”
  • Mike Oldfield – „Taurus III”
  • Nick Cave – „Into My Arms”
  • Nine Inch Nails – „1000000”
  • Nine Inch Nails – „Deep”
  • Nine Inch Nails – „Ghosts XIV”
  • Nine Inch Nails – „We’re in this Together”
  • Sephiroth – „Utul Khulture”
  • Skyforger – „Long Dance”
  • Varttina – „Linnunmieli”.
Strona:
  1. Kilka słów od autora
  2. Krótka lekcja historii
  3. Przetestowane modele oraz ich klasyfikacja
  4. Odrobina prawdy jeszcze nikogo nie zabiła
  5. Metodyka testów
  6. Profil testera i jego lista odtwarzania
  7. Słuchawki odniesienia
  8. Alternatywne oprogramowanie
  9. Punkt odniesienia
  10. Platforma testowa
  11. Apple iPod classic 6G
  12. Apple iPod nano 6G
  13. Apple iPod shuffle 6G
  14. Apple iPod touch 4G
  15. Apple/RWA iMod 5.5G
  16. Colorful Colorfly C4
  17. Cowon iAudio 7
  18. Cowon iAudio 9
  19. Cowon iAudio A3
  20. Cowon iAudio D2+
  21. Cowon iAudio D3
  22. Cowon iAudio E2
  23. Cowon iAudio F2
  24. Cowon iAudio J3
  25. Cowon iAudio U5
  26. Cowon iAudio V5
  27. Cowon iAudio X7
  28. Creative ZEN Mozaic EZ100
  29. Creative ZEN MX
  30. Creative ZEN Style 300
  31. Creative ZEN Touch 2
  32. Creative ZEN X-Fi 2
  33. Creative ZEN X-Fi Style
  34. HiFiMAN HM-601
  35. HiFiMAN HM-602
  36. HiFiMAN HM-801
  37. HiSound Audio Rocoo-A
  38. HiSound Audio Rocoo-B
  39. iBOX dArk
  40. iBOX eXe
  41. iBOX Foxy
  42. iBOX Lunar
  43. iBOX Swanky
  44. iBOX Wee
  45. iBOX Zeal
  46. iriver B20
  47. iriver B30
  48. iriver Clix
  49. iriver E100
  50. iriver E150
  51. iriver E200
  52. iriver E30
  53. iriver E300
  54. iriver E50
  55. iriver H120
  56. iriver iFP-890
  57. iriver Lplayer
  58. iriver Mplayer
  59. iriver P7
  60. iriver S100
  61. iriver SPINN
  62. iriver T5
  63. iriver T6
  64. iriver T60
  65. iriver T8
  66. iriver U10
  67. iriver X20
  68. Laberg nJoy
  69. Laberg TV
  70. Lark Beat
  71. Lark Evo
  72. Manta MM266 Demon 3
  73. Manta MM279 Gamester
  74. Manta MM265 Panoramic
  75. Manta MM284 Sound
  76. Manta MM215 Strider
  77. Media-Tech MT830 3Motion
  78. Microsoft Zune HD
  79. Nationite NaNite N2
  80. Nationite S:Flo2
  81. Pentagram Eon Cineo GOLD
  82. Pentagram Vanquish Fun
  83. Pentagram Vanquish Mini
  84. Pentagram Vanquish Volt
  85. Philips GoGear
  86. Philips GoGear Muse
  87. Philips GoGear RaGa
  88. Philips GoGear Vibe
  89. SanDisk Sansa Clip
  90. SanDisk Sansa Clip+
  91. SanDisk Sansa Fuze
  92. SanDisk Sansa Fuze+
  93. Sony NWZ-A845
  94. Sony NWZ-B152F
  95. Sony NWZ-E443
  96. Sony NWZ-S544
  97. Sweex Clipz
  98. Sweex Veni
  99. Sweex Vici
  100. Transcend MP330
  101. Transcend MP870
  102. Vedia A10
  103. Vedia B6
  104. Vedia Muzzio Tactic HD
  105. Vedia Muzzio Vibro
  106. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 1.
  107. Zestawienie zbiorcze dla leniwych – wyświetlacze, część 2.
  108. Zestawienie zbiorcze dla leniwych. Jak na dłoni
  109. Wykresy zbiorcze – cena
  110. Wykresy zbiorcze – pojemność pamięci
  111. Wykresy zbiorcze – koszt jednego gigabajta
  112. Wykresy zbiorcze – waga
  113. Wykresy zbiorcze – poziom szumów
  114. Wykresy zbiorcze – żywotność baterii
  115. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 1.
  116. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 2.
  117. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 3.
  118. Wykresy zbiorcze – kopiowanie danych, część 4.
  119. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 1.
  120. Wykresy zbiorcze – średnia prędkość transferu, część 2.
  121. Olimpiada – te najlepsze z najlepszych
  122. Olimpiada – te najgorsze z najgorszych
  123. Olimpijskie podium
  124. Olimpijskie antypodium
  125. O firmach słów kilka
  126. Dźwięk w telefonie
  127. Podsumowaniem w ucho
6